انتقاد سازمان هواشناسی ایران از عملکرد هواشناسی عربستان سعودی

بصیر ،احد وظیفه درگفت‌وگو با خبرنگار میزان درباره حادثه مسجدالحرام اظهار کرد: سازمان هواشناسی  امکان و دسترسی پیش‌بینی وضعیت‌ هوای عربستان در روز گذشته را داشت، اما این موضوع به هیچ عنوان وظیفه ما نبود.

وی افزود: اگر سازمانی درخواست وضعیت هوای عربستان را از هواشناسی کشور می‌کرد، براساس آن وضعیت هواشناسی در اختیار آن ارگان قرار می‌گرفت، این در حالی است که هیچ ارگانی از ما چنین درخواستی را نداشته است.

سازمان وضعیت هوا در پاسخ به این سوال که آیا سازمان هوشناسی عربستان این وضعیت جوی را پیش‌بینی کرده بود، گفت: سازمان هواشناسی عربستان با توجه به اینکه در ایام حج تمتع قرار داریم باید با دقت وضعیت هوا را شناسایی و به زائران اعلام می‌کرد و توانایی این کار را داشت اما ما دسترسی به شبکه‌های آنها  نداریم که متوجه شویم این وضعیت را شناسایی کرده‌اند یا خیر؟

وظیفه در خاتمه  تصریح کرد: به احتمال زیاد سازمان هواشناسی عربستان رگبار و رعد و برق را پیش‌بینی کرده بود اما با توجه وضعیت جوی، طوفان غافلگیرکننده بوده است.

شایان ذکر است بر اساس گفته‌های مسئولان سازمان حج و زیارت و برخی حجاج مسلمان، متاسفانه در حادثه روز گذشته سازمان هواشناسی کشور عربستان سعودی هیچ‌گونه هشداری را صادر نکرده بود و همین موجب عدم آمادگی حجاج و تیم مدیریت بحران مکه بوده است.

عصر ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا