تیشه شرکت دخانیات مازندران به حماسه اقتصادی

تسهیلات نامناسبی که مصرف دود و دم می شود

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، استان مازندران با توجه به دارابودن شرایط آب وهوایی ,جغرافیایی مناسب ,دسترسی به زیر ساخت‌های ارتباطی، به همراه تسهیلات ویژه زیر بنایی آب، برق، فاضلاب و گاز ، اراضی بسیار حاصلخیزو. ازلحاظ زراعت محصولات کشاورزی دارای ویژگیهای متمایزی نسبت به سایر استان های کشور است.

جایگاه صادرات در مازندران

براساس اخبار دریافتی از سازمان صنعت ,معدن وتجارت مازندران در ده ماهه سال جاری مقدار دو میلیون و ۲۲۳ هزار تن صادرات از استان مازندران به ارزش بیش از ۳۹۵ میلیون دلار به کشورهای هدف صورت گرفته است که از این میان انواع مواد غذایی ( بیسکوئیت ، پوره ،‌ نوشابه و آب معدنی ، رب گوجه فرنگی ، آب میوه ، کنسانتره و … ) ، سیمان ، محصولات کشاورزی (مرکبات ، کیوی ، گیاه وتوت فرنگی  … ) ، انواع مواد معدنی ، مصالح ساختمانی ، مصنوعات چوبی و … سبد صادراتی استان را تشکیل می دهد.

برتری استان درکشت محصولات کشاورزی با ارزش

بیش از ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در استان وجود دارد و ارزش تولیدات کشاورزی استان مازندران به بیش از دو هزار میلیارد ریال می رسد,به عنوان مثال  حدود شش هزار هكتار از مجموع حدود هشت هزار هكتار باغ كيوي موجود در كشور مربوط به مازندران است و به گفته مسولان جهاد کشاورزی , کیوی از بیشترین محصول کشاورزی صادر شده مازندران به خارج از کشور در اوایل سال جاری بوده است.

 اعطای تسهیلات مناسب ونامناسب برای کاشت محصولات کشاورزی

 از سویی میزان سود حاصل از تولید وفروش بعضی از محصولات کشاورزی تا بدانجا بوده است که سازمان جهاد کشاورزی از طرح های تشویقی مانند اعطای تسهیلات به کشاورزان این محصول استفاده کرده است.

 به عنوان مثال :درسال جاری  بیش از پنج هزار تن محصول توت فرنگی از اراضی کشاورزی شهرستان سیمرغ کشت شدوهمین عامل سبب گردید تا تسهیلات قابل توجهی نیز از سوی این سازمان به کشاورزان اعطا شود.

در آمدزایی این محصول یا محصولات مشابه دیگرمانند کیوی در ايران سبب شده است که کشور ما داری رتبه های برتر در تولید محصولات کشاورزی باشدوبراساس آماراز مجموع حدود ۱۵۰ هزار تن كيوي توليدي در مازندران، حدود يكصد هزار تن به خارج صادر مي شود .

از سویی دیگر همین شرایط جغرافیایی وزراعی مناسب ,توجه شرکت هایی مانند دخانیات استان را جلب کرده است واین شرکت با اعطای تسهیلاتی وِیژه که تنها به کشاورزان توتون کار تعلق می گیرد سعی در افزایش کاشت این محصول درمازندران رادارد.

تسهیلات شرکت دخانیات بدین صورت است که :هر کشاورزی می تواند با مراجعه به این شرکت ,طی قراردادی که با شرکت دخانیات ساری می بندد از تسهیلاتی مانند کارشناس رایگان که ابتدا به بازدید از زمین می رود وشرایط آن را می سنجد که آیا برای کاشت توتون مناسب است یا خیر آغاز می شودو در ادامه نیز بذرخارجی نیز به صورت رایگان دراختیار آنان قرار می گیرد وتوتون مرغوب وخوب هم با قیمت ۱۰ هزار و۵۰۰ تومان از کشاورزان خریده می شود.

شاید اینگونه تسهیلات  از نظر شرکت دخانیات مناسب به نظر  برسد, ولی با توجه به بینش انسانی وقوانینی که سازمان هایی مانند جهاد کشاورزی و نهادهای مرتبط به منظور کاشت محصولات مفید ومناسب از سوی کشاورزان در نظر می گیرند ,اینگونه تسهیلات نامناسب خواهد بود ودرنتیجه کاهش تولیدات محصولات کشاورزی مناسب مانند کیوی ,برنج ,توت فرنگی و..را به دنبال خواهد داشت .

جدا از این مسایل اثرات زیانباری که افزایش تولید سیگار و به دنبال آن افزایش بیماری هایی مانند تنگی نفس ,سرطان و..که به واسطه مصرف سیگار در بدن انسان بو جود می آید نیز شایان توجه است.

حمایت از کاشت محصولات زیانبار ,مانعی برای تحقق پیشرفت وحماسه اقتصادی در ایران شاید از نظر اقتصادی استفاده از تولیدات داخلی سفارش شده است ,ولی این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که با ترغیب ویا تهدید کشاورزان و اعطای تسهیلات به منظور تولیدمحصول زیانباری مانند توتون ,به تولید محصولات کشاورزی مفید ومرغوب مانند برنج ,کیوی ,ذرت ,توت فرنگی و…که سبب ارتقای بهره وری در کشاورزی استان ,پیشرفت و تحقق حماسه اقتصادی در کشور می شود ضربه وارد خواهد آمد.

بنابراین از مسولان و نهادهایی که درارتباط با این مسئله درگیر هستند انتظار می رود در خصوص رفع این معضل چاره ای بیندیشند, تا درآینده شاهد از بین رفتن صادرات محصولات مرغوب کشاورزی ,افزایش مصرف دخانیات در کشور و شرایط دیگری که ممکن است برای استان به عنوان رکنی موثر در تولید محصولات کشاورزی پدید آید نباشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا