دولت روحانی راه احمدی نژاد را می‌رود

به گزارش بصیر به نقل از مشرق ،روزی نیست که هر یک از مسئولان دولتی درباره «رایگان بودن» سبد کالایی حرف نزنند. به نظر می رسد این دولت نیز بیشتر از آنچه با نگاه واقع بینانه به اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه بپردازد مانند دولت قبل با افراط در برخی رفتارهای تبلیغاتی در تخصیص سبد کالا گام گذاشته است. در روز های اخیر دست کم ده ها بار جزئیات این سبد کالایی شامل کالاهای خوراکی موجود در آن، روش پرداخت وجه آن و کسانی که این سبد را دریافت می کنند، اعلام شده است.
 
در ابتدای اجرای طرح از سقف ۵۰۰هزارتومانی برای مشمولان این سبد گفته شد اما پس از یک‌روز که بسیاری از مردم به همین بهانه از دریافت سبد محروم شده بودند،  

در ادامه دولت برای تخصیص این سبد کالایی ستاد ویژه در وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی ایجاد کرده و سرانجام در یک اقدام تعجب برانگیز به دولت به اختصاص سبد کالا با محتوای  ۱۰ کیلو برنج هندی و دو بسته ۱۲ عددی تخم مرغ درون و …..بسنده کرد.  
 
دکتر ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران در این باره گفت:  سبد کالا نمونه مثلی است که می گوید ؛ کوه غرید، موش زائید! از این همه هیاهو و سخنرانی و جلسات اقتصادی که دولت برگزار کرد سبد کالا بیرون آمد. این برنامه سبد کالا یعنی سرکار گذاشتن همه ملت ایران. باید برای دولتی با این همه امکانات و زمانی که برای آن صرف کرده و  درنهایت به دادن برنامه سبد کالا رسیده است واقعا تاسف خورد.
 
وی در ادامه افزود: متاسفانه دولت به جای این که نگاه اصولی به موضوع یارانه ها داشته باشد به کار نمایدین و تبلیغاتی سبد کالا بسنده کرده است.  برای هر کاری یک هزینه ای باید پرداخت. هزینه ای که برای این کار شده است برای افکار عمومی و دولت بسیار زیاد خواهد بود. این همه جنجال برای سبد کالایی که تعداد کالا و تنوع آن بسیار کم است و نحوه توزیع آن هم بسیار تحقیر آمیز است. حجم آن برای تامین نیاز دو یا سه ماه یک خانوار کافی نیست.
 
رزاقی تصریح کرد: طوری تبلیغات صورت گرفته که انگار رقم ۸۰ هزار تومان مشکل بزرگی از مردم را حل می کند. توزیع این سبد کالا نشان داد که بسیاری از مردم ایران محتاج هستند و از قشر کم درآمد جامعه می باشند وگرنه دلیلی نداشت که با این سرمای هوا در این صف های طولانی منتظر دریافت سبد کالای به این ناچیزی بمانند.  
 
وی اظهار کرد:.این همه تحربه از سالهای جنگ داریم. ارائه کالا در گذشته و بخصوص در دوران دفاع مقدس سابقه داشته، اما در آن زمان طوری عمل می شد که مردم نه از نظر حجم کالا و نه از نظر شأن خود دچار معذوریت نشوند. این همه تعاونی محلی، اداری، کارگری وجود دارد مگر نمی شود از این طریق و به نحو قشنگتری به دست مردم رساند.
 
این استاد دانشگاه  با انتقاد از توزیع برنج هندی در این سبد کالا نیز گفت: دولت مسئول رونق اقتصادی جامعه از نظر تولید است. وقتی دولت محصولات خارجی را توزیع می کند یک اشکالی وجود دارد. پس نقش تولید کننده داخلی چه می شود.

کشاورز داخلی ضرر کند مهم نیست اما وارد کننده تولید خارجی ضرر کند مهم است؟ هنوز تفکرات مقاومتی جایگزین تفکرات لیبرالی نشده است. برنامه‌های اقتصادی دولت فعلی متاسفانه همسو با دولت قبلی است و به‌جای سرمایه‌گذاری و تقویت بخش تولید بر واردات تاکید می‌شود که نمود آن را می‌توان در عرضه برنج هندی در سبد کالایی مشاهده کرد.
 
 این اقتصاددان خاطرنشان کرد: اجرای چنین برنامه هایی از اعتماد مردم به دولت می کاهد. چنین طرح‌هایی در کشورهایی مثل برزیل هم اجرا شده است که موفق نبوده‌اند و مسوولان امر در عرصه اقتصاد با چنین برنامه‌هایی نمی‌توانند وجدان خود را در ارتباط با سیاستگذاری‌های غلط راحت کنند.
 
کار‌شناس مسائل اقتصادی کشور همچنین ادامه داد:  ایران۱۰ میلیون بیکار تحصیلکرده دارد. این همه صنایع نیمه فعال دارد. اما دولت تمام وقت خود را صرف به توافق رسیدن برای بر سر مسائل سیاسی با اروپا و غرب گذاشته است که قطعا به توافق نمی رسد. دولت باید اقتصاد مقاومتی را اجرایی نماید. باید به مردم آموزش دهد که خودشان تلاش کنند تا نیاز به واردات نداشته باشیم و نفت را به این شکل صادر نکنیم.  
 
 این اقتصاددان همچنین تاکید کرد: دولت بهتر نیست با قاچاق و فساد مقابله کند و وقت گذراندن برای چیزی که نتیجه اش معلوم است کار بیهوده ای است. در این بین تنها پولدار پولدار تر می شود و فقیر فقیرتر.

دولت باید از مردم مشارکت بخواهد و تعاونی ها را فعال کند. اگر می خواهیم به مردم به صورت کالا یارانه بدهیم به تعاونی ها اعتماد کنیم، به اقشار فقیر بدهیم، کسانی که مدام در این اقتصاد بیمار در حال ضرر کردن هستند. به تولید کننده یارانه دهد. نه اینکه تولید کننده داخلی را کنار بگذاریم و برنج وارداتی را وارد سبد کالای مردم کنیم.
 
وی در ادامه با اشاره به نحوه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه نیز افزود: در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها  باید بررسی شود که قرار است قیمت چه چیزی بالا رود. در بحث حامل های انرژی، افراد و مصرف کنندگان با هم متفاوت هستند. چه دلیلی دارد که افزایش قیمت برای همه اقشار یکسان باشد. دولت می خواهد تورم ۲۵ درصد را پایین بیارد اما با این روند چطور می خواهد این کار را بکنند. دولت هیچ برنامه کنترلی برای کالاهای احتکاری ندارد. دولت فراموش کرده صنایع ایجاد کند، کشاورزی را گسترش دهد و در کل تولید را افزایش دهد.  
 
رزاقی یادآور شد: اینکه بگوییم در  سیاست دولت نقطه های ابهام زیاد است درست نیست. مگر رییس دولت در زمان انتخابات از مشکلات اقتصادی و این اقتصاد بیمار با اطلاع نبود؟ مگر نمی دانست که اقتصاد ایران بیرونی است و برای خروج از بحران باید درونی شود؟ درد اصلی اقتصاد کشور واردات و عدم تولید داخلی است.

دولت به بحث اصلی جامعه فکر نمی کند. ۲۴ سال است که مسئولین اقتصادی کشور  به دنبال سیاست های تعدیل اقتصادی رفتند و اندیشه های امام را نادیده گرفتند اما هنوز نفهمیده اند که اقتصاد لیبرالی بحران سازی می کند.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در دولت احمدی نژاد که مدام حرفای تبلیغاتی شنیده می شد نیز اوضاع مانند همین دولت بود. ۵۵۰ میلیارد دلار دست آقای رییس جمهور بود اما مدام انتقاد کرد که روسای قبلی چنین و چنان بودند! هیچ کدام مسئولین  نپذیرفتند عامل این موضوع که قشر محروم هر روز شکننده تر می شود خود دولت است. مدام به دنبال مقصر در دولتهای گذشته می گردند. از دولت آقای هاشمی گرفته تا دولت روحانی تفکرات اقتصادی هیچ تفاوتی نکرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا