ساماندهی مشاغل خانگی راهکاری برای مبارزه با بیکاری

بصير،

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشور اعلام کرده: نرخ اشتغال در  مشاغل خانگی کشور ما یازده درصد است و این در حالیست که نرخ مشاغل خانگی درکشورهایی مثل ایتالیا و اسپانیا  به ۲۵ تا ۴۰ درصد می رسد.

خانم امامدادی رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشور در گفتگو با شبکه خبر، از بازنگری در رشته های مشاغل خانگی در راستای نیازهای جامعه و نیز برنامه دولت برای ارائه تسهیلات به صاحبان مشاغل خانگی خبر داد.

در کشور ما نرخ مشاغل حدود ۱۱ درصد است و درکشورهای دیگر شاهد نرخ های بالاتری هستیم:

خانم امامدادی در این زمینه اظهار داشت: توجه به کسب و کار خانگی در  کشورهای دیگر سالهاست که به صورت جدی دنبال می شود و در کشور ما توجه به این حرکت از سال ۸۹ آغاز شده و این حرکت جوان است. در دولت های قبل  و دولت فعلی توجه خاص به کسب وکارهای خرد و کوچک است و یکی از دغدغه های کشورهای مختلف در زمینه های اقتصادی افزیش نرخ بیکاری است که  این بیکاری آنها را با چالش جدی روبرو کرده است و لازم است از فرصت هایی که برای اشتغال زایی ایجاد شده نهایت استفاده را به عمل آورد که کسب و کارهای خرد خانگی یکی از موارد مهم برای پایین آوردن نرخ بیکاری است.

 

چرا با توجه به اینکه ااز سال ۸۹ ما به مشاغل خرد و خانگی توجه داشتیم و این موضوع در دستور کار قرار  گرفته الان در سال ۹۴ همچنان ۱۱ درصد رشد داشته ایم؟

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشورگفت: امار ۱۱ درصد مربوط به امسال و الان نیست و مربوط به سالهای قبل است اما فکر نمی کنم در حال حاضر تغییر زیادی کرده باشد اما یکی از مشکلاتی که در زمینه مشاغل خرد و خانگی داریم این است که بخش زیادی از مشاغل به صورت غیر ضروری است و آمار خیلی دقیقی نمی توانیم داشته باشیم. که این آمار بوسیله ماموران اطلاع رسانی بدست آمده قطعا کسانی در نقاطی دیگر هستند که در زمینه مشاغل خانیگی فعالیت دارند که آمار آنها به صورت کلی ممکن است در این آمار ذکر نشده باشد. یکی از عمده ترین مشکلات این مشاغل غیر رسمی بودن آنهاست و قانون مشاغل خانکی این است که به این مشاغل رسمیت ببخشد.

 

شما اشاره کردید که  رشته های مشاغل خانگی درحال بازنگری است اما در زمینه رشته های مشاغل خانگی : چند رشته در این گروه ساماندهی شده است؟

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشوردرباره شناسایی رشته های مشاغل خانگی گفت: این بازنگری هرساله انجام می شود و بر اساس ظرفیت های جدید بازنگری انجام می شود که ۱۴۰ رشته شناسایی شده که در زمینه های صنایع دستی، غذایی ، کشاورزی ، فرهنگی و … می باشد.

 

در ارتباط با بازاریابی چه تصمیماتی گرفته  شده است؟

امامدادی افزود: در قانون پیش بینی شده که شهرداری ها مکلفند امکان عرضه ی مشاغل خانگی را فراهم کنند اما تاکنون این مساله به طور جدی پیگیری نشده است اما پیش بینی شده که فضایی برای عرضه ی محصولات خانگی در نظر گرفته شود اما مشکل بیشتر در مشاغل انفرادی است چون دسترسی به بازار ندارند و شناختی هم از بازار ندارند.

برای تجمیع آنها اقدامی صورت گرفته؟

وی همچنین گفت: طرحی داریم  تحت عنوان حمایت از بنگاههای پشتیبان که از اشخاص از نظر مالی ساماندهی شوند و افرادی که توان مالی دارند بتوانند این افراد را تحت حمایت خود قرار دهند.

 

در حوزه ی  کشاورزی نیز آیا این امکان فراهم شده که محصولات کشاورزی مشاغل خانگی خریداری شود؟ و آیا تصمینی داده شده است؟

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشورگفت: ما چنین برنامه ای نداریم و تاکنون هم مسئولین امر اعتقادی به همچین برنامه ای ندارند ولی  باید خیلی بیشتر از گذشته بازارها را فراهم کنیم و امکان عرضه ی محصولات خرد و خانگی را فراهم کنیم.

پشتیبان باید شخص حقیقی یا حقوقی باشد چون هم نظارت بر محصولات دارد و محصولات به صورت تضمینی خریداری  می شود.

 

در زمینه بیمه مشاغل خانگی ، بیمه خود اشتغالی است که دولت در صدد است تسهیلات بانکی و .. فراهم کند و با توجه به ضرورت تامین منابع و اعتبارات تاکنون این طرح سیر نزولی داشته، امسال رقم بودجه ی مشخصی برای م شاغل قرار داده ایم و امیدواریم امسال بیشتر فعالیت کنیم. جزئیات  اعطای وام به متقاضیان مشاغل خانگی برای افرادی  که انفرادی کار می کنند نداریم اما برای برای افراد پشتیبان تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه می کنیم .

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا