چه کسی اجازه دیدار “اشتون” با محکومان امنیتی را صادر کرد؟

به گزارش بصیر به نقل از گروه سیاسی مشرق – روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.
 

 

 
***

سؤالی که پاسخ روشن می‌خواهد
مذاکره یا مداخله، اشتون در ایران دنبال چیست؟

روزنامه کیهان نوشت: کمتر از سه ماه پیش هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا در سفر به تهران،  مخفیانه با دو تن از فتنه‌گران و محکومان فتنه ۸۸ در سفارت یکی از کشورهای اروپایی دیدار کرد. این دیدار اگر چه با موجی از انتقادات داخلی مواجه شد اما بالاخره مسائل و هماهنگی‌های پشت پرده این دیدار روشن نشد و مجلس و وزارت امور خارجه توپ را به زمین دیگری انداخته و هر کدام به نحوی از پاسخگویی درباره ماجرا شانه خالی کردند.

نکته درخور تأمل آنکه هیئت پارلمانی اروپا در بازگشت از تهران، علی‌رغم دیدار با برخی از بلند پایه‌ترین مقامات کشورمان،  دیدار با فتنه‌گران را مهم‌ترین بخش سفر خود عنوان کردند.

اکنون در حالی که تصور می‌شد دستگاه‌های مربوط به خصوص وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات از ماجرای آن سفر و دیدارهای کذایی درس‌های لازم را گرفته و از یک سوراخ دوبار گزیده نشوند، اما سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، نشان می‌دهد  این اتحادیه پروژه فشار به ایران در قالب به اصطلاح «حقوق‌بشر»  را دنبال می‌کند و متأسفانه برخی جریانات و نگرش‌های داخلی نه تنها در این زمینه هوشیار نیستند بلکه شواهد نشان می‌دهد عده‌ای در برخی موارد در حال همراهی و تسهیل پروژه جدید غرب برای جمهوری اسلامی نیز هستند.

کاترین اشتون که شامگاه شنبه هفته جاری وارد تهران شده بود، همان شب راهی یکی از سفارتخانه‌های اروپایی شد و با هفت زن دیدار کرد.

این بار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لازم ندید حرف‌های خود را در این مورد، مانند هیئت قبلی، پس از خروج از ایران رسانه‌ای کند بلکه روز گذشته وی در مصاحبه‌ای اعلام کرد؛ اصلی‌ترین هدف از این سفر این بود که به عنوان نماینده اتحادیه اروپا بتوانم در مورد روابط بالقوه بیشتری که می‌توانیم در آینده داشته باشیم، گفت‌وگو کنم.

گزارشی از عملياتي شدن قانون يارانه و گراني نيمي از حامل‌هاي انرژي

تهران امروز نوشت: دولت تاكنون به گراني آب، برق و افزايش كارمزد جايگاه‌هاي سوخت اقدام كرده و برخي افزايش قيمت‌ها هم درباره گاز منتشر شده است. با اين حال گراني بنزين و تجديدنظر در پرداخت يارانه به شهروندان دو جزء مهم ديگر اين قانون است كه به سال بعد موكول شده است

اگر چه مقامات دولت اعلام كرده‌اند كه اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها از اواخر فروردين يا ارديبهشت ماه ۹۳ رسما كليد خواهد خورد اما نگاهي به تصميمات اقتصادي دولت در اين روزها نشان مي‌دهد كه دست‌كم نيمي از فاز دوم هدفمندي جنبه اجرايي گرفته است و اجراي نيمي ديگر كه بيشتر منوط به نحوه پرداخت يارانه نقدي است در سال بعد اجرايي مي‌شود. در اين راستا دولت تاكنون به گراني آب، برق و افزايش كارمزد جايگاه‌هاي سوخت اقدام كرده و برخي افزايش قيمت‌ها هم درباره گاز منتشر شده است كه دولت هنوز رسما آن را تاييد نكرده است. با اين حال گراني بنزين و تجديدنظر در پرداخت يارانه به شهروندان دو جزء مهم ديگر اين قانون است كه به سال بعد موكول شده است. البته براي گراني سوخت در سومين جلسه شوراي اقتصاد كه شامگاه يك‌شنبه همين هفته به رياست حسن روحاني و با حضور اعضا برگزار شد، دستمزد توزيع فرآورده‌هاي نفتي در تهران و كلانشهرها به منظور ساخت جايگاه‌هاي جديد نيز تعيين شد.

چه کسی اجازه دیدار کاترین اشتون با محکومان امنیتی را صادر کرد؟

روزنامه وطن امروز نوشت:
  ظاهراً باید به برخی الفبای استقلال را آموخت. این را اتفاقات عجیب در نقض حاکمیت ملی کشورمان می‌گوید. «تصمیم ما تعامل با اروپا است». این را حسن روحانی به کاترین اشتون گفت و تاکید کرد سفر مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به منزله یک پیام سیاسی تلقی خواهد کرد. روحانی ظهر روز یکشنبه ۱۸ اسفند درحالی از سفر کاترین اشتون به ایران استقبال کرد که شب قبل از آن اشتون برنامه‌ای خاص در سفارت اتریش داشت. به گزارش «وطن‌امروز»، این زن انگلیسی در سفارت اتریش با یکی از مجرمان امنیتی ایران دیدار کرد.

این مجرم امنیتی کسی نبود جز نرگس محمدی؛ همان زنی که اشتون چند سال قبل هنگام بازداشت او با انتشار بیانیه‌ای تمام‌قد از او حمایت کرد تا نشان بدهد این مجرم امنیتی تا چه اندازه برای اتحادیه اروپا مهم است. نرگس محمدی در واقع جایگزین شیرین عبادی در ایران بوده است. شیرین عبادی که با دریافت جایزه نوبل وظیفه برجسته‌سازی بهانه‌های حقوق بشری در ایران را برعهده داشت، پس از خروج از ایران همه وظایف خود را به نرگس محمدی محول کرد. محمدی در همان کانون شیرین عبادی که به نام کانون مدافعان حقوق‌ بشر ثبت شد، فعالیت‌های خود را بر برجسته‌سازی بهانه‌های حقوق بشری برای خارج از کشور متمرکز کرد. به عبارتی همزمان با تمرکز مخالفان جمهوری اسلامی بر موضوع حقوق بشر، آنها با دادن جوایزی نظیر نوبل به افرادی مانند عبادی و ایجاد مصونیت حقوقی برای او و تا حدودی اطرافیانش، به‌دنبال ایجاد شرایط لازم برای اعمال فشار خود به این بهانه‌ها بودند.

نرگس محمدی که در دوران فتنه ۸۸ یکی از اصلی‌ترین محرکان فتنه و تقویت بهانه‌های حقوق بشری بود در همان زمان دستگیر شد اما کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بلافاصله نسبت به بازداشت نرگس محمدی واکنش نشان داد تا مشخص شود این مهره ضدامنیتی تا چه اندازه برای دستگاه اروپایی دارای اهمیت است. در مهرماه ۱۳۹۰ هنگامی که نرگس محمدی، نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، به ۱۱ سال زندان محکوم شد کاترین اشتون با صدور بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرد و گفت: با توجه به وضعیت سلامتی خانم محمدی، او در زندان به امکانات پزشکی لازم دسترسی نخواهد داشت. وی حکم زندان علیه نرگس‌محمدی را نشانه دیگری از تعقیب غیرعادلانه کسانی دانست که شجاعانه و با قاطعیت برای دفاع از حقوق بشر در ایران برخاسته‌اند.

شرق: ظریف «اعتبار» و«آبروی» خود را به میدان‌آورده است

روزنامه شرق نوشت: مهم‌ترین ویژگی ظریف- که کمتر موردتوجه‌قرار گرفته- به میدان‌آوردن «اعتبار» و«آبروی» خویش، برای تامین منافع ملی، مردم و نظام است. البته خداوند هم به او آبرو و اعتبار بیشتری بخشید. این مزیت ظریف، برخلاف رویه برخی مسوولان است که پس از کسب جایگاه و موقعیت، در پی کسب اعتبار و آبرو برمی‌آیند و حتی گاهی می‌کوشند تا با کاستن از اعتبار و آبروی دیگران، توشه و سبد داشته‌های خود را سنگین‌تر کنند. بعضی مدیران هم بوده‌اند که در رویای جایگاه و مقام بالاتر، راهکار «بی‌تصمیمی» را برگزیده‌اند تا مبادا انتقاد و اتهامی ‌متوجه آنان شود. این گروه – به گمان خویش- احتیاط را لازمه کسب و افزایش اعتبار می‌دانند و امیدوارند از این مسیر به مقامات والاتری دست یابند اما ظریف، تمامی داشته‌های کارشناسی و تخصصی و فرهنگی و نیز اعتبار و آبروی اندوخته‌اش را در دوره‌ای که بوی بحران می‌داد، بدون هراس از واکنش‌ها و انتقادهای شتابزده و غیرمنطقی، به میدان آورد و به یاری همکارانش، پشت میز مذاکره هسته‌ای به‌گونه‌ای عمل کرد که موفقیت چشمگیری برای ایران رقم خورد و کلاف هسته‌ای، گشوده شود. خداوند به ظریف و امثال او عزت و سربلندی دهد.

موضع صريح يك اصلاح‌طلب عليه فتنه‌گران

تهران امروز نوشت: سيدهادي خامنه‌اي دبيركل مجمع نيروهاي خط امام در ديدار با گروهي موسوم به «شوراهاي احياي انجمن اسلامي دانشجويان» اظهار داشت: متاسفانه برخي حركت‌ها آسيب‌هايي ايجاد كرد. به برخي از اصول و شئونات اسلامي بي‌توجهي شد؛ حتي جايي به صراحت گفته شد «براي فعاليت در انجمن اسلامي، نياز نيست حتما مسلمان باشيم». وي همچنين درباره سياسي بودن دانشجويان مي‌گويد: فعاليت دانشجويي نمي‌تواند سياسي نباشد، اما مهم‌ترين نكته اين است كه شعبه احزاب خارج از دانشگاه نباشد. حضور افراد حزبي نشان‌دار از تشكل‌هاي خاص، مي‌تواند مشكل‌ساز باشد. اگر نمايندگان اصلاحات در دانشگاه حضور داشته باشند، بهانه به دست احزاب ديگر مي‌دهد تا آنها هم حضور پيدا كنند.

تفكر سياسي و تشكيلاتي را در خود پرورش دهيد. موازين اسلامي را رعايت كنيد، چرا حجاب دوستان بايد به‌گونه‌اي باشد كه بتوان از آن ايراد گرفت؟ وي درباره سياست خارجي نيز گفت: من معتقدم وظيفه هر دولتي در ايران اين است كه به لبنان و فلسطين، غزه و سوريه كمك كند. حمايت از آنها براي ما حياتي است. اگر به همبستگي اسلامي و انساني هم، كسي معتقد نباشد ولي براي حفظ امنيت خود بايد از آنان حمايت كنيم.

 زنگ دوستی بهارستان با پاستور زده شد؟
 
آرمان روابط عمومی نوشت: نهاد ریاست جمهوری دیروز میزبان یک دیدار بود، دیداری میان رئیس جمهور و فراکسیون رهروان ولایت مجلس. فراکسیون رهروان ولایت با بیش از ۱۸۰ عضو، اکثریت مجلس را در اختیار دارد. ریاست این فراکسیون را کاظم جلالی، عهده‌دار است و علی لاریجانی عضو شاخص آن به شمار می‌رود که در این دیدار حضور نداشت. در این دیدار، حجت‌الاسلام مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری و محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز حضور داشتند. گفتنی است این دیدار براساس درخواستی که چندی پیش از سوی فراکسیون رهروان ولایت برای دیدار با رئیس جمهور ارائه شد صورت گرفت.

رئیس‌جمهور در دیدار دیروز با فراکسیون رهروان ولایت با اشاره به برخی مسائل و مشکلات اساسی کشور و گام‌های دولت تدبیر و امید در ماه‌های گذشته برای حل آنها گفت: امروز دولت و مجلس باید برای پیشرفت و توسعه بیشتر کشور، نظام و انقلاب با یکدیگر تعامل و همکاری گسترده‌ای داشته باشند تا بتوانیم به اهداف ملی دست پیدا کنیم.

اعتراض‌ به ديدار اشتون با محكومان امنيتي

برگزاري اين ديدار با انتقادات گسترده‌اي از سوي چهره‌هاي سياسي و نمايندگان اصولگراي مجلس، همراه بود.منتقدان بر اين عقيده هستند كه بي‌اطلاعي وزارت امور خارجه از برگزاري چنين ديدارهايي نشان از ضعف دستگاه ديپلماسي دارد.معترضان همچنين تاكيد كرده‌اند كه وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات بايد در مورد ديدار خانوم «كاترين اشتون» پاسخگو باشند

بر اساس گزارش تهران امروز، ديدار كاترين اشتون با چند نفر از محكومان امنيتي فتنه ۸۸ واكنش اعتراض‌آميز تعدادي از نمايندگان و شخصيت‌هاي اصولگرا را به‌دنبال داشته است و در همان حال هم سخنگوي وزارت خارجه اعلام كرد به سفارت اتريش به‌خاطر چنين ديداري تذكر داديم. طبق گزارش برخي خبرگزاري‌ها اشتون كه از روز شنبه به ايران آمده است، اواخر وقت يك‌شنبه با هفت نفر از محكومان امنيتي ديدار داشته و متعاقب آن هم بيانيه‌اي صادر كرد كه به موضوع حقوق بشر در ايران پرداخت. «مايكل مان» سخنگوي اشتون ضمن اعلام اين خبر، مدعي شده كه اين ديدار به مناسبت روز جهاني زن صورت گرفته است.

برگزاري اين ديدار با انتقادات گسترده‌اي از سوي چهره‌هاي سياسي و نمايندگان مجلس، همراه بود.منتقدان بر اين عقيده هستند كه بي‌اطلاعي وزارت امور خارجه از برگزاري چنين ديدارهايي نشان از ضعف دستگاه ديپلماسي دارد.معترضان همچنين تاكيد كرده‌اند كه وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات بايد در مورد ديدار خانوم «كاترين اشتون» كه بر خلاف قوانين كشور صورت گرفته است، پاسخگو باشند.

روز گذشته نمايندگان بيشترين انتقاد را به برگزاري اين ديدار داشتند. آنها تاكيد كردند، ديدار هيات‌هاي خارجي بايد در چارچوب قوانين نظام جمهوري اسلامي ايران و در قالب اقدامات متقابل صورت بگيرد. اين‌ ديدار،‌ مصداقي از دخالت اروپاييان در مسائل داخلي جمهوري اسلامي ايران است. آنها مي‌گويند در گذشته بارها هيات‌هاي اروپايي خواستار ديدار با برخي فتنه‌گران شده‌اند تا بتوانند به اقدامات خود مشروعيت ببخشند. در مقابل مجلس نيز در مقابل چنين درخواست‌هايي مقاومت كرده و چنين اجازه‌ای را به فتنه‌گران نداده است.نمايندگان تاكيد كردند كه مجلسي‌ها در اين باره واكنش نشان خواهند داد تا ديگر شاهد بروز چنين ديدارهايي نباشند.

روز گذشته همچنين مرضيه افخم سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص برخي برنامه‌هاي غيررسمي و هماهنگ نشده در جريان سفر خانم كاترين اشتون به كشورمان، موارد پيش آمده را مبتني بر نگاه متاثر از برخوردهاي گزينشي سياسي و دوگانه از مقوله مهم حقوق بشر دانست و گفت: «اينگونه اقدامات به افزايش سوءظن مردم كشورمان در قبال غرب منجر خواهد شد و به روابط ايران و اتحاديه اروپا كمكي نمي‌كند. تماس با جامعه مدني تا زماني كه مداخله در امور داخلي تلقي نگردد و احترام به آداب و ارزش‌هاي كشورها مدنظر قرار گرفته باشد، در برنامه سياست خارجي امري شناخته شده بوده كما اينكه وزير امور خارجه كشورمان نيز در سفر به ساير كشورها در اين چارچوب با فعالان جامعه مدني از جمله محققين، اساتيد و نويسندگان ديدار و تبادل‌نظر مي‌نمايد.»سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: «در همين زمينه به سفارت اتريش در تهران تذكر رسمي داده شده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا