حواشی و جزئیات تجمع اعتراضی مقابل سفارت عربستان در تهران/ تعدادی از معترضان وارد سفارت شدند + تصاویر

بصیر،

و به نقل از رسانه ها: در پی اعدام شیخ النمر، از روحانیون برجسته عربستان، تجمع اعتراضی خودجوشی در مقابل سفارت این کشور در تهران از ساعاتی پیش آغاز شد.گزارش‌ها حاکی از آن است که کلیت این اعترضات، به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شده، اما عده‌ای از معترصان خشمگین، با وارد سفارت عربستان سعودی ، نسبت به پایین کشیدن پرچم این کشور در تهران اقدام کردند.

در حمله مردم خشمگین به سفارت عربستان در تهران در بامداد یکشنبه کارکنان سفارت در ساختمان حضور نداشته اند و به هیچ کسی از کارکنان آسیبی نرسیده است.تجمع مردم خشمگین مقابل سفارت عربستان در تهران بامداد یکشنبه به هجوم به سفارت منجر شد و پس از دخالت نیروهای امنیتی این تجمع پایان یافت.گفته می شود چند تن از معترضان نیز توسط پلیس بازداشت شده اند.

همچنین در جریان این تجمع اعتراضی بخشهایی از سفارت عربستان سعودی دچار حریق شد که البته هنوز عامل این آتش سوزی مشخص نشده و برخی اخبار نیز از تعمدی بودن این آتش سوزی از سوی اتباع عربستان حکایت دارد.

نیروهای آتش نشانی هم آتش سوزی ساختمان سفارت سعودی را مهار کردند.

این اتفاق در حالی رخ داده که سرپرست سفارت رژیم سعودی، امروز به وزارت امور خارجه ایران فراخوانده شده بود. متقابلاً ریاض نیز امروز، سفیر ایران را احضار کرده و یادداشت اعتراضی را تسلیم وی نمود.جمهوری اسلامی ایران، رسماً اعدام آیت‌الله النمر را محکوم کرده است و موج انتقادات شدیدی نیز از دیگر کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی متوجه ریاض گردیده است.

حسین جابرانصاری سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه ضمن اعلام محکومیت مجدد اعدام ناعادلانه عالم دینی شیخ نمر النمر، بر ضرورت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد مقدس تاکید و اعلام کرد: وزارت امور خارجه با درک احساسات پاک مردم مسلمان کشورمان، خواستار جلوگیری از هرگونه تجمع در مقابل این اماکن می‌باشد.

پس از این وقایع اما شبکه خبری العربیه نزدیک به دستگاه های اطلاعاتی غربی با انتشار خبری مدعی شد که به علت تجمعات امروز مقابل سفارت و کنسولگری های عربستان در ایران این کشور با آماده کردن یک بیانیه با متهم کردن ایران به دخالت در اوضاع عربستان تهران را تهدید کرد که اقدام تلافی جویانه انجام خواهد داد و روابط دیپلماتیک خود را قطع خواهد کرد.

در همین حین برخی منابع خبری غیر رسمی از محاصره سفارت ایران در عربستان توسط نیروهای امنیتی عربستان خبر داده و حتی اخباری را مبنی بر درخواست این دولت از دیپلماتهای جمهوری اسلامی برای ترک فوری خاک سعودی منتشر کردند.چنانکه در ادامه برخی شبکه های اجتماعی نیز با انتشار شایعاتی  از آماده شدن یک فروند هواپیمایی ۷۴۷ ماهان برای حضور در عربستان و انتقال کارمندان سفارت ایران در ریاض به تهران خبر دادند. را ساختگی دانست.

وی اخبار منتشر شده مبنی بر اخراج حسین صادقی سفیر ایران از ریاض در پی تجمع مقابل سفارتخانه عربستان در تهران و ورود تعدادی از معترضان به این سفارتخانه را تایید نکرد و این خبر را ساختگی و موج آفرینی دروغ برشمرد.

وی همچنین این خبر که قرار است یک فروند هواپیمای ۷۴۷ ماهان به منظور بازگشت فوری دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌های آنها به عربستان اعزام شود را تایید نکرد.این مقام آگاه همچنین خبر منتشر شده مبنی بر دستور دولت سعودی برای تعطیلی سفارتخانه این کشور در تهران را تایید نکرد و اظهار داشت: این اخبار هنوز قابل تایید نیست.

اما پس از این اتفاقات وزارت خارجه عربستان بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای در واکنش به اعتراض تهران به اعدام شیخ باقر النمر، روحانی برجسته عربستان مدعی شد: «فرقه گرایی کور ایران، این مسأله را درک نمی کند که اجرای حکم شرع میان مذاهب و دیدگاه ها فرقی نمی گذارد.»

در این بیانیه عربستان حمایت ایران از شیخ «النمر»، روحانی برجسته عربستان را حمایت از تروریسم خواند و تهران را به «مشارکت در جرایم تروریستی» متهم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا