بررسی علل برکناری وزیر نفت سعودی؛

سی‌ان‌بی‌سی: مقابله با ایران، هدف اصلی برکناری علی النعیمی/ محمد بن سلمان در حال تشکیل حلقه قدرت

بصیر، کارشناسان بر این باورند که تصمیم عربستان سعودی برای برکناری وزیر نفت به عنوان یکی از بانفوذترین اشخاص در حکومت سعودی نشانه‌ای دیگر از تلاش‌های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای اتحاد قوا در راستای مقابله با ایران در منطقه است. به گزارش وبسایت شبکه «سی ان بی سی»، مقام وزیر نفت به عنوان یکی از دور از دسترس‌ترین سمت‌های حکومتی سعودی به طور رسمی برکنار شد و خالد بن عبدالعزیز الفالح، رئیس هیئت مدیره غول نفتی آرامکو سعودی جایگزین وی شد.

این اقدام از زمانی که النعیمی نتوانست جلوی اوپک برای فریز نکردن تولید نفتی را بگیرد قابل پیش‌بینی بود.

برخی از تحلیلگران اذعان داشته‌اند که برنامه تحول اقتصادی سعودی صرفاً درباره استراتژی عربستان روی نفت و بدست آوردن سهم بازار نفتی و حذف رقیبان نیست، بلکه هدف اصلی این طرح برقراری توازن قدرت در سلطنت سعودی و افزایش تنش با کشور ایران است.

حلیما کرافت، استراتژیست و تحلیل‌گر بازار سرمایه و از مدیران ارشد بانک آر‎بی‎سی کانادا در این رابطه گفت: برکناری النعیمی از سمت وزیر نفت تنها بخشی از متحد کردن قوا توسط محمد بن سلمان است. خالد الفالح یک تکنوکرات است، اما استقلالی که النعیمی داشت را ندارد. از همه مهمتر، محمد بن سلمان روی خاتمه دادن وابستگی سعودی به ترکیبات‌ هیدروکربن‌ تمرکز کرده است و در اختیار نگه‌داشتن بازار نفت است، اما ایران به دنبال بالا بردن قیمت‌ها است.

کرافت همچنین اظهار داشت که محمد بن سلمان از سوی پنتاگون و افرادی که پیشرفت او را تحت نظر دارند «مرد همه‌کاره» خوانده می‌شود و او در نهایت تصمیم‌گیرنده نهایی در سیاست نفتی عربستان خواهد بود. محمد بن سلمان در نبرد سنگینی برای کنترل بازار نفت با ایران قرار گرفته است.  کشوری که در ماه‌های اخیر با تخفیف در بهای نفت کوشیده سهم از دست رفته بازار خود را باز پس گیرد.

 ایران یکی از اعضای سازمان اوپک است؛ اما میان این کشور و عربستان همیشه بر سر قدرت منطقه‌ای اختلافات بسیاری وجود داشته است. افزایش تنش‌ها در سال‌های اخیر باعث شده است این دو کشور هرچه بیشتر از قبل رو به روی هم قرار گیرند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا