روحانی پیش از عزیمت به پاکستان:

موافقت‌نامه امنیتی بین ایران و پاکستان هرچه سریع‌تر عملیاتی شود/ تأکید بر توسعه مناسبات تهران – اسلام آباد

بصیر، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز جمعه پیش از عزیمت به اسلام‌آباد برای انجام سفری ۲ روزه به پاکستان و دیدار و گفت‌وگو با مقامات این کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد تهران، اظهار داشت: کشور پاکستان با مردمانی بزرگ و اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی برای جمهوری اسلامی ایران کشوری حائز اهمیت است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از آغاز استقلال پاکستان همواره روابط خوبی را با این کشور داشته و امروز مناسبات دو کشور راهبردی است.

رئیس‌جمهور سفر به پاکستان را در پاسخ به ۲ سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آماده توسعه و گسترش مناسبات و روابط با پاکستان است.

وی با اشاره به ضرورت توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور، تصریح کرد: در زمینه روابط اقتصادی ایران می‌تواند تأمین‌کننده انرژی از جمله نفت، گاز و برق برای پاکستان باشد که در این زمینه در حال حاضر همکاری‌ها و قراردادهایی وجود دارد که باید گسترش پیدا کند.

روحانی با اشاره به اهمیت برقراری امنیت در مرزهای مشترک ایران و پاکستان، خاطرنشان کرد: در این راستا باید موافقت‌نامه امنیتی که بین دو کشور وجود دارد هر چه سریعتر عملیاتی شود تا ما بتوانیم امنیت مرزهای شرقی خود را تأمین و در راستای توسعه استان سیستان و بلوچستان فعالیت کنیم.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان فرهنگ نزدیک و مشترکی با هم دارند و امروز زبان و خط فارسی در بسیاری از اقوام این کشور متداول و کتب ایرانی در مدارس علمی و دینی آنها مورد استناد و توجه است که باید در زمینه گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور نیز تلاش کنیم.

روحانی با اشاره به ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و پاکستان به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان می‌توانند با همکاری نزدیک خود در سازمان‌های بین‌المللی در زمینه امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری کنند و قطعاً این همکاری به نفع دو کشور، منطقه و جهان خواهد بود، چرا که امروز تروریسم معضلی جهانی است.

گفتنی است رئیس‌جمهور با بدرقه رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور تهران را به مقصد اسلام‌آباد ترک کرد.

در مراسم بدرقه رسمی روحانی در سفر به پاکستان، علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و جمعی از وزرا و اعضای هیأت دولت حضور داشتند.

وزرای امور خارجه، کشور، نفت، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس کل بانک مرکزی و استاندار سیستان و بلوچستان، رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا