از عملیات رنجرهای آمریکایی تا حملات داعش در عراق+نقشه

بصیر، موسسه مطالعات جنگ (ISW) نقشه مفهومی از تحولات عراق در روزهای نخست ماه مارس تهیه کرده و مهمترین رویدادهای آن را بررسی کرده است. علاوه بر عملیات ها بر ضد گروه تروریستی داعش، عراق شاهد زدو بندهای سیاسی برای آغاز برنامه اصلاحات و مبارزه با فساد در دولت است. این برنامه توسط مردم مورد حمایت واقع شده و راهپیمایی هایی نیز در دفاع از آن در مناطقی از عراق صورت گرفته است. همچنین در این مدت، داعش چند عملیات تروریستی در شهرهای عراق انجام داده که در مهمترین آن در استان بابل منجر به کشته شدن ۶۰ غیرنظامی شد. این عملیات اولین حمله موفق داعش از سال ۲۰۱۳ به این سو در استان بابل بود. پیش از این طرح های داعش برای انجام عملیات انتحاری در این استان موفق نبود و تنها خسارت بسیار ناچیزی به جای می ماند.

اعداد بر روی نقشه در زیر توضیح داده شده اند.

۱- نیروهای تروریستی داعش حملات زیادی را علیه نیروهای پیشمرگه کرد در نزدیکی موصل انجام دادند. موصل مقعر اصلی داعش در عراق است و از سال ۲۰۱۴ به عنوان مهم ترین شهر در تصرف این گروه همچنان در تصرف داعش باقی مانده است. داعش در ۴ مارس  در منطقه کیسیک، کوهستان بادوش و ایسکی در شرق موصل به پیشمرگه ها یورش برد. در این حملات داعش از سه ماشین مخصوص انتحاری استفاده کرد. پس از آن در همان روز، مواضع پیشمرگه های کرد در روستای تلال ریم، در جنوب شرقی موصل مورد هدف قرار گرفت اما با پاتک کردها، این حمله خنثی شد.

۲- عملیتات نیروهای نظامی عراق برای پاکسازی مناطق بیابانی استان صلاح الدین: ستاد عملیات مشترک ارتش عراق، در اول مارس، آغاز عملیات بزرگی را برای پاکسازی در جزیره سامراء را اعلام کرد. نیروهای تشکیل دهنده این عملیات شامل، ارتش عراق، نیروهای ویژه ضدتروریست و پلیس فدرال عراق در کنار پشتیبانی حملات هوایی جنگنده های ائتلاف و ارتش عراق بودند. با وجود این احمد الاسدی، سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراق، در ۶ مارس اعلام کرد در طول عملیات پشتیبانی هوایی جنگنده های ائنتلاف در کار نبوده است. نیروهای بسیج مردمی در این عملیات به صورت گسترده ای حضور داشتند و شامل سرایا السلام، کتائب حزب الله و عصائب الحق می شدند. ابومهدی المحندیس فرماندهی این ائتلاف را برعهده داشت. داعش در آغاز این عملیات از سه وسیله نقلیه انفجاری و سه بمبگذاری انتحاری علیه نیروهای عراقی بهره برد، هرچند تنها یکی از وسایل نقلیه توانست عملیاتی شود. المحندیس، موفقیت عملیات را اعلام کرد و در سوم مارس العبادی، نخست وزیر عراق از  منطقه خط اللعین در غرب سامرا بازدید کرد. در عملیات مشترک، نیروهای نظامی عراق توانستند ۱۷ وسیله نقلیه انتحاری داعش را منهدم کنند.

۳- عملیات انتحاری داعش در شهر حدیثه استان الانبار: در این عملیات داعش به وسیله ۴ وسیله نقلیه بمبگذاری شده انتحاری، ستاد عملیات ارتش در نزدیکی شهر حدیثه را در یک مارس مورد حمله تروریستی قرار داد. در این حمله، فرمانده ستاد بهمراه یکی دیگر از فرماندهان نظامی و ۴ سرباز کشته و ۷ نفر دیگر نیز زحمی شدند.

۴- ستاد عملیات الانبار، عملیات پاکسازی شمال الانبار را کلید زد: نیروهای امنیتی عراق، یگان هایی را در ۴ و ۵ مارس به سمت شمال شهر رمادی، استان الانبار عراق، گسیل دادند تا به لشگر دهم ارتش عراق در پاکسازی جزیره رمادی یعنی مناطق البوعبیدی و البو بالی کمک برساننند. در شش مارس ارتش عراق بهمراه نیروهای قبیله ای و حمایت هوایی جنگنده های ائتلاف عملیات را آغاز کردند.

۵- جلسه رهبران اتحاد ملی در کربلا و عدم توافق با برنامه اصلاحات: حیدرالعبادی در ۶ مارس با عضور ارشد ائتلاف قانون علی العلق، مقتدار الصدر، عمار الحکیم، ابراهیم الجعفری، حسین الشهرستانی (وزیر آموزش و پرورش) و عبدال کریم الانصاری (معاون سازمان بدر) دیدار کرد. در این جلسه که برای حمایت از طرح اصلاحات دولت و لزوم راهپیمایی های مسالمت آمیز در این زمینه تشکیل شده بود، با وجود اختلافات میان اعضاء بدون نتیجه خاصی به پایان رسید.

۶- اعتراضات در دیالی، جاده اصلی در این شهر را مسدود کرد: هزاران نفر از افراد قبیله بنی تمیم، جاده اصلی را که دیالی را به کردستان عراق و ایران در مقدادیه در شمال بعقوبیه، متصل می کرد، مسدود کردند. این افراد معترض به مواضع امنیتی بودند و خواهان تحقیق پیرامون حمله تروریستی ۲۹ فوریه در مقدادیه بودند، آنها همچنین خواهان برکناری مقامات امنیتی و اداری استان نیز شدند.

۷- ادامه حملات داعش به ابوغریب: گروه تروریستی داعش در اول ماه مارس، به کمک یک وسیله نقلیه بمبگذاری شده، به ایستگاه پست و بازرسی بسیج مردمی عراق در منطقه غرب ابوغریب، حمله انتحاری صورت داد. در این عملیات تروریستی پنج نیروی نظامی کشته و ۱۰ نفر نیز زخمی شدند.

۸- آغاز عملیات نیروهای ویژه آمریکایی در عراق: یکی از مقامات نظامی آمریکا در ۲۹ فوریه اعلام کرده بود که نیروهای دلتای ارتش آمریکا به عنوان بخشی از نیروهای خارجی، عملیات هایی را برای هدف گیری، دستگیری یا کشتن رهبران داعش در عراق پس از چند هفته همکاری و هماهنگی مخفیانه با واحدهای پیشمرگه و عراقی آغاز کرده اند. در دوم مارس، این نیروها یکی از عوامل موثر داعش را شکار کردند.

۹- عملیات انتحاری داعش در استان بابل عراق: بک نیروی تروریست داعشی به کمک یک تانکر پر از مواد انفجاری، به ورودی شهر باستانی بابل، در شمال منطقه هیلا استان بابل، در ۶ مارس حمله انتحاری انجام داد. در این عملیات تروریستی، ۶۰ نفر کشته شدند و نزدیک به ۷۰ نفر از مردم غیرنظامی نیز زخمی شدند.

۱۰- تظاهرات توسط هوادارن صدر در حمایت از اصلاحات دولت: هزاران نفر از صدری ها و مردم عادی در ۴ مارس، در مقابل ساختمان های دولتی در استان بابل، بصره، ذقیار، دیوانیه، دیالی، کربلا، کرکوک، مثنی، نجف و واسط  و همچنین در منطقه سبز در مرکز بغداد، دست به راهپیمایی های حمایتی از برنامه اصلاحات زدند. نور المالکی که بیشترین کرسی ها را در پارلمان ائتلاف او در اختیار دارد، هوادران صدر را آشوب طلب خطاب کرد و آنها را تحت تاثیر بعثی ها دانست. تظاهرات های متعددی نیز در جنوب عراق برای حمایت از برنامه اصلاحات و مبارزه با فساد دولت صورت گرفته است.

در تحولات روزهای اخیر در عراق، یکی از مهمترین رویدادها مربوط به عملیات آزادسازی غرب سامراء  و تکریت در استان صلاح الدین بود. در این عملیات نیروهای مردمی عراق نقش بسیار ارزنده ای بازی کردند. این نیروها مورد حمایت ایران هستند. عملیات آزادسازی از ۴ مارس شروع شد و نیروهای امنیتی عراق، بسیج مردمی بیابان جزیره در شمال غربی بغداد را امن کردند و اجازه استفاده داعش از این ناحیه را برای انجام عملیات از بین بردند. داعش، پیش در این نواحی دارای آزادی عمل بود و از آن برای حمله به بغداد، مناطق غربی سامراء و بیجی بهره می برد.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا