سازمان تجارت جهانی در انتظار چراغ سبز آمریکایی‌ها؛

برجام و تطهیر دموکرات‌ها

بصیرنیوز، یک‌سال از اجرای برجام می‌گذرد و سنگ‌اندازی‌ها در مسیر اجرای آن نقطه‌ی پایانی ندارد، هرچند اعضاء تیم سیاسی ایران در سفر به نیویورک لب به انتقاد گشودند و از عدم رفع تحریم‌ها و مشکلات ایجاد شده توسط آمریکایی‌ها ابراز گله کردند اما این فشار سیاسی نیز کارآمد نبود و نتیجه‌ی آن به «قول آمریکایی» ختم شد.

روحانی در بازگشت به ایران همچون پدری که فرزند خود را نصیحت کرده باشد حرف می‌زد و در برابر سوال خبرنگاران ایرانی بدون آنکه به اعترافات نیویورکی خود اشاره‌ای کند، ابراز کرد: «آمریکایی‌ها قول دادند روند را اصلاح کنند» لکن قرائن می‌گوید نکوهش‌های توأم با لبخند رئیس دولت یازدهم و وزرایش نتیجه‌ای درپی نداشته است.

در بحبوحه‌ی مذاکرات هسته‌ای عده‌ای بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان فرق قائل می‌شدند و در قیاسی تاسف‌بار جناج جرج‌بوشی‌ را دشمن ایران و طرف اوباما را دوست کشورمان می‌پنداشتند؛ کدخدا دوستان بر این عقیده بودند دموکرات‌ها همان اصلاح‌طلبان ایرانی هستند و در فضای گفت‌وگوی تمدن‌ها و تعامل با کشورها اعم از دوست و معاند، دموکرات‌ها کاری نمی‌کنند که به ضرر ایران تمام شود.

حال در سایه‌ی بی‌توجهی دولتی‌ها به بیانات رهبر معظم انقلاب و گذر از کنار جمله‌ی«به آمریکا بی‌اعتمادیم» خسارت محضی پدیدار گشته که بیش از هر کسِ دیگری دامن چهارانگشتی‌ها را گرفته است. همان دموکرات‌های تعامل‌گرا در جدیدترین اقدام خود با جمهوری‌خواهان همراه شده‌اند و طی نامه‌ای از اوباما خواسته‌اند در روزهای آخر ریاست جمهوری‌اش مانع عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی شود.

این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که دولت‌مردان طی مصاحبه‌های متعدد از گشایش‌های پسابرجامی سخن گفته‌ و ورود ایران به بازار جهانی را در بوق‌وکرنا کرده‌اند لکن تاکنون نه تنها این امر محقق نشده، بلکه طی روندی بالعکس، میزان واردات با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.

اقدامات اخیر نمایندگان دموکرات حاکی از آن است که آمریکایی‌ها همچنان به کارشکنی‌هایشان ادامه می‌دهند و از آنجایی که دستِ ایران به هیچ جایی بند نیست، آنان یک روز می‌توانند تحریم‌هایی جدید وضع کنند و فردای آن مانع حضور ایران در بازارهای جهانی شوند؛ در آخر هم ظریف از آمریکا شکایت کند و در مرجع رسیدگی ۱+۵ خود آمریکا به آن شکایت رسیدگی نماید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا