لغو اعدام شیخ نمر به سود عربستان است

بصیر، تکرار ماجرای شهادت امام موسی کاظم(ع) این بار به دست آل سعود در حال وقوع است، عقیده نگارنده این است که مسأله شیخ نمر را نباید به سوی تلاش براى اعدام نشدن وی برد بلکه هدف باید آزادی بی چون و چرای شیخ نمر باشد.


این که در حال حاضر توان داخلی و خارجی جهان اسلام سعی در جلوگیری از این اعدام دارند، عواقب خوبی ندارد، رسانه ها نباید بازیچه دست دشمن شوند و نقش مورد انتظار کالک دشمن را ایفا کنند.

حکمی که براى شیخ نمر صادر شده، اعدام تعزیری است، اعدام تعزیری، طبق قوانین عربستان به معناى این بوده که اعلام نظر نهایی بر عهده ملک «پادشاه» است، برخلاف اعدام حدی، که طبق قانون حتى ملک هم نمی تواند اعمال نظری کند و شخص حتماً باید اعدام شود.

باید کمی زودتر این موضوع را درک می کردیم که دادگاه عربستان به طور هدفمند و با مقاصد سیاسی این اعدام تعزیری را صادر کرده تا مسئولیت اصلی آن به دست پادشاه بیفتد و در نهایت او هم اگر اوضاع را مناسب دید، منتی بر سر شیخ و شیعیان بگذارد و اعدام را لغو کند.

قاعدتاً عربستان از اعدام شیخ نمر هیچ سودی نمی برد و شاید هم این اعدام گریبانگیر آنها شود ولی از اعلام حکم این اعدام، قطعاً به اهداف خاص خود می رسد.

با اعلام حکم اعدام، فکر دامنه گسترده جامعه شیعیان جهان را به سوی خود کشانده و احتمال می رود در آخر حکم اعدام را به حبس ابد تبدیل کرده و شیعه را به «تب به ز مرگ» راضی کند.

با اعلام حبس ابد، در واقع عربستان با تطهیرسازی نسبت به عملکردش و دیگر اهداف سو، به حذف شیخ شجاع از عرصه رهبری جریان سیاسی مخالف آل سعود می رسد.

وقتی هم که اینچنین حکم حبس ابد صادر شود، دیگر انگیزه ای مجدد براى اعمال فشار جهت لغو این حکم وجود ندارد و فعالیت های رسانه ای سبب رضایتمندی نسبت به حکم حبس ابد خواهد شد.

در حالی که یقیناً از سویی قرار نبود شیخ نمر اعدام شود، با حبس وی آنگاه ماجرای شهادت امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام که بعد از تحمل چندین سال رنج در زندان های هارون الرشید ملعون، نهایتاً جنازه مطهر ایشان را بردوش شیعیان گذاشتند، بار دیگر در تاریخ شیعه تکرار خواهد شد.

 

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا