«چینی یا مازندرانی؟!» چه میزان از صنایع دستی ارائه‌شده در نمایشگاه وطنی بود؟

بصیر،برپایی نمایشگاه صنایع دستی در شهرهای گردشگرپذیر مازندران، اقدام شایسته‌ای از سوی مسئولان اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بود تا به‌نوعی گردشگری در مازندران به سمت اقتصادی شدن پیش برود و آثار و برکات حضور مسافران در استان ملموس‎تر دیده شود.

فروش ۲۹ میلیارد ریالی آثار صنایع دستی مازندران در ایام نوروز خبر خوشایندی بود که معاون صنایع دستی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد اجرایی خدمات سفر مازندران بیان کرد.

اما آنچه که در گشت‌های نوروزی در نمایشگا‌ه‌های صنایع دستی در مازندران مشاهده شد، برخی اجناس ارائه‌شده، چینی بود که مزین به‌نام صنایع دستی مازندران شده بود.

اجناسی که راه دور و دراز را از شرق دور طی کردند تا به شمال ایران برسند ولی به‌دلیل کیفیت پایین‌شان ـ از لحاظ کیفیت اصلاً با اجناس صنایع دستی مازندران قابل مقایسه نبودند ـ که قیمت کمتری دارند، بیشتر به چشم می‌آمدند و سوغات همراه بسیاری از مسافران شدند.

فروش ۲۹ میلیارد ريالی آثار صنایع دستی که اگر واقعاً همه دست‌ساخته‌های هنرمندان مازندرانی و یا حتی وطنی باشند، باید هم گردش مالی خوبی برای استان و کشور فراهم کند و هم نوید خوبی برای اشتغال و امید تازه برای هنرمندان این بخش باشد.

اما مشاهدات خبرنگار بلاغ از نمایشگاه صنایع دستی چیز دیگری را نشان می‌دهد که اینجاست یاد حرف یکی از بزرگان عرصه اطلاع‌رسانی استان افتادم که در جمعی بیان کرده بود، وقتی قرار باشد صنایع دستی و نمادهای مذهبی ما مانند تسبیح و سجاده از چین وارد شود، دیگر باید فاتحه خیلی چیزها را خواند.

البته این گردش مالی می‎تواند برای مسئولان استان و به‌ویژه فعالان و برنامه‌ریزان این بخش پیامدهای خوبی به‌همراه آورد و بدانند بسیاری از آثار و خودآموخته‎های صنایع دستی زنان و مردان مازندرانی در حال فراموشی است و باید احیا شوند، تا هم چهره فقر و بیکاری از خانه‌ای پاک شود و هم دست‌ساخته‌های هنرمندان مازندرانی زینت‎بخش خانه‌های بسیاری از گردشگرانی شود که شمال را مقصد سفر خود می‎کنند.

پس مسئولان اداره‌کل صنایع دستی مازندران باید بیشتر در این بخش به فکر باشند، چون توجه به هنر و صنایع دستی هم اقتصاد مقاومتی است و هم گردش مالی فراوانی را ایجاد می‎کند و این همان اقتصاد فرا نفتی است که در بودجه سال ۹۴ برای کشور بسته شد.

 

 

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا