در حاشیه اعلام علت سقوط ایران140؛

اعتراف سازمان هواپیمایی به نقص فنی هواپیما/ سوالی که دولت به آن پاسخ نداد

بصیر، از همان روزهای اول سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ در سال ۹۳ انتقادهایی به سازمان هواپیمایی مطرح شد که با وجود تاکیدات متعدد در خصوص لزوم جلوگیری از پرواز این نوع هواپیماها باز هم سازمان هواپیمایی اجازه پرواز آن ها را صادر کرده بود.

موضوع ممنوعیت پرواز این هواپیماها پیش از سقوط آن توسط نمایندگان مجلس پیگیری شده بود اما سازمان هواپیمایی با توجه به پرواز مجدد این هواپیما نسبت به آن بی توجه بود.

همین موضوع باعث شد که یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پس از سقوط هواپیما تاکید کند: اولین فروند این هواپیما در اصفهان در پرواز آزمایشی سقوط کرده بود، همچنین اعضای کمیسیون عمران که دو بار از مراحل ساخت هواپیما بازدید کرده بودند نگرانی خود را در این رابطه اعلام کرده بودند.

مهرداد لاهوتی اضافه کرد: نباید به این هواپیما اجازه پرواز داده می‌شد که امروز شاهد این حادثه تلخ باشیم.

اعلام علت سقوط پس از ۱۸ ماه

پس از گذشت ۱۸  ماه از تاریخ سقوط این هواپیما سازمان هواپیمایی علت این حادثه را توضیح داد که نشان می دهد تذکرات و انتقادات مطرح شده به سازمان هواپیمایی بی دلیل نبوده است.

گزارش نشان می دهد که اشکال در سیستم های هواپیما عامل این سقوط بوده است.

رضا جعفرزاده مشاور رسانه ای رئیس و مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پس از گذشت بیش از ۱۸ ماه از سانحه هواپیمای آنتونف ۱۴۰ و صرف هزاران نفر ساعت کار کارشناسی توسط تیم بررسی سانحه، کار بررسی سانحه هواپیمای مذکور به پایان رسید و نقص فنی نتیجه نهایی سانحه پرواز مسیر تهران- طبس علت اصلی سقوط هواپیما شناخته شد.

وی خاطر نشان کرد:با توجه به کارایی هواپیما و بررسی های تخصصی صورت گرفته روی تمامی احتمالات و نظریات، اشکال در سیستم کنترل الکترونیکی موتور هواپیما عامل محوری و موثر در سانحه بوده و اشکال در این سیستم نه تنها موجب نارسایی در هشدار به موقع به خلبان شده بلکه خود عامل مهمی برای از دست رفتن موتور هواپیما شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری برای رسیدن به نتایج دقیق و رفع تمامی احتمالات مطرح شده و رسیدن به نتایج صحیح از تمامی ظرفیت های ممکن استفاده و در طول بررسی ها از کارشناسان روسی و اکراینی و شرکت طراح و سازنده موتور هواپیما نیز بهره گرفته است.

مشاور رسانه ای رئیس سازمان هواپیمایی در ادامه اذعان کرد بررسی ها باتوجه به مستندات موجود از جمله اطلاعات استخراج شده از FDR و CVR (جعبه سیاه) و لاشه هواپیما حاصل و از سه عامل سانحه ساز ماشین (هواپیما)، محیط (وضعیت جوی) و انسان عامل اول یعنی نقص فنی علت اصلی سانحه اعلام شد.

سوالی که پاسخ داده نشد

با توجه به توضیحات اعلام شده در خصوص سقوط این هواپیما در این میان سوالی وجود دارد که تاکنون به آن پاسخ داده نشده است.

چرا با وجود تذکرات قبلی و اینکه مشخص شد که این هواپیما نقص فنی داشته است، دولت اجازه پرواز به هواپیمای ایران ۱۴۰ داده است؟

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا