ارمغان دیپلماسی لبخند دولت اعتدال

خنده روحانی در داووس زمینه ساز اظهارات تند جان کری شد

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ ، به خاطر مواضع ضد استکباری ، همواره در بین کشورهای اسلامی و حتی بسیاری از کشورهای آزادی خواه و عدالت طلب به عنوان الگو و تکیه گاه مطرح بوده است و گفتمان ضدیت و عدم سازش با ابرقدرت های زور گو به عنوان برگ زرین از دیپلماسی سیاسی ایران در سطح جهان مطرح می باشد. اما آنچه باید به عنوان راهبردی مهم در کشور مطرح گردد ادامه این مسیر ضدیت با استکبار می باشد زیرا منشأ ظهور انقلاب اسلامی و الگو شدن در بین کشورهای آزادی خواه ، ریشه در ضدیت با استکبار و صهیونیسم جهانی دارد.

لذا مواجهه معقول و از سر موضع عزت با استکبار و تفکیک این نوع مواجهه با دیگر کشورها و ملت های مظلوم از بدیهی ترین سیاست های نظام اسلامی است، لیکن حضور آقای روحانی در اجلاس داووس و تأکید فراوان ایشان بر دیپلماسی  لبخند  در مواجهه با استکبارو اظهرات بی ادبانۀ جان کری علیه نظام اسلامی بعد از نطق رئیس جمهور ایران ،پرسش ها و ابهامات فراوانی را برای ملت ایران به همراه داشته است.

 باید اذعان نمود آقای روحانی  با ادعای  اعتدال و عدم تبیین آن در کشور در رویکردهای موجود در  دیپلماسی  نظام اسلامی ،ابهامات فراوانی را ایجاد نموده است ، رئیس محترم جمهور در اجلاس داووس با تأکید چند باره بر واژه اعتدال در واقع  در مواجهه با قدرت های غربی به نوعی سیاست مماشات را در پیش گرفت که در نهایت منجر به اظهارات تند وزیر خارجۀآمریکا علیه ایران گردید که تشدید پروژۀ ایران هراسی توسط وزیر خارجۀ آمریکا در داووس معلول لبخندهای غیر هدفمند  رئیس محترم جمهور در مواجهه با استکبار بوده است.

باید اذعان داشت به راستی فخر و مباهات جناب آقای روحانی از تعامل هسته ای با آمریکا توأمان با لبخندهای معنادار در اجلاس داووس چه ارمغانی را برای نظام اسلامی به همراه داشته است؟

باید اذعان نمود برخی اظهارات ضعیف و منفعلانه رئیس محترم جمهور در این اجلاس و لبخندهای غیر عزت مندانه  در مواجهه با قدرت های غربی در عمل  اظهارات تندجان کری و برخی از دولت های غربی و به تبع آن تشدید ترویج ایران هراسی در اجلاس داووس  را به همراه داشته است، به نحوی که صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران که به دفعات مورد تأیید مجامع بین المللی و آژانش بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت در نطق جان کری به شدت مورد خدشه قرار گرفت که قطعا ادبیات گفتاری ضعیف جناب آقای روحانی که با محوریت اصل مبهم  تنش زدائی بیان گردید خود به عنوان عمال کلیدی در افزایش تهاجم اخیر استکبار و  جری تر شدن دشمنان نظام در اتهام زنی های متعدد علیه ملت ایران مورد نظر می باشد.

لذا  باید از جناب آقای روحانی پرسید اعتدال چیست؟ آیا دیپلماسی لبخند و عدم طرح برخی مطالبات به حق نظام اسلامی در اجلاس های بین المللی و چشم پوشی از برخی مواضع حقۀ نظام اسلامی برای به اصطلاح تنش زدائی با دولت های غربی مورد تأیید مقام معظم رهبری است؟ آیا اتخاذ دیپلماسی لبخند بر دشمنان بشریت   و دشمنان قسم خوردۀ اسلام و نظام اسلامی دارای کارآمدی است؟آیا رویکرد مزبور توسط شما و دولتمردانتان در اجتناب از مواجهه همراه با قاطعیت با دول غربی و استکباری مورد تأیید آموزه های قرآنی است؟

 

در پاسخ باید گفت یکی از مهمترین شاخصه های انقلاب اسلامی، مقاومت و استکبار ستیزی می باشد که برگرفته از فرمایشات نورانی امام راحل(ره) می باشد. از این رو مهمترین اصل در بررسی مفهوم اعتدال همانا عدم تفریط و افراط در مقوله سیاست های نظام می باشد،یعنی نفی تکبر و غرورنابجا و ظالمانه در برابر مستضعفان و آزادی خواهان و نفی تحقیر و ذلت در مقابل استکبار جهانی به عنوان معیار اصلی برای اعتدال محسوب می گردد.

از این رو قران کریم می فرماید: «… اشداء علی الکفار رحماء بینهم»[۱]آیه فوق به عنوان راهبردی همیشگی برای سنجش اعتدال در اندیشه سیاسی اسلام تعریف می گردد،بنابراین باید با مظلومان جهان از باب مدارا وارد شد و علیه استکبار بر اساس نص صریح قرآن برخورد نمود،که امام خمینی به عنوان مصادق بارز اشداء علی الکفار و رحماء بینهم شناخته می گردد.

رویکرد دیپلماسی لبخند باید در مواجهه با دولت های آزاده مورد استفاده قرار گیرد نه قدرت های زور گو ،زیرا امام(ره) در مقابل استکبار بسيار قاطع و بدون انعطاف بود. امام(ره) هيچ‌گاه مقابل آمريكا كوتاه نيامد.

از این رو  بعد از انتشار کتاب کفرآمیز آیات شیطانی ،در باب مذاکره با امریکا و کوتاه آمدن از برخی مواضع آرمانی نظام اسلامی علیه آمریکا ، امام(ره) به تاريخ (۱۳۶۷/۱۲/۳) خطاب به مراجع اسلام، روحانيون و … كه از آن به عنوان استراتژي آينده انقلاب و حكومت اسلامي ياد شد، چنین می نویسند:«آنان كه هنوز بر اين باورند و تحليل مي كنند كه بايد در سياست و اصول و ديپلماسي خود تجديدنظر كنيم و ما خامي كرديم و اشتباهات گذشته را نبايد تكرار كنيم و معتقدند شعارهاي تند يا جنگ سبب بدبيني غرب و شرق نسبت به ما و نهايتاً انزواي كشور شده است و اگر ما واقع گرايانه عمل كنيم، آنان با ما برخورد متقابل انساني مي كنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمين مي گذارند، اين يك نمونه است كه خدا مي خواست پس از انتشار كتاب كفرآميز آيات شيطاني در اين زمان اتفاق بيفتد و دنياي تفرعن و استكبار و بربريت چهره واقعي خود را در دشمني ديرينه اش با اسلام برملا سازد تا ما از ساده انديشي به درآييم و همه چيز را به حساب اشتباه و سوء مديريت و بي تجربگي خود نگذاريم».

اما رئیس محترم جمهوردر اجلاس داووس  با ذوق زدگی تعامل و به نوعی مذاکرۀ با آمریکا را مایۀ افتخار و مباهات دولت خود یاد می کند که پس از سخنرانی جناب آقای روحانی و مواجهه غیر اصولی با استکبار ،در نهایت  جری تر شدن جان کری و دولت های استکباری  و تهدیدات مکرر ایران را در پی داشته است.

در خاتمه  باید گفت اتخاذ رویکرد دیپلماسی لبخند در مواجهه با قدرت های استکباری  قطعا مورد تأیید آموزه های اسلامی و نیز اندیشه های امام خمینی (ره)و منویات مقام معظم رهبری نیست و دولتمردان مدعی اعتدال باید در عمل با تمسک به آموزه های اسلام ناب و با تبعیت از فرمایشات و هشدارهای مقام معظم رهبری مبنی بر  اتخاذ مواضع اصولی و منطقی همراه با  قاطعیت و صلابت و اتخاذ زویکرد عزت مندانه در عرصه های بین المللی و  در مواجهه با قدرت های استکباری برآیند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا