اخنصاصی بصیرنیوز/

شهید فهمیده نمونه‌ی بارز فهم و بصیرت/مسئولان باید به فکر تربیت رهبران کوچک باشند

بصیر، ۸ آبان ماه هر سال یادآور یکی از روزهای مهم در تاریخ انقلاب اسلامی است. در این روز نوجوان سیزده ساله‌ای به نام محمدحسین فهمیده با بصیرت مثال زدنی خود و انجام جان فشانی ناجی یک شهر می‌شود.

به بهانه این رویداد بسیار مهم روز شهادت این شهید فهیم و بابصیرت را به روز بسیج دانش‌آموزی نیز نامگذاری نموده‌اند.
امام امت در وصف محمد حسین فهمیده بیانات تاریخی را ابراز داشتند و حرکت این نوجوان بسیجی را مایه افتخار و مباهات نامید و حتی وی را رهبر خود خطاب نمود.
امام خمینی در این مورد می‌فرماید: “رهبر ما آن طفل سیزده ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.”
حسین فهمیده شاید جزء کمترین افرادی باشد که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در مورد حرکت انقلابی وی یک چنین موضعی گرفته‌اند و دل رهبر و مراد خود را به دست آوردند.
این شهید در محله پامنار شهر قم به دنیا آمده است و با وجود سن بسیار کم دارای سابقه‌ی مبارزاتی برعلیه رژیم شاه نیز بوده است و همچنین در دفاع مقدس با حضور در جبهه کردستان و سپس جبهه جنوب توانست برگ زرینی دیگری در دفاع از میهن اسلامی را در کارنامه خود ثبت نماید.
وی با نشان دادن لیاقت خود در جبهه جهاد بارها ضعف و زبونی دشمن بعثی را نشان داد. او برای اثبات لیاقت خود یک بار به تنهایی به میان عراقی‌ها رفته و لباس و اسلحه‌ای از عراقی‌ها به دست می‌آورد و در هیبت یک عراقی به نیروهای خودی نزدیک می‌شود، به طوری که رزمندگان مشاهده می‌کنند که یک عراقی کوچک به طرف آنان می آید! می‌خواهند به او شلیک کنند که یکی از آنان می گوید، صبرکنید با پای خودش بیاید تا اسیرش کنیم. هنگامی که نزدیک می‌شود، می‌بینند حسین است که خواسته ثابت کند که می تواند با دست خالی هم با عراقی‌ها بجنگد و شهامت و لیاقت حضور در خط مقدم را دارد.
وی را باید یکی از بنیانگذاران شیوه جدید عملیات استشهادی در مواجهه با دشمن دانست، شیوه‌ای که بعدها توسط گروه‌های مقاومت در سطح منطقه به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت و توانست ضربات جبران ناپذیری به دشمنان وارد آورد.
حسین فهمیده با سن کم خود درس‌های بسیاری به تمامی جامعه ایرانی و به خصوص به هم نسل‌های خود داد. وی با الگوگیری از شهید نوجوان دشت نینوا حضرت قاسم ابن الحسن (ع) که همه هستی خود را فدای رهبر و امام خود نموده بود توانست نسخه امروزی و به روز شده آن شهید باشد.
حسین فهمیده نشان داد که برای بصیرت احتیاج به سن بالا، مدرک تحصیلی، زور و بازو و غیره نمی‌باشد و تنها عاشق شدن و در این راه ماندن از راههای کسب پیروزی و معرفت و ماندگاری در تاریخ است.
وی با این حرکت استثنایی خود که نمونه ای کمتر از آن را می توان در جنگ های مدرن تاریخی نشان داد اثبات کرد که حرف شنوی و تابع دستور امام و مقتدای خود بودن موجب خوشنامی در دنیا و سعادت در آخرت خواهد شد.
متاسفانه در ابتدای امسال این شهید بزرگوار مورد بی مهری وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم قرار گرفت و درسی به‌نام «رهبر کوچک» در کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم دبستان طراحی شده بود که حذف گردید.
این درس در قالب روایت داستانی راهیان نور و با اشاره به کلام امام خمینی(ره) درباره دانش‌آموز شهید محمدحسین فهمیده به ترویج فرهنگ شهادت و ارزش‌های بنیادین دفاع مقدس می‌پرداخت.
خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته و اعتراضاتی که نسبت به این امر صورت پذیرفته بود این درس مجددا احیا شد. امیدواریم مسئولان محترم آموزش و پرورش تمام تلاش خود را برای الگو نشان دادن این شهید بزرگوار به جامعه دانش‌آموزی کشور انجام دهند تا بتوان صدها حسین فهمیده دیگری در کشور از کیان آن دفاع نمایند.

سردبیرسیاسی بصیرنیوز: رضا سیفایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا