زبان جغرافیایی؛ شکل‌گیری نقشه‌هایی روی زبان!

بصیر،“زبان جغرافیایی” یک وضعیت پزشکی است که در آن لایه فوقانی زبان که از پاپیل، برجستگی های مو مانند ریز، تشکیل شده به واسطه گسترش یک التهاب آسیب می بیند. در نتیجه، بخش های قرمز عاری از پاپیل روی سطح زبان قابل مشاهده هستند. ویژگی قابل توجه این وضعیت ظاهر نقشه مانند در حال تحول زبان تحت تاثیر این بیماری است.

زبان جغرافیایی؛ شکل‌گیری نقشه‌هایی روی زبان!

 زبان جغرافیایی که بی ضرر بوده و حدود ۲ درصد از جمعیت را تحت تاثیر آن قرار می گیرند برای نخستین بار بیش از ۱۸۰ سال پیش گزارش شد. از آن زمان تاکنون، بررسی درباره این بیماری ادامه داشته اما دلیل اصلی بروز آن همچنان ناشناخته باقی مانده است. زبان جغرافیایی با بیماری های مختلفی مانند پسوریازیس در ارتباط است.

طی یک بررسی که اخیرا توسط دانشمندان صورت گرفته زبان جغرافیایی به عنوان یک سیستم دینامیکی – توصیف ریاضی که فرد را قادر می سازد چگونگی تکامل چیزی را در گذر زمان آزمایش کند – مد نظر قرار گرفته که تعداد زیادی از عناصر تعاملی همراه مانند برجستگی های مویی را شامل می شود. هر یک از این عناصر در یکی از سه حالت سالم (تحت تاثیر قرار نگرفته)، هیجان زده و نقاهت یافت می شوند. هنگامی که عنصری در حالت هیجان زده باشد سپس وارد یک دوره بهبودی می شود که در این دوره دیگر نمی تواند هیجان زده شود.

پدیده طبیعی مشهور دیگری که می تواند در این روش مد نظر قرار بگیرد عضله قلب (جایی که سلول های قلبی عناصر همراه هستند) و آتش سوزی جنگل ( جایی که درختان عناصر هستند) را شامل می شود. هنگامی که آتش سوزی در جنگل آغاز می شود تا زمانی که هر آنچه را می تواند بسوزاند به نواحی جدید منتقل می شود. سپس، جنگل وارد یک دوره بلند مدت بهبودی می شود و در نهایت به طور کامل احیا می شود. سیستم هایی که می توانند در این روش توصیف شوند در دسته “رسانه های تحریک‌پذیر” قرار می گیرند.

روندی مشابه در زبان جغرافیایی نیز رخ می دهد. اما از آن جایی که زبان جغرافیایی یک وضعیت مزمن است دوباره در آینده عود خواهد کرد. با شناسایی زبان جغرافیایی به عنوان نمونه ای جالب توجه از پویایی رسانه تحریک‌پذیر، ما می توانیم بررسی و تجسم تکامل شرایط با استفاده از شبیه سازی عددی را انجام دهیم.

زبان جغرافیایی؛ شکل‌گیری نقشه‌هایی روی زبان!

اتخاذ یک رویکرد سیستم های دینامیکی در مواجهه با زبان جغرافیایی ما را قادر می سازد تا شدت بیماری را بر اساس الگوهای مشاهده شده روی زبان بیمار طبقه بندی کنیم. به طور معمول، زبان های تحت تاثیر این وضعیت به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. نخستین دسته به الگوهای پهن شده در قطبین که به مناطق قطبین در حال رشد دیگر گسترش یافته و ادغام می شوند، اختصاص دارد. در این مورد، همانند آتش سوزی در جنگل، زبان به تدریج تحت تاثیر قرار می گیرد اما متعاقبا بهبود می یابد. شکل بیشتر عجیب و غریب دیگر زبان جغرافیایی شامل الگوهای متشکل از نوک های انتها باز، به طور برجسته مارپیچ، می شود که می توانند در مناطق در حال بهبود زبان تکامل یابند.

همان گونه که الگوهای مارپیچی تکامل می یابند بازوی آنها چرخش داشته و به طور مداوم مناطق در حالت نقاهت را تحت تاثیر قرار می دهند. این ویژگی ممکن است مانع از بهبودی زبان شود و شرایط حادتری را رقم بزند که مدت زمانی طولانی‌تر پیش از آن که زبان به طور کامل بهبود یابد، ادامه خواهد داشت.

زبان خغرافیایی وضعیت مرموزی است اما پزشکان امیدوارند رویکرد جدید در ارزیابی بیماران و پژوهش ها و بررسی های بیشتر به ویژه درباره چگونگی و این که چرا الگوهای زبان جغرافیایی شکل می گیرند و گسترش می یابند، کمک کند. همچنین، در آینده ممکن است اطلاعات بیشتری در زمینه مکانیزم اساسی مسئول این بیماری فرا بگیریم.

 

 

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا