امیدواری روسیه به مشارکت ایران در مذاکرات ژنو۲/ مخالفت مسکو با قطعنامه جدید مربوط به سوریه

به گزارش بصیر به نقل از فارس، “ویتالی چورکین” نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که این کشور همچنان بر این عقیده است که حضور ایران در کنفرانس بین المللی ژنو۲ می‌تواند نقش مثبتی در موفقیت آن داشته باشد و امیدوار است که این کشور هم به روند مذاکرات اضافه شود.

این دیپلمات بلندپایه گفت: ما معتقدیم که عدم دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو۲ یک اشتباه بود و این نظر از سوی بسیاری دیگر از کشورهای جهان هم حمایت شده بود که ایران باید در روند حل و فصل سیاسی مناقشه در سوریه مشارکت داشته باشد. ما امیدواریم که راهی برای حضور ایران در دور بعدی مذاکرات پیدا شود.

چورکین در عین حال اظهار کرد که هنوز زود است در مورد نتیجه کنفرانس ژنو۲ صحبتی کرد. من شخصا نمی‌توانم این کنفرانس را بدون نتیجه ارزیابی کنم. هشت ماه طول کشید تا شرایط برای برگزاری این کنفرانس فراهم شود و طرفین مناقشه در سوریه بالاخره در چارچوب این کنفرانس با یکدیگر دیدار کردند و همه طرفین هم موافقت کردند که این مذاکرات ادامه پیدا کند، بنابراین نمی‌توان گفت که ژنو۲ هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

نماینده روسیه در عین حال اعتراف کرد: البته مسلماً مذاکرات نتیجه زیادی در پی نداشت. سندی که هیأت نمایندگی دولت سوریه برای بررسی پیشنهاد کرده بود، متأسفانه از سوی هیأت نمایندگی مخالفان رد شده و آنها حتی حاضر به بررسی آن نشدند و ما معتقدیم که این اقدام اشتباه بود.

علاوه بر این، چورکین اعلام کرد که روسیه مخالف پیش نویس قطعنامه پیشنهادی برخی کشورهای غربی در مورد وضعیت انسانی در سوریه است که برای بررسی به شورای امنیت ارائه شده است.

وی تاکید کرد: در خصوص وضعیت انسانی در سوریه باید نگاهی واقع بینانه به قضیه داشت و این در حالی است که کشورهای غربی همچنان دولت سوریه را مقصر در مشکلات مردم این کشور می‌دانند و ما با چنین ارزیابی از اوضاع کاملا مخالف هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا