نمایش جنایات صهیونیسم در یک مستند: ۲۳ بمب یک تُنی برای ۸ ساختمان مسکونی

به گزارش بصیر به نقل از  خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجید کلهر عکاس و مستندساز در جنگ ۳۳ روزه، در لبنان حاضر شد و عکس‌ها و تصاویر زیادی از آن جنگ و حواشی مرتبط با آن به ثبت رساند. او تصاویر و مصاحبه‌هایی را در قالب «مستند مجتمع مسکونی امام حسن(ع)» جمع کرده که روایتی از یک جنایت انسانی بزرگ در جریان جنگ ۳۳ روزه است؛ جنایتی که فقط چند ساعت مانده به پایان جنگ و اعلام رسمی آتش‌بس توسط ارتش رژیم اشغالگر قدس صورت می‌گیرد.

مجتمع مسکونی امام حسن در جنوب ضاحیه واقع شده است که با بیش از ۲۰ بمب ۱تنی صهیونیست‌ها با خاک یکسان می‌شود. در ادامه گفت‌وگوی تسنیم با مجید کلهر درباره این واقعه و مستندی که او برای این رویداد دلخراش ساخته آمده است:

*تسنیم: آقای کلهر یکی از فیلمهای مستند شما درباره یکی از آخرین حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان در جنگ ۳۳ روزه است.

بله، مستند «مجتمع مسکونی امام حسن(ع)»

*تسنیم: موضوع محوری این مستند چیست؟

محور این مستند گفت‌وگو با بازماندگان جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان که در مجتمع مسکونی‌ امام حسن(ع)ساکن بودند است.گفت‌وگو با ساکنین و همسایگان مجتمع، گفت‌وگو با شاهدان واقعه بمباران مجتمع مسکونی امام حسن(ع) و… . در ضمن این گفت‌وگوها مروری بر خاطرات آنها و دلایل انجام حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به این مجتمع مسکونی بررسی و تحلیل می‌شود.

*تسنیم: داستان بمباران این مجتمع مسکونی چیست؟

در عصر روز سی و سوم جنگ، چند ساعت قبل از اعلام و اجرای رسمی آتش بس، بخشی از اهالی ضاحیه در جنوب بیروت که طی روزهای جنگ خانه و کاشانه‌شان را ترک کرده بودند، بعد از روزها آوارگی، به خانه‌هایشان بازگشتند و مشغول خانه تکانی و زدودن گرد و غبار جنگ از خانه‌هایشان بودند، که صدای بیش از ۲۰ انفجار مهیب را شنیدند.

پس از مدت کوتاهی معلوم شد که انفجارها ناشی از تهاجم وحشیانه صهیونیست‌ها به مجتمعی مسکونی شامل ۸ ساختمان ۱۱ طبقه به نام «مجتمع امام حسن(ع)» بوده است. این مجتمع با ۲۳ عدد بمب یک تُنی به شکل کامل ویران شد و تمام کسانی که در آنجا بودند زیر آوار این ویرانی ماندند.

*تسنیم: چرا صهیونیست‌ها در ساعات پایانی جنگ باید به یک مجتمع مسکونی که پر از مردم عادی و غیرنظامی است، حمله می‌کردند؟ دلایل این بمباران هوایی چه بود؟

صهیونیستها به طور کلی در زمان جنگ ۳۳ روزه‌شان علیه لبنان ارتباطات مخابراتی لبنان را شنود می‌کردند، البته قبل از جنگ هم این شنود و جاسوسی‌ها انجام می‌گرفت؛ اما نکته‌ای که وجود داشت این بودکه آن‌ها متوجه شدند که در این مجتمع مسکونی تجمع خطوط و ارتباطات موبایلی و تلفنی بیشتر از حد معمول است، یعنی تردد تلفنی و موبایل در این مجتمع به حدی بوده که آن‌ها را نسبت به این مجتمع حساس کرده بود، آن‌ها تصور کرده بودند که این تجمع و تردد مخابراتی احتمالا به خاطر حضور برخی از مسئولین ارشد حزب الله مثل آقای محمد رعد رئیس فراکسیون حزب‌الله در مجلس لبنان یا مسئولان دیگر و یا برخی از فرماندهان حزب‌الله در این مجتمع است؛ آن‌ها با این تصور اقدام به بمباران مجتمع مسکونی امام حسن(ع) کردند تا شاید بتوانند در آخرین ساعات جنگ ۳۳ روزه ضربه‌ای کاری به حزب‌الله بزنند و یا لااقل انتقامی از مردم مقاوم لبنان گرفته باشند.

*تسنیم: پس تصور آن‌ها درباره حضور مسئولان حزب‌الله لبنان اشتباه بود؟

بله. اساسا از آغاز جنگ ۳۳ روزه صهیونیست‌ها چندین بمباران هوایی سنگین داشتند که همه آن‌ها با این تصور انجام گرفته بود که در فلان مکان یا منطقه سیدحسن نصرالله یا فرماندهان حزب‌الله مستقر هستند و علی‌رغم کارهای اطلاعاتی و جاسوسی‌شان همواره در این تصورات و عملیات‌ها ناکام ماندند.

*تسنیم: شما در زمان جنگ ۳۳ روزه در لبنان حضور داشتید. در زمان بمباران مجتمع مسکونی امام حسن(ع) کجا بودید؟

ما به همراه دیگر دوستانی که در جنگ ۳۳ روزه باهم در لبنان حاضر بودیم درست در همان روز انفجار به ضاحیه رفتم. از صبح تا ظهر آن روز در مناطق مختلف ضاحیه گشتیم و از سوژه‌های مختلفی تصویربرداری و عکاسی کردیم. وقتی که به هتل برگشیم ناگهان صدای مهیب انفجارهایی را از سمت جنوب ضاحیه شنیدیم. بعد از مدتی برای پیگیری دلایل این حمله وحشیانه توسط ارتش صهیونیستی و شرح واقعه و گفتگو با بازماندگان و همسایگان مجتمع در مکان حادثه حاضر شدیم و صحنه‌هایی دلخراش و تکرار نشدنی را ضبط کردیم. صحنه‌هایی آوار برداری، کشف اجساد شهدای غیرنظامی مجتمع مسکونی امام حسن(ع)، حضور همسایگان و اهالی شهر برای کمک و آواربرداری، آمدن بستگان شهدای این بمباران و…. همچنین در این صحنه‌ها با تعدادی از مردم و بازماندگان این شهدا هم به گفتگو پرداختیم.

*تسنیم: تلفات این بمباران چقدر بود؟

حمله هوایی صهیونیستها به این مجتمع مسکونی بیش از ۴۰ شهید برجای گذاشت. عموم این شهدا هم از کسانی بودند که وقتی خبر پذیرش آتس‌بس را شنیده بودند و تصور می‌کردند که در ساعات پایانی جنگ اوضاع در ضاحیه هم آرام خواهد شد، به خانه‌هایشان بازگشته بودند و فکر می‌کردند که دیگر جنگ عملا تمام شده و می‌توانند خانه‌هایشان را  مرتب کنند. این تعدا مطمئنا همه افراد این مجتمع نبودند، بلکه تنها بخشی از ساکنان این مجتمع به خانه برگشته بودند. به هر حال چیزی قریب به ۵۰ نفر در این بمباران کشته شدند؛ افرادی که برخلاف تصور صهیونیست‌ها همه غیرنظامی و زن و بچه بودند.

*تسنیم: اشاره کردید که این مستند بر مبنای گفت‌وگوها و  خاطرات  افرادی که یا شاهد ماجرا بودند یا از بازماندگان شهدای این بمباران بودند شکل گرفته است، لطفا کمی از این خاطرات و گفت‌وگوها بگویید.

ما روز چهارم آتش بس دوباره به طور کاملا اتفاقی به محل این مجتمع رفتیم و دیدیم که هنوز افرادی در حال آواربرداری و گشف اجساد کشته‌شدگان هستند. منطقه دقیقا با خاک یکسان شده بود و با اینکه کمپرسی‌ها حدود ۳ روز بود در آنجا آواربرداری می‌کردند، هنوز کل مجتمع مانند تپه‌ای از خاک به نظر می‌آمد. همه چیز آوار شده بود. در همان زمان چیزی حدود ۱۰ جنازه را جلوی چشم ما از زیر آوار بیرون آوردند و ما از این وقایع عکس‌برداری و تصویر برداری کردیم که در مستند «مجتمع امام حسن(ع)» استفاده شده است.

مصاحبه‌های ما هم بیشتر با همسایگان مجتمع و برخی از بازماندگان خانواده‌های شهدا بود. مثلا با شخصی به نام «ابواحمد» مصاحبه کردیم. این شخص از جمله کسانی بود که در تمام طول زمان جنگ ۳۳ روزه در ضاحیه مانده بود و نتوانسته بود دل بکند و از آنجا برود. ابواحمد درست روبروی مجتمع امام حسن(ع) سوپر مارکت دارد و در زمان بمباران شاهد همه وقایع بوده است. او مشاهداتش از این بمباران را توضیح می‌دهد. از سوی دیگر همه اعضای یک خانواده‌‌ به جز یک پسر ۸ ساله به نام «محمد» در زمان انفجار در مجتمع کشته‌ می‌شوند، دلیل زنده‌ماندن «محمد» هم این بوده که او در همان زمان برای خریدن نوشابه به مغازه «ابواحمد» آمده بود که ناگهان هواپیماها شروع به بمباران مجتمع می‌کنند. محمد می‌دود تا خود را به خانه برساند که ابواحمد او را در آغوش می‌گیرد و مانع رفتن او به سمت مجتمع می‌شود.

ما هم با ابواحمد مصاحبه کردیم و هم محمد را که تنها بازمانده خانواده است پیدا کردیم و با او حرف زدیم. خانواده‌ها و بازماندگان دیگری هم مورد مصاحبه قرار گرفتند که مجموعه این گفت‌وگوها در فیلم «مجتمع امام حسن(ع)» آمده است.

اما نکته جالب توجه این مستند اینجاست که ما پس از گذشت چند سال از ماجرای دلخراش آن بمباران، دوباره به لبنان رفتیم و با برخی از افراد و اشخاصی که در همان زمان حادثه با آن‌ها گفت‌وگو کرده بودیم، دوباره مصاحبه کردیم، و زندگی و حال و احوال امروز آنان را جویا شدیم.

*تسنیم: یعنی آن‌ها را دوباره پیدا کردید و درباره همان واقعه حرف زدید؟

بله، بیشتر هدفمان این بود که در یک سیر زمانی، هم زندگی آن آدم‌ها را روایت کنیم و هم اوضاع یک مجتمع مسکونی‌ را که زمانی با خاک یکسان شده بود نشان دهیم. به همین خاطر کسانی را که تصاویرشان را داشتیم پیدا کردیم و دوباره پای صحبت‌هایشان نشستیم، در این بخش همان آدم‌ها که تصویرشان را پس از جنگ دیده بودیم، این بار در شرایطی کاملا متفاوت درباره زندگی خودشان و شهدای مجتمع امام حسن(ع) و خاطرات خود صحبت می‌کنند. همچنین سعی می‌کنند دلایل حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به مجتمع مسکونی امام حسن(ع) را بار دیگر مرور کنند.

*تسنیم: مجتمع امام حسن(ع) در سفر دوم شما در چه وضعیتی بود؟

ساختمان‌های این مجتمع دوباره ساخته شده بود و به مرحله نصب در و پنجره و سفیدکاری رسیده بود. محمد و ابواحمد را هم پیدا کردیم و باز هم با آن‌ها گفتگو کردیم. البته محمد از آن منطقه رفته بود و در جای دیگری زندگی می‌کرد.

انتهای پیام/

اخبار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا