زمان انتقال اجساد زائران به ایران

بصیر ،رئیس سازمان حج و زیارت از اتمام سرکشی به ایرانیان مجروح در بیمارستان‌های منا و عرفات خبر داد و گفت: قربانیان و اجساد ایرانی حادثه جمرات، دوشنبه به ایران می‌آید.

سعید اوحدی در گفت‌‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه روز دهم ذی‌الحجه، روز اولی است که زائران رمی جمرات را انجام می‌دهند و همه اقشار این اعتقاد را دارند که پیش از ظهر رمی را انجام دهند، اظهار داشت: این کار در حالی انجام می‌شود که همه در احرام هستند، لذا به صورت طبیعی شاهد حجم زیادی از زائران برای شرکت در مراسم رمی جمرات هستیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه نیروهای امنیتی سعودی بدون اعلام قبلی مسیری را بستند و موجب ازدحام جمعیت شدند که در نتیجه آن در ۳ نقطه این حادثه تلخ ایجاد شد؛ همچنین در سال‌های گذشته اجازه نمی‌دادند زائران چمدان، وسایل سنگین و ویلچر به همراه خود بیاورند اما امسال این محدودیت را برداشتند و بسیاری از زائران به خصوص زائران آفریقایی همراه خود چمدان و ویلچر آوردند که این موضوع باعث شد مانعی برای رسیدگی به حال زائران ایجاد شود.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: متأسفانه در مسیر رمی جمرات خیمه برخی از کشورها را قرار دادند و چادر کشورهایی مانند الجزایر، بحرین و کویت در این مسیر قرار داشت و ماموران سعودی برای اینکه راه ورود به این خیمه‌ها را ببندند، جلوی چادرها نرده زدند، لذا برای زائران رمی جمرات راه بن‌بستی ایجاد شد و برای همین آمار کشتگان بالا رفت و به نظر می‌رسد به بیش از ۲ هزار نفر نیز برسد.

اوحدی با بیان اینکه زمان اتفاق حادثه، مرکز پزشکی حج و امدادگران آن ۱۳۱ جان باخته و ۶۰ مجروح را که در ابتدا اعلام کردیم، تا ساعت ۱۷:۳۰، شناسایی کردند و مجروحان را از محل حادثه خارج کردند، گفت: اما از ساعت ۱۷:۳۰ به بعد مدیریت سعودی، ناکارآمد شد و نظامیان وارد ماجرا شدند و فضا را امنیتی کردند و اجازه ندادند کسی وارد شود.

وی با بیان اینکه آنها مانده بودند که چه کاری باید انجام دهند، خاطرنشان کرد: تا حدود ۸:۳۰ شب یعنی حدود ۱۲ ساعت بعد از حادثه مسیر باز شد و با توجه به اینکه پیش‌بینی نکردند، مجروحان را کجا باید ببرند، بیمارستان‌های مکه از مجروحان پر شد و برخی بیماران را به جده، طائف و حتی ریاض بردند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در این حادثه تلفن‌های همراه زائران دیگر در اختیار آنها نبود و وقتی آنها به بیمارستان‌ها ارجاع دادند، نمی‌توانستیم با آنها ارتباط برقرار کنیم لذا یکی از دلایل کندشدن فرایند شناسایی زائران همین موضوع بود که آنها نمی‌توانستند تماس بگیرند و ما مجبوریم به همه بیمارستان‌ها سرکشی کنیم.

اوحدی با بیان اینکه برای این کار ۱۰ کمیته تشکیل شد، گفت: در حال حاضر بیمارستان‌های منا و عرفات را سرکشی کردیم و به سایر بیمارستان‌های مکه در حال سرکشی هستیم، همچنینی اکیپی به بیمارستان جده برای شناسایی مجروحان‌مان ارسال کردیم.

وی اضافه کرد: دلیل بالا بودن کشته‌ها نیز این بود که در تریلرها دارای سردخانه اجساد را به سردخانه‌های مکه، طائف و جده بردند، لذا باز مشکل پراکندگی اجساد نیز وجود داشت و از دیروز که دو مجوز به ورود به سردخانه و بیمارستان را به ما دادند، آمار گم‌شدگان نیز سیر نزولی پیدا کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: در سردخانه‌ها هم اجازه نمی‌دادند، ۲ هزار جسد را ببینیم و برای این کار آلبومی از ۳۰۰ نفر عکس در اجساد سردخانه‌ها به ما دادند که ما از آنها عکس گرفتیم تا در ستاد عکس‌های آنها را با پاسپورت‌ها تطبیق دهیم و روز گذشته به کمک این کار ۹۰ زائر ایرانی را شناسایی کردیم.

اوحدی با بیان اینکه این ۹۰ نفر جزء همان ۱۳۱ نفر اولیه بود، گفت: امروز آلبوم دوم را درست کردیم و در حال حاضر نیروهای ما در سردخانه‌ها هستند تا عکس‌های آنها را به ستاد بیاورند و از امروز که زائران به هتل‌ها می‌روند قرار شد، در سالنی مدیران کاروان را بیاوریم تا عکس‌ها را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه تا پایان روزشنبه وضعیت اجساد مشخص می‌شود و ترتیب اعزام آنها را صورت می‌دهیم، تصریح کرد: در نظر داریم روز دوشنبه ترتیب بازگشت مجروحان و اجساد قربانیان را بدهیم.

شمال نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا