اختصاصی/ سرپرست سایت نفتی بندر فریدونکنار

ورود بیش از ۴۰۰ هزار تن مواد سوختی به بندر فریدونکنار از سال ۸۹ تاکنون

  DSCN7592      

به گزارش بصیر، مهندس امیر علی احمدی زنوز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت: سایت تخلیه و بارگیری نفتی فریدونکنار  به عنوان یک ترمینال نفتی معرفی می شود که وقتی بار به این بندر وارد و یا از این بندر خارج می شود ما به عنوان یک مخزن دار از سوخت نگهداری می کنیم.

وی با بیان اینکه سایت از  ۴ قسمت متفاوت به نامهای سایت جنوبی شامل سایت نفتی و شمالی شامل سایت فیل اویل، ال پی جی و نفتا تشکیل شده است، اذعان داشت: در سایت جنوبی ۴ مخزن ۳ هزار تنی و ۲ مخزن ۵ هزار تنی در حال حاضر موجود است، ۱۰ دوش تخلیه و بارگیری نیز در این سایت جنوبی داریم و می توانیم که ۱۰ تانکر ۲۳ تنی را در عرض ۴۵ دقیقه بارگیری کنیم.

DSC_5798

احمدی خاطرنشان کرد: در سایت شمالی ۳ مخزن هزار تنی و ۹ مخزن خوابیده ۱۰۰ تنی که فرآورده های سنگین در آن نگهداری می شود مانند نفت سیاه و روغن پایه وجود دارد.

سرپرست سایت نفتی بندر فریدونکنار در ادامه با اشاره به اهمیت رعایت مسائل ایمنی عنوان داشت: کلیه موارد ایمنی در این سایت برای جلوگیری از خطرات احتمالی رعایت می شود.

وی افزود: مخزن آب آتش نشانی ۳ میلیون لیتری در این سایت کاملا آماده است و کلیه (هایدراندها) نیز وصل می باشند، مانیتورهای آب پاش نیز در روبه روی مخازن متصل است و در داخل موتور خانه آتش نشانی دیزل پمپ ولوو قرار دارد که ۸ بار فشار را داخل خطوط می برد و این ۸ بار فشار پاشش آب روی مخزن را انجام می دهد.

احمدی در ادامه عنوان داشت: برای سایت گاز ال پی جی نیز مطالعات اولیه انجام شده که در دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که معمولا مخازن کروی برای این سایت ها نصب می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در مورد تخلیه و بارگیری این سایت توضیح دهیم و آن اینکه وقتی بار از کشورهای حاشیه دریای خزر وارد می شود و در اسکله ما پهلو می گیرد خطوط لوله متفاوتی شامل خطوط بنزین، گازوئین و نفت سیاه هر کدام به تفکیک وارد سایت می شود.

IMG_5636

احمدی همچنین اذعان داشت: از اسکله به طور مستقیم به مخازن لوله کشی شده است، مواد سوختی در این مخزن دپو می شود، همچنین مرحله بارگیری یا تخلیه از مخزن در مرحله بعد صورت می پذیرد و بار از داخل مخزن با باز شدن شیر آن به داخل موتور خانه وارد می شود.

وی ادامه داد: در موتورخانه سایت پمپ های آلمانی وجود دارد که بسیار قوی هستند و این بار به داخل دوش وارد می شوند، دوش های ما هم کاملا هیدرولیکی هستند و اصلا ریزش بار نداریم، همچنین به جهت تامین امنیت، تانکر سوختگیری از پائین به بالا پر می شود، سپس ماشین وارد باسکول می شود و کارهای دیگر صورت می پذیرد.

۶۰ پرسنل به صورت مسقیم و بومی مشغول به فعالیت هستند

سرپرست سایت نفتی بندر فریدونکنار با بیان اینکه حدود ۶۰ پرسنل به صورت مسقیم و بومی در اینجا مشغول به فعالیت هستند، گفت:  ۴پرسنل غیر بومی آن هم از شهرستانهای اطراف داریم و در مجموع به طور غیر مستقیم نزدیک به هزار نفر به طور متناوب در این سایت مشغول به فعالیت می شوند.

وی با اشاره به اینکه این کار پر مخاطره و سنگین است اما خوشحالیم که تعداد نفرات زیادی اینجا کار می کنند، اظهار داشت: کلیه معاینات پزشکی دوره ای در حال انجام شدن است، بیمه هایشان نیز در هر ماه واریز می شود و بسیاری از آنها را به دانشگاه فرستادیم و آنهایی که در ابتدا به عنوان یک کارگر وارد این بندر شدند امروز در شغل های مربوط به خود یک متخصص هستند.

احمدی در ادامه با بیان اینکه از دولت می خواهیم فقط پشتوانه ما باشند و انتظار دیگری هم نداریم، اذعان داشت: تمام سیستم های روشنایی ما خورشیدی هستند که این در واقع یک خدمت به کشور است، چرا که از انرژی طبیعی با هزینه خود استفاده می کنیم.

IMG_5659

سرپرست سایت نفتی بندر فریدونکنار همچنین به اولویت جذب افراد فریدونکناری برای این بندر اشاره و خاطرنشان کرد:در این بندر از از کسانی استفاده کردیم که از ابتدای ساخت این بندر خاک اینجا را خورده اند، حتی برای مدیران ارشد نیز مدیر غیر بومی نگرفتیم البته این بدان معنی نیست که افراد متخصص غیر بومی وارد این بندر نشوند.

وی تاکید کرد: با همه سختی هایی که وجود دارد تلاش کردیم تجارت از طریق آبراهه مملکت هرگز متوقف نشود به همین منظور سعی می کنیم میدانی و همه با هم کار کنیم و این یک نشاط خاصی در کارگاه ما ایجاد کرده است و شاید پرسنل اداری که کار اداری انجام دهد شاید به ۴ نفر نرسد.

به کمک بچه های فریدونکنار به دنبال تحقق منویات رهبری هستیم

احمدی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و تاکید توجه به داخل، عنوان داشت: همین بچه های فریدونکنار تعامل بین کشورها را برقرار کرده اند و این یعنی تحقق شعار رهبری، سعی کردیم با تمام مشکلاتی که در اقتصاد کشور است به کمک همین بچه های فریدونکنار، شاهراهه آبی این کشور را سر پا نگه داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واردات و صادرات صورت گرفته از سوی سایت نفتی بندر فریدونکنار، گفت: از ابتدای سال ۸۹ تا به امروز بالغ بر ۴۰۰ هزار تن مواد سوختی به این بندر وارد شده است و همچنین در ۶ ماهه نخست امسال میزبان  ۱۰ کشتی وارد اسکله های ما شده است.

سرپرست سایت نفتی بندر فریدونکنار با بیان اینکه ساخت هر مخزن تقریبا ۲ میلیارد تومان هزینه می شود، گفت:  سودی که از اینجا برداشت می شود در حال حاضر اندک است، بیش از ۳ سال است که فقط هزینه می کنیم اما نگذاشته ایم که حتی یک روز این فضا تعطیل باشد.

IMG_5662

احمدی در ادامه اذعان داشت: ۴ مخزن ۵ هزار تنی و ۳ مخزن ۳ هزار تنی اضافه خواهیم کرد همچنین سایت حمل مستقیم که همان نفتا است برای شرکت هایی که مخزن اجاره نمی کنند نیز فعال است.

وی با بیان اینکه اینجا یک معبری است که نفت سیاه عراق فقط از فریدونکنار صادر می شود، افزود: مازوت و نفت سیاه از عراق از طریق ایران به کشورهای روسیه و قزاقستان و اذربایجان صادر می شود، همچنین از ترکمنستان، بنزین، گازوئیل و روغن پایه به این بندر می آید.

احمدی ادامه داد: بنزین A92 , A80 نیز وارد می شود که به افغانستان و عراق صادر می کنیم و در واقع تامین کننده بنزین افغانستان همین بچه های فریدونکنار هستند، گازوئیل از ترکمنستان نیز به همین صورت می آید.

بحث بندر فریدونکنار فرامنطقه ای است/ فریدونکنار در چند سال آینده به مرکز تبدیل خواهد شد

وی با اشاره به اینکه در جایی زندگی می کنیم که تامین کننده نیازهای سوختی کشورهای دیگر هستیم، عنوان داشت: ما در اینجا نیاز به کمک همه داریم، در چند سال آینده فریدونکنار مرکز خواهد شد و همه مسئولین و مردم باید در این زمینه کمک کنند، بحث در اینجا فرامنطقه ای است و باید به دنبال رشد این شهرستان و کشور عزیزمان باشیم.

DSC_5175۲

سرپرست سایت نفتی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ تا به امروز ۱۰ کشتی ۵ و ۶ هزار تنی به اینجا آمده، گفت: ۴۲۴۲ تن بنزین در یک کشتی فقط در سال جاری به فریدونکنار آمده و اگر لایه روبی صورت پذیرد حتی کشتی های ۷ هزار تنی نیز به این بندر خواهند آمد، همچنین در سال ۹۲بیش از ۱۲۰ هزار تن تخلیه بار داشتیم.

احمدی یادآور شد: با توجه به اینکه مشکلات زیادی امروز در افغانستان و عراق وجود دارد، در سال جاری تا به امروز ۳۰ هزار تن تخلیه و بارگیری داشتیم.

وی با بیان اینکه مهمترین برنامه ما این است که این سایت به یک سایت نمونه تبدیل شود، خاطرنشان کرد: تنها سایتی هستیم که ایزو ۱۸۰۰۱، ایزو ۱۴۰۰۱، ایزو ۲۹۰۰۱ و ایزو ۱۰۰۰۲ را دریافت کرده ایم که لوح های تقدیر و استاندارد خطرات، محیط زیست، مشتری مداری و نفت و گاز می باشد.

IMG_7715

احمدی با اشاره به مهمترین برنامه های پیشرو در سایت نفتی این بندر، تصریح کرد: ۴ مخزن ۵ هزار تنی و ۴ مخزن سه هزار تنی دیگر برای سایت جنوبی خواهیم ساخت، همچنین در سایت شمالی و در سایت مازوت یک مخزن ۳ هزارتنی ساخته می شود، درسایت ال پی جی، یک مخزن کروی هزار و صد تنی یا چهار مخزن ۳۰۰ تنی کروی احداث خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به دنبال حداث یک ساختمان اداری مرتب در سایت نفتی هستیم، محوطه سازی و لوله کشی نیز باید صورت بگیرد و با همت ما و پشتوانه دولتی این سایت را تا ۳ سال آینده سایت نفتی نمونه کشور تبدیل خواهیم کرد.

سرپرست سایت نفتی بندر فریدونکنار در پایان ضمن تاکید بر تحقق فرموده های رهبری مبنی بر توانمندسازی در داخل، گفت: عمده تشکر ما از مردم فریدونکنار می باشد که با تمام سختی هایی که ما برای آنها ایجاد کردیم، همواره ما را حمایت کردند و ما هم تا جایی که شده قطعا به دنبال پیشرفت و توسعه این شهرستان هستیم، همچنین در اینجا جا دارد از زحمات فراوان بهروز احمدی رئیس هیئت مدیره شرکت راهبران بندر فریدونکنار و احمدی مدیرعامل سایت نفتی این بندر تقدیر و تشکر کنم.

IMG_9630

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا