اختصاصی/ قسمت هفتم- بخش مرکزی

گزارش گردشگری بصیر از شهر برنج و ماهی

بصیر/

موقعیت جغرافیایی بخش

بخش مرکزی فریدونکنار از شمال به شهرستان فریدونکنار، از جنوب به روستاهای ابومحله و کمانگرکلا آمل، از شرق به روستاهای شرامتان اجاکسر بابلسر، از غرب به روستاهای مهلبان، شیرمحله، کوچک بیشه محله فریدونکنار منتهی می شود.

نزدیکترین روستای بخش ۵ کیلومتر و دورترین آن ۱۸ کیلومتر به شهرستان فریدونکنار فاصله دارد. بخش مرکزی از خاک های مرغوب و حاصلخیز برخوردار می باشد. درختان انبوه و متراکم (جنگل های کوچک) که در حاشیه بعضی از روستاها از جمله سوته، جزین، زاهدکلا واقع است سرسبزی و طراوت خاصی به آن بخشیده مضاف بر اینکه از طریق جنگل سوته که محل تجمع پرنده های مهاجر می باشد اهالی روستا به طریقی با شکار پرندگان وحشی درآمدی را حاصل می نمایند.

وجود آب بندان ها و تالاب ها در بعضی از روستاهای از جمله سوته، فرم حیدرکلا و ملاکلا که ایستگاه پرندگان مهاجر می باشدتنوع خاصی به روستاها بخشیده است.

از نظر آب و هوایی به جهت قرارگرفتن در حاشیه دریا و پوشش درختان قابل ملاحظه از آب و هوای معتدل با بادهایی به نام خزری، دشت وا ( از غرب به شرق ) و گل وا ( از شرق به غرب ) برخوردار بوده و در طول سال مخصوصا پاییز و زمستان و بهار بهره مند از باران قابل ملاحظه اسمانی می باشند و مقدار باران در سال به ۹۰۰ میلی متر می رسد.

روستاهای بخش هر کدام واجد رودهای پرآبی بوده که این رودها از هراز ارتزاق می شوند و زمین های کشاورزان به نوعی از آن رودها در فصل های کشاورزی سیراب می شوند.

مسایل اقتصادی بخش مرکزی

درآمد روستاهای بخش مرکزی فریدونکنار از طریق کشاورزی برنج کاری است.

وضع مردم روستاها متوسط و غالبا از درآمد بسیار پایین کشاورزی برخوردارند این امر متعاقب ۲ دلیل می باشد.

۱ – مردم روستاها از زمین های بسیار کم برخوردار می باشند.

۲ – قیمت برنج با هزینه های کشت، داشت و برداشت هیچ سازگاری ندارد.

از آنجایی که کشاورزی مورد حمایت خاصی قرار ندارد، و برنج های بی کیفیت و مسموم خارجی با واردات بی رویه بازار را اشباع در حقیقت جای برنج مرغوب شمال را گرفته و آن را از رونق می اندازد.

به نظر می رسد که مسئولان که مدام در رسانه ها از خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانگان و حمایت کشاورزان سخن می کویند در عمل کشاورزی را مورد توجه قرار داده و کشاورزان را مورد حمایت ویژه قرار دهند تا کشور ما بتواند از تولیدات کشاورزی بالایی برخوردار گردیده و از اقتصاد وابسته به نفت رهایی یابد.

درصدی از مردم روستاها بعلت فقدان زمین های کشاورزی به کارگری واحدهای کوچک تولیدی از قبیل کارگاه بلوک زنی، تیرچه‌ی ساختمانی، کارخانه های شالیکوبی و یا شغل های صید ماهی، صید پرندگان مهاجر، پرورش ماهی و اردک می پردازند.

جوانان بیکار و فاقد شغل این بخش برای امرار معاش و گذران با کارگری روزمره و کار کشاورزی پدرانشان به فعالیت مشغولند.

مسایل دینی و مذهبی

از امتیازات برجسته مردم مازندران، دیار علویان خاصه خطه سبز فریدونکنار، دینداری و جذبه عمیق آنان به روح تشیع و دفاع از ارزشهای اصیل اسلامی می باشد. مردم بخش و متقدمین آنان از دیرباز با اعتقادات دینی پیوند ناگسستنی داشتند. وجود امامزاده ها و گرایش مردم به این اماکن متبرکه نشان از پیوند عمیق مذهب‌شان می‌باشد مردم بخش مرکزی قبل از انقلاب، دوران قیام و مبارزه با رژیم ست شاهی همواره در مسیر هدایتی و نهضت رهایی بخش امام عزیز بوده اند بعد از پیروزی انقلاب در دوران دفاع مقدس با جضور چشمگیر در عرصه ایثار و مبارزه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده در این راستا شهدا و جانبازانی را تقدیم دفاع مقدس نموده اند از خصوصیات بارز و عمیق مذهبی مردم، اطاعت پذیری آنان از عمود خیمه انقلاب، اصل مستجکم اسلام ناب محمدی( ولایت مطلقه فقیه ) می باشد در تمامی شرایط حساس انقلاب و لحظات حضور ایام انقلاب، حامیان قاطع رهبری و پایبند رهنمودها و توصیه های مقام عظمای ولایت بوده اند در ماه های مذهبی، اعیاد و وفات ها عامل به التزامات دینی و اجتماعی می باشند. برپایی مراسم و محافل دینی و مذهبی و حضور بی شائبه و گسترده در دستجات عزاداری و سوگواری آقا اباعبدالله الحسین(ع) را برای خویش افتخار می دانند.

در شب های محرم و صفرف برپایی مراسم عزا، اطعام به عزاداران حسینی و اسلام فقاهتی را اعمال صالحه و باقیات صالحات تلقی می کنند.

استقبال بسیار جدی از طرح های صالحین سپاه، طرح هجرت سازمان تبلیغات اسلامی، برپایی مراسم نماز در اکثر مساجد روستایی بخش، حضور چشمگیر در کاروان راهیان نور، برپایی مراسم زیارت عاشورا، حضور مستمر در نماز جمعه، برپایی دعای کمیل و دعای ندبه در اکثر روستاها و حضور در راهپیمایی ها از امتیازات برجسته گرایشات مذهبی بخش به شمار می اید.

 

از جمله برپایی مراسم همیشگی دعای ندبه در روستای کوچک طوله سرا اما با جمعیتی قابل وصف ، چشمگیر با برنامه های کیفی و مداحان متنوع مدعو استانی نشان پیوند عمیق دینی و مذهبی مردم معتقد و انقلابی آن روستا بوده و به جمع و جامعه روستایی شان نشاط و شادابی خاصی می بخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا