بازتاب جهانی بیانات مهم رهبر انقلاب درمورد بحران عراق

به گزارش بصیر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته (یکشنبه) در دیدار با رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضائی و همچنین رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستانهای مراکز استانها، با اشاره به تحولات اخیر عراق تأکید کردند: پشت پرده فتنه‌انگیزی و آتش‌افروزی در عراق، قدرتهای غربی سلطه‌گر و در رأس آنها رژیم آمریکا قرار دارند و جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت شدید با هر گونه دخالت آمریکا در مسائل داخلی عراق، معتقد است مردم و دولت و مرجعیت دینی این کشور توانائی پایان‌دادن به این آتش‌افروزی را دارند.

 

 

این بیانات مقام معظم رهبری بازتاب گسترده ای در رسانه های انگلیسی زبان داشته است و تقریبا تمامی آن ها مخالفت رهبر انقلاب با دخالت آمریکا در عراق را عنوان گزارش خود قرار داده اند.

 

 

خبرگزاری رویترز (Reuters)، بیانات رهبر انقلاب را به عنوان تیتر اول خود انتخاب کرده می نویسد: ایران، دخالت آمریکا در عراق را نپذیرفت.

در ادامه این گزارش می خوانیم: رهبر عالی ایران، آمریکا را به تلاش برای به دست گرفتن مجدد کنترل عراق با سوءاستفاده از اختلافات فرقه ای متهم کرد.

 

 

روزنامه گاردین (Guardian) تیتر زد “آیت الله علی خامنه ای می گوید، ایران با دخالت آمریکا در عراق مخالف است” و نوشت: [آیت الله] خامنه ای تاکید کرد، دولت و مردم عراق با حمایت مرجعیت دینی این کشور، توان پایان دادن به فتنه و آتش افروزی را دارند.

 

 

این روزنامه انگلیسی به اظهارات حجت الاسلام روحانی مبنی بر اقدامات برخی کشورهای تحت حمایت آمریکا برای گسترش تروریسم نیز اشاره داشته، می افزاید: پیشتر و در روز یکشنبه، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با اشاره ای آشکار به کشورهای عرب حاشیه خلیج [فارس] گفته بود، برخی کشورها “با دلارهای نفتی خود، تروریست ها را تغذیه می کنند”. وی هشدار داد که چنین حمایت هایی به ضرر آنها تمام شده و موجب گرفتاریشان در آینده خواهد شد.

 

 

 

 

«آنچه که در عراق روی داده است، جنگ شیعه و سنی نیست، بلکه نظام سلطه با استفاده از پس‌مانده های رژیم صدام بعنوان مهره‌های اصلی و عناصر تکفیریِ متعصب به عنوان پیاده نظام، تلاش برای برهم زدن ثبات و آرامش عراق و تهدید تمامیت ارضی این کشور دارد.»

 

 

 

نیویورک تایمز (nytimes) و الجزیره (Aljazeera) در گزارش هایی زیر عناوین “رهبر ایران می گوید، آمریکا باید از دخالت در عراق خودداری کند” و “رهبر عالی ایران با عملیات نظامی آمریکا در عراق، مخالفت کرد” به این موضوع پرداخته اند.

 

 

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: علیرغم اینکه اسلام گرایان افراطی مخالف با ایران، تعدادی از شهرهای عراق را تصرف کرده اند، آیت الله علی خامنه ای، روز یکشنبه تاکید کرد که مخالف هرگونه دخالت آمریکا در کشور همسایه ایران است.

این روزنامه آمریکایی با بیان اینکه “این، اولین واکنش آیت الله خامنه ای به بحران عراق بوده است” افزود: رهبر ایران معتقد است، افراط گرایان، دشمنی برای هر دو گروه شیعیان و اهل سنت هستند که خواهان استقلال عراق می باشند.

 

 

الجزیره، تصویری از کودک عراقی تفنگ به دست درحالی که دست دیگر خود را به نشانه پیروزی بالا گرفته و تصویری از مقام معظم رهبری پشت سر وی قرار دارد، برای خبر خود برگزیده می نویسد: رهبر ایران گفت، هدف آمریکا این است که افراد گوش به فرمان خود را به قدرت برگرداند چراکه ایالات متحده از دولت کنونی عراق راضی نیست.

در ادامه این گزارش به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) آمده که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، هفته گذشته به عراق رفته و به دولت این کشور درمورد چگونگی مقابله با تروریست ها مشاوره داده است.

 

 

صدای آمریکا، واشنگتن پست، ای بی سی نیوز، اسکای نیوز، هافینگتن پست، ریانووستی روسیه، پیپل دیلی چین، تایمز ایرلند، ایندیا تودی، ایندیپندنت، هاآرتص و … از دیگر رسانه های جهانی هستند که بیانات رهبر معظم انقلاب را منعکس کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا