پلیس آمریکا سالانه۴۰۰ شهروند را می‌کشد

بصیر، آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت: با وجود کشته شدن سالانه دست کم ۴۰۰ نفر توسط پلیس، پرونده‌های مربوطه در یک موضوع اشتراک دارند و آن این که فقط تعداد انگشت شماری از موارد به صدور کیفرخواست توسط دادگاه و اعلام جرم علیه پلیس خاطی منتهی می‌شود!

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود می‌افزاید: «حتی در مواردی که یک پیگرد قانونی موفقیت‌آمیز بوده، پرونده‌های مذکور به افسرانی مربوط بوده است که درباره اقداماتشان دروغ گفته‌اند، آنها را مخفی کرده‌اند و یا به شکل افراطی از قوه قهریه استفاده کرده‌اند.»
چندی پیش نیز خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل ازپلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) گزارشی را منتشرکرد که نشان می‌دهد نیروهای پلیس آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از مردم کشورشان را به قتل رسانده‌اند.
گزارش اف‌بی‌آی ظاهرا تنها اطلاعات محکم درباره این مسئله است. با این حال با توجه به اینکه فقط ۷۵۰ سازمان از ۱۱۷هزار اداره پلیس محلی آمار خود را برای استفاده در این گزارش ارائه کرده‌اند، این اطلاعات به هیچ وجه کامل نیست و تعداد قتل‌ها به دست پلیس بسیار بیشتر است.
این گزارش همچنین نشان می‌دهد تقریبا دو بار در هر هفته، یک مامور پلیس سفیدپوست در این دوره پنج ساله، یک فرد سیاهپوست را کشته است.آمار اف‌بی‌آی از این لحاظ تکان‌دهنده است که این رقم بیشتر از تلفات آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان در طول پنج سال گذشته است.
ادامه اعتراضات علیه کشتار سیاهان
تظاهرات علیه «کشتار هدفمند» سیاهان آمریکا به دست پلیس این کشور دیروز در چهارمین روز از دور تازه این اعتراض‌ها در شهر‌های مختلف آمریکا ادامه یافت. در نیویورک به رغم بارش شدید باران، معترضان آمریکایی در میدان تایمز و میدان یونین شهر تجمع کردند و زیر چتر فریاد «نمی‌توانم نفس بکشم» و «بلندتر بلندتر» سر دادند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تظاهرکنندگان نیویورکی، به اقدامات خشونت‌آمیز پلیس آمریکا معترض بودند. این اعتراضات پس از مراسم تدفین «آکای گرلی» ۲۸ ساله برگزار شد. این سیاهپوست غیرمسلح آمریکایی در ۲۰ نوامبر(۲۹ آبان) از سوی یک پلیس سفیدپوست هدف شلیک گلوله قرار گرفت و کشته شد.
معترضان آمریکایی در نظر دارند تا تظاهرات دیگری را در بروکلین برگزار کنند. در شهرهای دیگر آمریکا از جمله آتلانتا، دالاس، هوستون و تامپابی نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد.
سرکوب شدید معترضان در کالیفرنیا
اعتراضات علیه نژاد پرستی و کشتار سیاهان آمریکا در شهر برکلی کالیفرنیای آمریکا اما، با یورش پلیس به معترضان به خشونت کشیده شد.نیروهای پلیس با گاز اشک‌آور به شهروندانی که علیه خشونت نیروهای امنیتی در قبال سیاهپوستان تجمع کرده بودند حمله کردند.بر اساس این گزارش شیشه‌های برخی مغازه‌ها شکسته شده و معترضین نیز با پرتاب سنگ به حمله نیروهای پلیس واکنش نشان داده‌اند.
«جنیفر کوتز»، سخنگوی اداره پلیس برکلی، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد که این شهر دانشگاهی دچار هرج و مرج شده است و بسیاری از مغازه‌ها آسیب دیده‌اند.
در واشنگتن پایتخت آمریکا نیز معترضان به به نژادپرستی زیر باران شدید دست به تظاهرات علیه نژادپرستی زدند. شدت باران به حدی بود که معترضان مجبور شدند در ایستگاه قطار اعتراضات خود را ادامه دهند. این تظاهرات در ابتدا منجر به ایجاد ترافیک سنگین در خیابان‌های اطراف شد و همین مسئله دخالت پلیس را به همراه داشت.معترضان با سر دادن شعارهایی مانند «اگر نتوانیم نفس بکشیم نفس پلیس را می‌گیریم» و « این خیابان‌ها مال ماست» اعتراض خود را به ادامه نژادپرستی در آمریکا نشان دادند.
ده‌ها پلیس مخفی با حضور در میان جمعیت این تظاهرات را زیر نظر داشتند و نیروهای پلیس نیز از راه دور سعی در کنترل اوضاع داشتند. پلیس با استفاده از تاکتیک اعزام آمبولانس‌های خالی به میان معترضان سعی در متفرق کردن آنها داشت.
اعتراضات به NBA هم رسید
«دِرِک رز»، گارد رأس تیم بسکتبال «شیکاگو بولز» نیز پیش از رویارویی تیمش با «گلدن استیت وریرز» در لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا با پوشیدن پیراهن سیاهی که روی آن عبارت «نمی‌توانم نفس بکشم.» چاپ شده بود از اقدام پلیس نیویورک در قتل «اریک گارنر» انتقاد کرد.
«اریک گارنر» مدتی قبل در شهر نیویورک در حین فروش سیگار قاچاق توسط پلیس دستگیر و سپس خفه شد. عبارت «نمی‌توانم نفس بکشم» آخرین جمله‌های گارنر قبل از کشته شدنش بود.هیئت منصفه دادگاه شهر نیویورک چهارشنبه هفته گذشته دانیل پانتالئو افسر پلیسی را که اقدام به خفه کردن گارنر کرده بود را تبرئه کرد. تبرئه پلیس‌های قاتل سیاهان آمریکا و کشتارهای جدید تعدادی از شهروندان سیاه‌پوست آمریکا طی روزهای گذشته، جامعه آمریکا را در شوک فروبرده است.

 

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا