کارکرد سپاه قدس ترویج اسلام ناب در مقابل اسلام تکفیری و اسلام سکولار است/ مادامی که دولت در مسیر اصول انقلاب حرکت کند؛ سپاه با آن همکاری خواهد داشت

به گزارش بصیر به نقل از مشرق، فعل و انفعالات فضای سیاسی کشور و گستره تحولات داخلی و خارجی، به اوج رسیدن خصومت دشمنان، تغییرات سیاسی سال ۹۲ وخیل موضوعات سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی دیگر ایجاب می‌کند که هر یک از این تحولات از زوایای مختلف و از زبان چهره‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و… مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعنوان پاسدار امین انقلاب و نظام اسلامی بی شک نقشی اثرگذار و غیرقابل کتمان در تحولات مورد اشاره داشته و دارد. از این رو رویکرد نماینده ولی فقیه در سپاه به تحولات داخلی و خارجی و آینده پیش روی اهمیتی مضاعف دارد.

متن زیر حاصل گفتگوی مشروح با حجت الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیرامون تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی نظام و صورت وضعیت فعلی کشور در حوزه سیاسی، فرهنگی و منطقه‌ای است:

سپاه در خنثی کردن راهبردها و هدف گذاری قدرت‌های فرا منطقه‌ای وحامیان تروریسم در سوریه نقش خود را چگونه ایفا کرده است؟
سعیدی: در مجموعه جغرافیای جهان اسلام دو نگاه به اسلام از سوی جبهه استکبار ترویج و تقویت میشود؛ یکی اسلام افراطی – تکفیری و دوم اسلام سکولار و این در حالی است که شاهد بروز مجدد سوسیالیزم و مادی گرایی در کنار لیبرالیزم که یک جریان افسار گسیخته است، هستیم. نیروی قدس سپاه در عرصه منطقه‌ای وجهانی ماموریتش ترویج اسلام ناب محمدی(ص) و گفتمان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به مسلمانان است و در این عرصه نیروی قدس به خوبی نقش خود را در زمینه انتقال فرهنگ اسلام به دنیای اسلام ایفا کرده است. آنچه که در عرصه مقاومت فلسطین و غزه تاثیر گذار بوده و در سوریه توانسته است معادله را تغییر دهد و نقشه‌های جبهه استکبار و سلطه را خنثی سازد، تکیه بر قدرت نرم بوده است. حال در صحنه واقعیت باید گفت آمریکایی‌ها و اسرائیلیها که دربرابر قدرت نرم در غزه و لبنان نتوانسته‌اند فائق آیند چگونه می‌خواهند در مقابل پتانسیل قوی ایران اسلامی عرض اندام کنند؟ لذا بسیار مسلم است که آنها در برابر قدرت نرم جهان اسلام نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.


مقام معظم رهبری در رهنمودهای اخیر خودشان راه علاج دشمنی‌ها را تکیه بر توان و اقتدار ملی و پیمودن اقتصاد مقاومتی دانستند، به نظر شما مهمترین و قوی ترین اقدامات در این راستا چه می‌تواند باشد ؟
سعیدی: حقیقتا نگاه مقام معظم رهبری استراتژیک است همانند طبیبی که آثار بیماری را در حال حاضر و آینده می‌بیند وهشدار می‌دهد ولی متاسفانه گوش شنوا نیست؛ اقتصاد مقاومتی تدبیر عالمانه و بسیار هوشمندانه‌ای بود که از سوی رهبری مطرح شد؛ اینکه ما می‌توانیم نیازهایمان را خودمان تامین کنیم و در مسیر استقلال و خودکفایی هستیم، تردیدی نیست ولی یکسری از نیازهایمان را باید از بیرون تامین کنیم وباید ببینیم که در برابر تحریم‌های ظالمانه‌ای که دشمن اعمال کرده ما چگونه باید رفتار کنیم تا بتوانیم ایستادگی کنیم. کشور چین با بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفر، ۱۵۵ میلیارد فوت مکعب گاز مصرف می‌کند، ولی ما با ۷۵ میلیون جمعیت ۱۵۵ میلیارد فوت گاز مصرف می‌کنیم. آیا کشور ما با این نوع مصرف می‌تواند در برابر استکبار مقاومت کند؟ مردم چین در رفاه نیستند ولی ذخایر ارزی این کشور دنیا را مبهوت کرده است، برای ایستادگی در صحنه بین‌المللی باید ذخیره ارزی را حفظ کرد. توسعه بی حد و حصر شهرستان‌ها قابل قبول نیست باید توسعه را هدفمند و به نیازهای ضروری توجه داشت. اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت و فشار آوردن بر مردم نیست بلکه اقتصاد مقاومتی پادزهر مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی استکبار علیه کشور است و اگر بنا باشد با تحریم‌هایی که از سوی دشمن علیه ما اعمال می‌شود، مقابله کنیم باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است را سرلوحه کار خود قرار دهیم. .نقش دولت، مجلس، مردم وصدا وسیما در تحقق این امر بسیار تعیین کننده است.

در خصوص نحوه تعامل سپاه با دولت یازدهم توضیح بفرمایید؟
سعیدی: سپاه یک نهاد انقلابی – مردمی بوده است که در واقع در چارچوب تدابیر و سیاست‌های کلان ازسوی مقام معظم رهبری مسیر حرکتی خود را دنبال می‌کند. بنای سپاه در هر دولتی برهمکاری بوده و این همکاری تا زمانیکه که اصول و مبانی رعایت شده باشد ادامه داشته و حتی فراتر از درخواستی که دولت‌ها داشته‌اند همکاری کرده است؛ بخشی از مهندسی فعال سپاه در عرصه جنگ و دفاع مقدس وارد عرصه‌ی سازندگی شده است، که هر کشوری پس از جنگ اگر نتواند حداقل‌های خود را تامین کند نمی‌تواند انقلاب و آرمان‌هایش را حفظ کند. براین اساس لازم بود سپاه مهندسی خود را برای کمک به ملت و دولت وارد عرصه خدمت رسانی کند، هرچند دشمن همواره تلاش کرده است تا چهره ی سپاه را دراین عرصه در راستای کسب در آمدزایی به جامعه القا و معرفی کند. هدف سپاه از ورود به پروژه‌های مهم اقتصادی حرکت در راستای وظیفه ذاتی سپاه یعنی دفاع از انقلاب اسلامی که عرصه‌های مختلفی از جمله عرصه سازندگی و پیشرفت کشور را شامل می‌شود با فرمان مقام معظم رهبری بوده به آن ورود پیدا کرده است. سیاست قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در انجام پروژه‌های ملی استفاده ازظرفیت‌های موجود درنقاطی است که بخش‌های خصوصی توان ورود به این پروژه‌ها را ندارند، بوده است و در این راستا تاکنون صدها شرکت و موسسه با قرارگاه همکاری موثر و صمیمانه‌ای داشته‌اند. سخنان آقای روحانی در همایش اخیر فرماندهان و مسئولین سپاه واظهار آمادگی سرلشکرسردار جعفری، فرمانده کل سپاه برای همکاری با دولت توانستند بخشی از شایعات و ذهنیات رسانه‌های بیگانه را در خصوص نوع تعامل دولت و سپاه با یکدیگرمرتفع سازند.ما در دولت جدید همان اصول و چارچوب را داریم و تا هنگامی که دولت‌ها براساس این موازین حرکت کنند تمامی همکاری‌ها را خواهیم داشت و برای دولت یازدهم هم آرزوی موفقیت در مسیر مصالح انقلاب و نظام و پیاده کردن منویات رهبری داریم و سپاه نیز در این راستا از هیچ کمکی به دولت دریغ نخواهد کرد.

ارزیابی جناب عالی از روند مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵و درخواست آژانس انرژی اتمی برای بازدید از صنایع دفاعی و موشکی ایران چیست؟
سعیدی: به قدر کافی و وافی فرمایشات مقام معظم رهبری این خطوط را ترسیم و روشن می‌کند که دشمن به دنبال چیست. دشمنی آن‌ها با ما بر سر اصل دین خدا، نبوت و قرآن است؛ انقلاب ما نیزهمانند انقلاب تمامی رهبران الهی که با مستکبرین در تقابل بوده‌اند با آمریکا بعنوان یک قدرت استکباری، درگیر است؛ ما راهی برای سازش با استکبار نداریم. در توافق نامه ژنو، ایران به دنبال به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت خود و در مقابل نیز طرف مذاکره کننده هدفی را برای خود دنبال می‌کند. ما دستاوردهای خود را که با حفظ تمامی ارزش‌هایی که طی ۳۵ سال گذشته بدست آوردیم نباید به راحتی از دست بدهیم؛ ملت‌های مسلمان در برابر آمریکا و استکبار قد علم کرده‌اند و قلب تپنده هدایت خیزش بیداری اسلامی که امروز در خاورمیانه اتفاق افتاده، نشات گرفته از انقلاب اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری است. امروز شاهدیم که مرز تقابل با آمریکا تبدیل به صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای شده است تا جایکه کلینتون می‌گوید من هر جا می‌روم نفوذ ایران را می‌بینم یعنی دشمنان در مورد دفاع معنوی انقلاب و نظام در فلسطین، حزب الله، بحرین و عراق با ما مشکل دارند. ملت ایران انتظار دارند که مذاکره کنندگان با قوت و تکیه بر ارزش‌ها و فرمایشات رهبری بتوانند با شهامت و بهره گیری از قدرت نرم انقلاب از حقوق مسلمشان حمایت کنند و اگرچنانچه به حقوق ما احترام نگذاشتند با تکیه بر قدرت درونی خود و با استقامت، همانند ۳۵ سال گذشته باید عمل کرده و از حقوق خودمان حمایت و دفاع کنیم.

 منشا فتنه‌های جدید که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، چیست؟
سعیدی: معتقدم که از اول انقلاب تا به امروز با چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم؛ بعنوان نمونه در دوره زعامت امام خمینی با چالش‌هایی مانند قضیه ی بنی صدر و منافقین مواجه بودیم وایشان با تفکر نهضت آزادی و جبهه ملی به مقابله برخاستند. ریشه چالش‌ها به دونوع برداشت از حکومت دینی باز می‌گردد که در ذهن برخی از مسئولین وجود دارد که این دو نگاه در ۴ حوزه سیاست خارجی، فرهنگ، اقتصاد و تیم اداره کشور سایه می اندازد. بعنوان مثال باید ببینیم که درعرصه بین‌الملل واقعا مرز بندی ما با رژیم صهیونیستی ریشه استراتژیکی، امنیتی یا ابزاری دارد؟ آیا دفاع ما از فلسطین مقطعی، مبنایی یا ابزاری است؟ آیا ما در ارتباط با فلسطین فقط منافع ملی یا اصول دینی را رعایت می‌کنیم و یا هر دو باید باهم دیده شود؟ در اوایل انقلاب، اختلاف و مبنای تقابل ما با رژیم صهیونیستی بیشتر جنبه اعتقادی داشت ولی این موضوع(تقابل با رژیم صهیونیستی) امروز علاوه بر جنبه های اعتقادی، ابعاد وسیع امنیتی و استراتژیک گرفته است.

هر انقلابی باید دو کار اساسی را در کنار سایر کارها انجام دهد، نخست هیئت حاکم را بردارد و سپس طبقه حاکم را بردارد و اگر در تحقق این امر موفق نشود، ماندنی نخواهد بود و هنر امام خمینی(ره) این بود که هر دو مورد را انجام داد هم هیات حاکمه رژیم پهلوی را ساقط کرد و هم طبقه حاکم فاسد واشرافی را برداشت. دو دیدگاه مردم سالاری سکولار و مردم سالاری دینی با یکدیگر متفاوت هستند. مردم سالاری سکولار مهمترین خصیصه اش این است که منافعش با استکبار یکی است. در پاسخ برخی از آقایانی که می‌گویند کشور در وضعیت بحرانی به سر می‌برد باید گفت، کشور بحرانی نیست بلکه مدیریتی می‌خواهد تا مردم را در شرایطی که جنگ تمام عیار با استکبار دارند مدیریت کند تا مردم در صحنه بمانند لذا به بهانه بحرانی بودن کشور، نمی‌توان دست از مبارزه برداشت.

نقش روحانیت در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی به ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس چه بوده است؟
سعیدی: علمای طراز اول در عصر غیبت، پرچمدار گفتمان دینی و تحقق بخش رسالت انبیاء و ائمه معصومین علیهم‌السلام بوده‌اند که مقطع تاریخی مربوط به دوران شیخ طوسی تا آیت الله العظمی بروجردی (ره) وسپس دوره حضرت امام خمینی (ره) که میراث همه علما را به منصه‌ی ظهور رساندند و زمینه تحقق حاکمیت دینی را فراهم کردند. روحانیت بیش از ۱۰۰۰سال است که این نقش را عهده دار بوده و در این راستا ارتباط تنگاتنگی با مردم در ارائه خدمات دینی برقرار کرده است. در تاریخ معاصر نقش روحانیت در راستای تحقق حاکمیت دینی بسیار پررنگ‌تر از دوره‌های دیگر بوده است بعنوان مثال در قرارداد رویتر به نقش ملا علی کنی، در جنبش تنباکو به نقش میرزای شیرازی، در نهضت مشروطیت به نقش شیخ فضل الله نوری و در نهضت ملی ایران به نقش آیت الله کاشانی ونواب صفوی و در ادامه به نقش امام خمینی(ره) بعنوان یک عالم برجسته و مرجع طراز بالامی‌توان اشاره کرد. در زمان جنگ روحانیون برجسته طراز اول و شهدای محراب بودند که در مقاطع مختلف به جبهه می‌رفتند و در تقویت روحیه رزمندگان به ایفای نقش اساسی خود می‌پرداختند. درکنار آنها نیز روحانیون دیگری از طریق حوزه‌های علمیه و مراکز حوزوی در قالب‌های متفاوت به جبهه اعزام می‌شدند وگروه دیگر نیز روحانیونی که بعنوان نماینده ولی فقیه و یا مسئول عقیدتی سیاسی ارتش و دیگر نیروهای مسلح همراه یگان‌ها بودند. ما در حال حاضر بیش از۴۰۰۰ روحانی شهید شناسایی شده‌ داریم که سرآمد این روحانیون شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله محلاتی نماینده حضرت امام خمینی (ره) در سپاه بود که درتاریخ یک اسفند سال ۶۴ در حرکت به سمت جبهه جنوب با شلیک ناجوانمردانه‌ی جنگنده دشمن به هواپیمای حامل آنان و تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی مسئولین دیگر به شهادت رسیدند.

روحانیت در عرصه جهاد فرهنگی و مقابله با جنگ نرم چگونه عمل کرده است؟
سعیدی: دوره امام خمینی (ره) دوره جنگ سخت بود لذا در ادبیات گفتمانی ایشان سخنی از جنگ نرم را نمی‌بینیم با اتمام جنگ تحمیلی شیوه‌های دشمن از جنگ سخت به جنگ نرم تغییر پیدا کرد؛ اصطلاحاتی مانند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم را در دوره پس از امام(ره) درادبیات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) شاهد هستیم. امام خمینی (ره) یکسری رهنمودهای کلی و اصولی داشتند که مقام معظم رهبری نیز بر روی همان اصول ایستاده‌اند، این اصول ثابت بوده و بایستی همگان بویژه سیاستمداران به اصول ثابت امام توجه کنند. امام فرمودند من چه زنده باشم چه نباشم نگذارید اسلام به دست نامحرمان و نااهلان بایفتد، این یک اصل کلی و ثابت است، یعنی اختصاص به زمان خاصی ندارد. جنگ نرم مقتضیات خود را دارد و با جنگ سخت متفاوت است هزینه جنگ سخت سنگین و مشهود است ولی هزینه برای مقابله با جنگ نرم مشهود نبوده وبه مراتب هزینه هایش بسیار سنگین تراست؛ جنگ نرم تفکر، مغز و قلب ما را مورد هدف قرار می‌دهد. در جنگ سخت تنها رزمندگان در جبهه با آن مواجه هستند ولی جنگ نرم کل کشور را در برمی‌گیرد که در این عرصه و میدان جایگاه روحانیت شفاف‌تر و برجسته‌تر بوده و اقتضا می‌کند بیشتر حضور یابند. سربازان مقابله با جنگ نرم چه کسانی هستند؟ مقام معظم رهبری به دانشگاه اشاره دارند و می‌فرمایند که دانشجویان ودانشگاه‌های ایران یکی از اهداف دشمن هستند؛ عرصه کشورعرصه جنگ است و حوزه‌های علمیه باید پیرامون این موضوع فکر کرده و با تولید ادبیات و آثار نرم افزاری، استفاده از هنر، دانش و علم در عرصه مقابله با جنگ نرم دشمن، شیوه‌های نوین و مناسبی برای انتقال پیام دینی به جامعه را عملیاتی کنند در حال حاضر واقعیات حکایت دارند که حجم تهاجم فرهنگی و جنگ نرم بسیار گسترده است اما میزان پشتیبانی وتجهیزات ما در جهت آفند و پدافند برای مقابله با این حجم از دشمن کافی نیست.

جایگاه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در عرصه بازدارندگی و مقابله با تهدیدات دشمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سعیدی: قدرت نرم متکی بر روح حاکم بر ادیان توحیدی است؛ اصول ثابت و متغیرها فرا روی رهبران الهی است؛ در کلام رهبران الهی شاهدیم که کلامشان کلام خداوند بوده و به قدری نفوذ دارد که می‌تواند انسان را دگرگون سازد. امام خمینی (ره) که شعارشان شعار حق گرایی بود ومنطق مقام معظم رهبری نیز که منطق عقلانی است همین گونه عمل کرده اند. ادبیات و گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان حق، دعوت از مستضعفین و مقابله با ظلم بوده است در واقع اگر آمریکا مستکبر و ظالم نیست چرا از واکنش‌ها ناراحت می‌شود؟ اگر آنها راست می‌گویند ازظلم و خوی استکباردست بردارند؟ درعرصه جنگ قدرت جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر قدرت نرم افزاری بوده است. پیروزی همواره با حق بوده و این حقیقت در دفاع مقدس کاملا تجربه شده است. دشمنان می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است و گزینه ما نیز قدرت نرم است که تاکنون بسیارموفق عمل کرده اما جبهه کفر که از این قدرت برخوردار نیست در برابر ما توفیقی پیدا نکرده است. قدرت نرم یعنی باور انقلاب، ایستادگی و مقاومت که در طول این ۳۵ سال به رغم هجمه‌های گسترده و دائمی دشمنان توانسته است بر جبهه‌ی متحد و فراگیر آنان فایق آیند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا