بی‌توجهی مسئولان به 62 هکتار جنگل در فریدونکنار؛

عملکرد ضعیف مسئولان؛ جنگل‌های فریدونکنار را از رونق انداخته است

بصیر، یکی از بکرترین و سالم‌ترین مناطق برای رونق گردشگری جنگل است، اکوسیستمی که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست، نقش زیست محیطی و اقتصادی آن که در زمینه‌های متفاوت می‌تواند مورد تحقیق و مطالعه قرار بگیرد.

این نعمت خدادای یکی از مناسب‌ترین فرصت‌ها برای ایجاد یک توسعه پایدار است و هر نقطه‌ای از دنیا با وجود چنین منابعی می‌تواند به خود متکی شود و بسیاری از نیازهای خود را از آن تامین کند، از اهمیت جنگل نیز همین بس که بیش از ۸۰۰ آیه در قرآن مجید به صورت مستقیم و غیرمستقیم به آن اختصاص داده شده است.

جنگل‌ها به خودی خود دارای اهمیت بالایی هستند و می‌توان به نقش موثر آن از جلوگیری فرسایش خاک اشاره کرد، جذب آب، فعالیت جانداران، ایجاد مانع برای فرسایش بادی، جلوگیری از تبخیر بی‌رویه، تعدیل آب و هوا، کاهش آلودگی صوتی، جذب گردو غبار، پناهگاه حیوانات، جلوگیری از سیلاب، تولید اکسیژن و جلوگیری از لغزش زمین از دیگر فواید و اهمیت این منابع خدادی است.

اهمیت نقش اقتصادی جنگل‌ها نیز امروز بر کسی پوشیده نیست، تولید کاغذ، مصارف خانگی، داروسازی، تولید رنگ، لاستیک، شکار، ایجاد الکتریسیته و مهم‌ر از همه درآمد حاضل از گردشگری از جمله این موارد است.

در حالیکه کشورها همواره به دنبال رشد و پیشرفت هستند و با توجه به گستردگی شهرنشینی، افزایش آلودگی ناشی از صنعتی شدن و افزایش جمعیت، نقش جنگل و حفظ آن را از اهمیت بالایی برخوردار کرده است.

۲ هکتار جنگل بکر در اسبوکلا/ بهسازی و مرمت جنگل از سوی مردم به جای مسئولان

در فریدونکنار نیز این نعمت خداوند در سه روستای اسبوکلا، جزین و سوته وجود دارد، با وجود اینکه بارها مسئولان از رونق و جذب گردشگر در این شهرستان با تکیه به وجود این منابع سخن گفتند اما همچنان شاهد کم‌ترین تحرک در این بخش بسیار مهم هستیم.

در روستای اسبوکلا از توابع باریکرود جنوبی بخش مرکزی شهرستان فریدونکنار جنگلی وجود دارد که حدود ۲ هکتار را شامل می‌شود، ۲ هکتاری که همواره مورد توجه مردم منطقه و مسافران در ایام مختلف قرار می‌گیرد اما در بین مسئولان مغفول مانده است.

جنگلی که از درختان مختلف همچون افرا، نم‌دار، نارون (ملج، اوجا)، زبان گنجشك (ون)، شاه بلوط و راش تشکیل شده است و می‌تواند با توجه ویژه به آن موجب جذب حداکثری مسافران و مهمانان شود.

این جنگل چندین سال است که به حال خود رها شده و هیچ مسئولی وظیفه حراست از آن را برعهده ندارد و حتی با مانع‌تراشی‌های مختلف خود موجب از بین رفتن برخی از نقاط این محیط بکر شوند.

در حالی که مردم این روستا برای احداث جاده دسترسی به این جنگل مقداری از زمین‌های کشاورزی خود را هدیه کرده‌اند همچنان اداره جنگلبانی و محیط‌زیست هیچ کمکی در راستای بهبود این وضعیت نکرده و حتی مورد حمایت برخی از مسئولان این شهرستان نیز قرار گرفته است.

با وجود آنکه ۱۰ میلیون تومان از بودجه این روستا نیز صرف بهسازی و مرمت این جنگل شده است اما هیچ‌گونه منابعی از سوی مسئولان به آن تخصیص پیدا نکرد.

۵۰ هکتار جنگل اوجاکله چشم انتظار تدبیر مسئولان

یکی دیگر از مناطق جنگلی فریدونکنار، جنگل اوجاکله در روستای جزین است.

زمانی که از راه مواصلاتی باریکرود جنوبی می‌گذرید و به روستای جزین نزدیک می‌شوید با منطقه‌ای سرسبز و پر از درختان سر به فلک کشیده مواجه خواهید شد که به  جنگل اوجاکله معروف است.

جنگل اوجاکله که به روستای زاهدکلا هم منتهی می‌شود و نیمی از این جنگل متعلق به این روستا است به وسیله یک رودخانه به نام کلک‌رود از هم جدا می‌شوند.

این جنگل حدود ۵۰ هکتار مساحت دارد و با وجود چنین فضای سرسبز به تفرجگاه مناسبی برای مسافران تبدیل شده است.

اما این موهبت الهی چند سالی است که به دلیل عدم توجه مسئولان منطقه مسافران کمتری را به خود می‌بیند و دلالان چوب هم این فرصت را برای خود غنیمت می‌شمارند تا از این غفلت استفاده کرده و درختان این جنگل را قطع و به نفع خویش استفاده کنند.

بی‌کیفیت بودن راه دسترسی به این جنگل، عدم وجود سرویس بهداشتی ونمازخانه، عدم برق‌رسانی و نبود آب شرب را می‌توان از جمله مشکلاتی دانست که این جنگل به خود میبیند.

در حالی که سالانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برای حفظ و نگهداری این مکان توسط اهالی روستاهای جزین و زا‌د کلا پرداخت می‌شود هیچ‌گونه منابع دولتی برای این جنگل اختصاص پیدا نکرده است.

به گزارش بصیر، این در حالی است که نماینده مردم فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی بارها از حمایت از این نعمت خدادادی سخن گفته و وعده‌های زیادی برای اختصاص بودجه به این جنگل داد اما تاکنون هیچ اقدامی از سوی وی صورت نگرفت.

وجود بیش از ۴ هزار درخت در جنگل سوته

جنگل سوته یکی دیگر از موهبت‌های الهی است که کمترین توجه تا به امروز به آن صورت گرفته است، نبود سرویس بهداشتی، آب شرب و برق که از ملزومات حضور گردشگر است در این جنگل از بزرگترنی مشکلات است.

این جنگل ۱۰ هکتاری هر ساله میزبان گروه‌های زیادی از پرندگان مهاجر است و برای آنکه تجازی به پرندگان و محیط این جنگل صورت نگیرد دور آن را فنس کشیده‌اند.

سازمان محیط زیست نیز در آن ساختمانی به مساحت ۱۲۰ متر احداث کرده است و با حضور یک نگهبان از آن نگهداری می‌کنند.

درختان توسکا و اوجا بیشترین سهم را در میان ۴ هزار درخت حاضر در این جنگل را دارند.

به نظر می‌رسد با توجه به این فضای بسیار مناسب، فقط توجه مسئولان و جذب اعتبار می‌تواند موجب رونق این جنگل زیبا شود.

غلامرضا چشمه‌نور رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان فریدونکنار در مصاحبه با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: جنگل‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری است و در فریدونکنار نیز پس از دریا، بهترین منطقه برای جذب گردشگر  جنگل است.

وی تصریح کرد: جنگل جزین در فریدونکنار بیشترین تنوع گیاهی و فضای گردشگری را شامل می‌شود اما تا به امروز توجهی به آن نشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان فریدونکنار خاطرنشان کرد: اززمانی که من در این اداره حضور دارم مکاتبات زیادی را انجام دادیم تا این جنگل در مدت زمان مشخص به اداره میراث فرهنگی و گردشگری واگذار شود.

چشمه‌نور ادامه داد: هدف از دریافت اختیار این جنگل احداث زیرساخت‌ها، سرویس بهداشتی و نمازخانه، تامین آب و برق برای استفاده مسافر و افزایش جذب گردشگر بوده است..

وی افزود: با وجود آنکه با اداره کل منابع طبیعی نیز مکاتباتی صورت دادیم اما تاکنون این ابلاغ هنوز صورت نگرفته است.

به هر حال آنچه به نظر می‌رسد این است که غربت جنگل‌ها در فریدونکنار همچنان ادامه دارد و با وجود آنکه مسئولان این شهرستان بارها از رونق این بخش بسیار مهم برای جذب گردشگر و توریسم تاکید داشتند، هنوز هیچ اتفاق شاخصی برای عمل به این شعارها صورت نگرفته است.

به نظر می‌رسد فریدونکنار با دارا بودن سه نقطه بکر جنگلی و در شرایطی که درآمد بیشتر مردم این شهرستان بر پایه کشاورزی است و هیچ‌شهرک صنعتی در آن وجود ندارد، توجه به دریا و جنگل بسیار مهم و ضروری به نظر می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا