حمایت شورای همکاری خلیج فارس از رئیس جمهور مستعفی/ تکرار ادعاهای ضد ایرانی

بصیر،

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امروزپنجشنبه نشست یکصد و سی‌و‌چهارم خود را با محوریت مهمترین مسائل منطقه ازجمله یمن برگزار ومجددا ایران را به دخالت در امور کشورهای عربی از جمله عراق متهم کردند.

دربیانیه پایانی نشست، شورای همکاری خلیج فارس، اتهام برخی کشورها به این شورا درباره حمایت از تروریسم درمنطقه را رد کرد و از طرفی دیگر با حمایت از عبدربه منصورهادی رئیس جمهورمستعفی یمن، بر حمایت از گفت‌وگوهای لیبی تحت نظارت سازمان ملل و حمایت از ملت عراق در مقابله با تروریسم تاکید شد. وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری همچنین خواستار تدوین یک راهکار سیاسی برای بحران سوریه بر اساس مذاکرات و بیانیه ژنو شدند.

دراختتامیه این نشست، عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت که این شورا بیانیه قانون اساسی جنبش انصارالله یمن را به رسمیت نمی‌شناسد. او همچنین خواستار چیزی شد که آن را «روند سیاسی» در یمن نامید.  الزیانی تاکید کرد که گفت‌وگوهای یمن در ریاض با گفت‌وگوها تحت نظارت سازمان ملل متفاوت است و تمام کسانی که خواستار حفظ مشروعیت در یمن هستند، برای گفت‌وگوهای ریاض دعوت شدند. وی رئیس‌جمهور مستعفی یمن را رئیس جمهور یمن دانست و گفت: تعیین زمان گفت‌وگوهای یمن در ریاض بر عهده «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور یمن است.

العطیه باز هم ایران را به دخالت متهم کرد

خالد محمد العطیه، وزیر خارجه قطر که ریاست دوره‌ای این نشست بود نیز کمک‌های نظامی و استشاری ایران به عراق برای مبارزه با تروریست‌های داعش را دخالت در امورعراق نامید و با تکرار ادعای دخالت ایران در امور عراق، گفت که شورای همکاری این دخالت را رد می‌کند.

وی درباره یمن نیزگفت: ما امیدواریم که تمام طرف‌های یمنی در گفت‌وگوهای ریاض برای حل بحران این کشورشرکت کنند. از تمامی طرف‌ها از جمله حوثی‌ها برای شرکت در این گفت‌وگوها دعوت شد. شورای همکاری از حوثی‌ها برای حضور در نشست ریاض دعوت به عمل آورد چرا که آنان بخشی از مردم یمن هستند و آزادند که شرکت کنند یا نکنند. او نیز بیانیه قانون اساسی یمن که انصارالله آن را با همراهی دیگر جریان‌های سیاسی صادر کرد، رد کرد و بر ضرورت تلاش برای حل بحران یمن از طریق طرح ابتکار خلیج فارس و نتایج گفت‌وگوی ملی تأکید کرد.

العطیه در ادامه اظهاراتش درباره عراق گفت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از وحدت و حاکمیت اراضی عراق و دولت آن برای تامین امنیت و ثبات در این کشور و حمایت می‌کنند و نیز بر ضرورت عدم دخالت در امور داخلی این کشور تاکید دارند. این امر محقق نمی‌شود مگر با همکاری تمامی طیف‌های عراقی و همسویی تلاش‌های آنها در راستای مصلحت عراق و حفظ وحدت و حاکمیت آن.

جزایرسه گانه ایران

موضع تکراری شورای همکاری فارس در این بیانیه باز هم تکرار شد و در این بیانیه آنچه «اشغال جزایر از سوی جمهوری اسلامی ایران» خوانده شد، محکوم شد و گفته شد که شورای همکاری در این خصوص حمایت خود را از «حق امارات» اعلام می‌کند و از ایران می‌خواهد که با امارات وارد مذاکره مستقیم شود یا به دادگاه بین‌المللی مراجعه کند. این مواضع در حالی بیان می‌شود که پیش از این دادگاه‌های بین‌المللی این مسئله را بررسی و حق را به ایران داده‌اند و دخالت طرف ثالث در این مسئله را غیرقانونی می‌دانند اما شورای همکاری در هر نشست خود در این مسئله دخالت می‌کند.

روابط با ایران

شورای وزرای همکاری خلیج فارس، ضمن تأکید براهمیت مناسبات اعضای این شورا با جمهوری اسلامی براساس حسن هم‌جواری، برعدم دخالت در امورداخلی یکدیگر و احترام به حاکمیت متقابل تصریح کرد و خواستار توقف استفاده از زور یا تهدید به استفاده از زور شد.

برنامه هسته‌ای ایران

شورای همکاری در ادامه به برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و بر ضرورت عاری کردن منطقه خلیج فارس و خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح اتمی و همچنین بر حق همه کشورهای برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی تأکید کرد.

شورای همکاری همچنین با اشاره به موعد نهایی مذاکرات هسته‌ای در مارس و ژوئن امسال (۲۰۱۵) برای توافق، ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به توافقی سیاسی بینجامد که مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند و مسائل محیط‌زیستی کشورهای عضو شورای همکاری را در نظر بگیرد.

 

 

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا