ژست‌ سیاسی سازمان جنگل‌ها/چرا طرح صیانت از جنگل‌های شمال تعطیل شد

بصیر،مازندران با داشتن جنگل‌های سرسبز از موقعیت ممتازی در کشور برخوردار است یکی از مسائلی که نگرانی‌های بسیاری برای کارشناسان محیط‌زیست و منابع طبیعی به‌وجود آورده تخریب و کاهش مساحت جنگل‌هاست.

آنچه مورد تاکید است جنگل برای تولید مستمر نیاز به طرح‌های مدیریت و حفاظت دارند، طرح تنفس و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های شمال در واقع زنگ خطر و هشداری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

*حقوق مردم شمال کشور در اجرای طرح تنفس جنگل تضییع شد

نماینده مردم رامسر و تنکابن در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اپوزیسیون موضوع منابع طبیعی به‌ویژه درباره جنگل‌ها در مجلس را گاهی نمایندگان شمال کشور باعث می‌شوند.

شمس‌الله شریعت‌نژاد با بیان اینکه طرح توقف بهره‌برداری از جنگل را برخی نمایندگان مازندران در مجلس بیان می‌کنند که نمی‌دانیم چه اهدافی دارند، افزود: وقتی نماینده جنوب کشور ببیند نماینده مازندران این مسئله را بیان می‌کند، به نظر این نماینده گرایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداران و فعالان حوزه جنگل، ارتباط بسیار کمی با نمایندگان مجلس دارند، گفت: اگر منابع طبیعی و جنگل‌ها این اندازه برای کشور مهم بوده، پس سهم مازندران و استان‌های شمالی از درآمد این جنگل‌ها چه اندازه است.

نماینده مردم رامسر و تنکابن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تأکید رهبری بر مزیت‌های منطقه است، تصریح کرد: هیچ یک از ما طرفدار افراد متجاوز نیستیم و هدف‌گیری فرمایشات رهبری به تجاوز در زمین‌خواری و کوه‌خواری شمال تهران است.

شریعت‌نژاد با اشاره به اینکه عده‌ای نشانی را نادرست آمده‌اند، ادامه داد: مزیت شمال کشور دریا و جنگل است که یک قایق از دریا نمی‌گذرد و طرح تأثیرگذاری در جنگل‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری در این حوزه دچار مشکل اساسی است، خاطرنشان کرد: از سویی در اینجا این سئوال مطرح است که به چه دلیل مجوز چرا در مرتع داده می‌شود و از سویی دیگر دامدار اجازه چرای دام در بالادست را ندارد، در حالی که سیستم دامداری در اینجا به صورت ییلاق و قشلاق است.

نماینده مردم رامسر و تنکابن در مجلس با اشاره به اینکه اطلاعات نادرست به مسئولان ارشد کشور داده می‌شود، اظهار کرد: سیاست‌گذاری‌های ما همیشه پشت سر و عقب است و اکنون هم چشم از واقعیت می‌بندیم و سیاست جلگه را در جنگل استفاده می‌کنیم.

این مسئول با بیان اینکه سیاستی در کشور این موضوع را دنبال می‌کند مردم شمال کشور را در جلگه حبس کند، افزود: طرح صیانت دستاوردی برای ما نداشت چون نظام جمهوری اسلامی اراده‌ای برای حفظ جنگل ندارد، اکنون که وضع مالی دولت خوب نیست اما در زمانی که دولت اعتبار داشت هم اقدامی صورت نگرفت.

شریعت‌نژاد با اشاره به اینکه اگر طرح جنگل‌داری مشکلی دارد باید رفع شود، گفت: یک مصوبه درباره جنگل نوشتند اما از روز نخست به دنبال اجرایی کردن ماده شش هستند.

وی با بیان اینکه در عصر جدید مروج دامداری سنتی شدیم و در این حوزه به سال ۳۷ برگشته‌ایم، تصریح کرد: نمایندگانی که طرح توقف بهره‌برداری از جنگل را ارائه می‌دهند به علت ناآگاهی در این حوزه است.

نماینده مردم رامسر و تنکابن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حقوق مردم شمال کشور در اجرای این طرح تضییع شده است، ادامه داد: ۴۵ درصد از جنگل‌های ما طرح ندارند چون توجیه اقتصادی نداشته و جزو اراضی پرشیب هستند که امکان اجرای طرح اقتصادی را ندارند و نمایندگان ما حتی در کمیسیون کشاورزی، خالی از اطلاعات هستند.

وی با بیان اینکه تعطیل کردن بهره‌برداری‌ از جنگل، سیاست انحرافی است، ادامه داد: باید گزارش قابل ارائه برای مخاطبان مختلف از سوی فعالان حوزه جنگل تهیه شود تا اطلاعات کافی در این زمینه به جامعه و به ویژه نمایندگان ارائه شود.

نماینده مردم رامسر و تنکابن در مجلس شورا‌ی اسلامی در پایان گفت: مشکل اساسی این است که در سازمان جنگل‌ها افرادی داریم که با ژست‌ سیاسی، منتقد عملکرد این سازمان هستند.

* اجازه نمی‌دهیم ماده ۹ مصوبه دولت درباره تنفس جنگل‌ها اجرایی شود

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار کرد: در مازندران موزه‌ای وجود ندارد که گونه‌های مهم گیاهی را به نمایش بگذارد و منابع طبیعی باید موزه‌ای را در این زمینه راه‌اندازی کند.

سیدرمضان شجاعی کیاسری با اشاره به ماده شش مصوبه دولت درباره تنفس جنگل‌ها، افزود: مصوبه دولت درباره تنفس جنگل‌ها را می‌پذیریم اما بند شش این مصوبه برای بهره‌برداران جنگل مضر است و اجازه نمی‌دهیم ماده ۹ این مصوبه اجرایی شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود با بیان اینکه ماده ۶ بهره‌برداری را متوقف می‌کند، گفت: برداشت از جنگل باید به صورت اصولی صورت گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه مخاطب من هیچ‌کس نیست و همه درد مشترک داریم، تصریح کرد: با اجرای ماده شش ساری بیشترین ضرر را خواهد دید چون کارخانه‌های چوب و کاغذ در مازندران فعال است و با این رویه به رکورد کشیده می‌شود.

شجاعی با بیان اینکه یک روز هر چه خواستند از جنگل بردند و امروز در فکر قفل کردن جنگل هستند، ادامه داد: این مسائل ناشی از سوء مدیریت‌ها‌ست و ضعف وزارت کشاورزی می‌دانیم که خانم ابتکار در حال تحمیل این طرح است.

وی با بیان اینکه به دلیل نگرانی از یک نظر و نگاه غیرکارشناسی، این جلسه شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: اگر قرار است واردات چوب صورت گیرد پیشنهاد داریم استان‌های شمالی که متولی امور چوب هستند اتحادیه چوب شمال کشور را شکل دهند تا این اتحادیه مدیریت واردات چوب را انجام دهد.

نماینده مردم ساری و میاندورود با اشاره به اینکه کمیته انطباق مجلس تمامی مصوبات دولت را بررسی می‌کند، اظهار کرد: از طریق هیئت رئیسه مجلس و ابلاغ به کمیته انطباق، ماده شش مصوبه دولت درباره تنفس جنگل را رد می‌کنیم و این مشکل حل شدنی است و جای نگرانی ندارد.

*اگر طرح‌های بهره‌برداری تعطیل شود جنگل از بین می‌رود

محمد دامادی در این باره، اظهار کرد: از دلایلی که کشور ما آن گونه که باید رشد نکرد این است که در برهه‌ای به سرمایه‌گذار عنوان مستکبر دادیم و نخبگان و سرمایه‌گذاران از کشور رفتند.

وی با بیان اینکه همه می‌خواهیم جنگل حفظ شود و اختلاف‌ها بر سر نگاه کارشناسی مدیریتی است، افزود: باید از طرح‌های جنگل حمایت کنیم و اجازه دهیم طرح‌های جنگل‌داری به‌درستی اجرا شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس با بیان اینکه با پاک کردن صورت مسئله، به استاد بیکار کردن مردم تبدیل شدیم، گفت: اگر طرح‌های بهره‌برداری تعطیل شود جنگل از بین می‌رود و مطمئن باشید که قطع درخت هم صورت می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه باید به جنگل به عنوان موجود زنده نگاه کنیم، تصریح کرد: استراحت به معنای تعطیلی نیست بلکه باید استفاده درست داشته باشیم.

دامادی با بیان اینکه اشکالی در حوزه قانون‌گذاری وجود دارد و در این حوزه از بدنه کارشناسی بی‌بهره هستیم و این اقدامی اشتباه است، ادامه داد: کارشناسان این حوزه باید در حوزه قانون‌گذاری، مسیر را به نمایندگان مجلس نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه امروز با تعطیل کردن طرح‌های جنگل‌داری به دنبال تعطیلی کارخانه‌های چوب و کاغذ و واحدهای تولیدی این حوزه هستند، تصریح کرد: دست‌هایی در کار است تا تولید کشور را از بین ببرد و این جمعیت مشغول به کار، بی‌کار شوند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی خطاب به فعالان و مسئولان حوزه جنگل اظهار کرد: هر آن چه فعالان این حوزه تصمیم بگیرند را اجرا می‌کنیم چون آگاه به حوزه جنگل و طرح‌های بهره‌برداری از جنگل هستید.

این مسئول با بیان اینکه همه ما حافظ جنگل هستیم و فرمایشات رهبری را هم نباید تفسیر به رای کنیم، افزود: بدانیم که رهبری در تمامی رده‌های مدیریتی کشور حضور داشتند و به بدنه کارشناسی آگاهی دارند.

*با تعطیلی طرح‌های جنگل‌داری نمی‌توان به حیات جنگل پرداخت

رئیس جامعه جنگل‌بانی مازندران با بیان اینکه در جامعه جنگل‌بانی مازندران ۶۰۰ عضو داریم، افزود: روند تکاملی تهیه طرح‌های جنگلی ما وقتی شروع شد کارشناسان کشور در این زمینه اقدامات مناسب‌تری نسبت به دیگر نقاط دنیا انجام داده بودند.

محمد امینی با اشاره به اینکه جنگل‌های شمال ۴۰ میلیون سال قدمت دارد، گفت: ذخایر ژنتیک جنگل‌های شمال ایران به عنوان ذخایر جهانی به شمار می‌آیند.

عضو جامعه جنگل‌بانی ایران گفت: گونه‌هایی در جنگل‌های شمال داریم که در دیگر نقاط دنیا وجود ندارد، همچنین درختان راش هم به عنوان مادر درخت راش اروپا محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد از جنگل‌های ما جنگل مخروبه، ۱۰ درصد عرصه زراعی، ۱۵ درصد حفاظتی و عمرانی و بخشی هم عرصه تولید است.

این مسئول با اشاره به اینکه افزایش جمعیت کشور و افزایش میزان شهرنشینی در میزان اراضی جنگل تأثیرگذار است، ادامه داد: هرم سنی کشور ما به سمت میان‌سالی می‌رود که به معنای نیاز بیشتر به زمین است.

امینی با اشاره به ۴۲ مرکز آموزشی غیرانتفاعی در مازندران و بیان این مسئله که مازندران بیشترین مراکز دانشگاهی غیرانتفاعی را در کشور دارد، خاطرنشان کرد: تغییرات اشتغال از سال ۸۱ تا ۹۳ از ۲۴ درصد به ۱۶ درصد کاهش یافته و در زمینه اشتغال بخش کشاورزی هم از ۲۷ درصد به ۱۷ درصد رسیدیم.

وی با بیان اینکه مصوبه دولت باعث رشد و بهبود وضعیت جنگل‌داری ما می‌شود اما ماده شش این مصوبه، تصمیمی نادرست است، اظهار کرد: طبق این مصوبه سازمان جنگل‌ها باید چوب مورد نیاز را از درختان پوسیده تهیه کند و این در حالی است که در هنگام پوسیدگی، مرحله دیگری از حیات درخت شروع می‌شود.

رئیس جامعه جنگل‌بانی مازندران با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از درختان پوسیده ایستاده و ۷۰ درصد می‌افتند، افزود: ۵۰ درصد این درختان برای اکوسیستم باید در جنگل باقی بماند و اگر این درختان را جمع کنیم یعنی خاکی که قرار است حیات جنگل شود را از جنگل، خارج کرده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه واژه تنفس جنگل در هیچ یک از دانش‌نامه‌های جنگل‌داری دنیا وجود ندارد و این واژه نادرست را ما تهیه کرده‌ایم، گفت: با تعطیلی طرح‌های جنگل‌داری نمی‌توان به حیات جنگل پرداخت و سئوال ما این است چه دلیلی باعث شده که این تصمیم جدید گرفته شود.

امینی تصریح کرد: اگر میزان برداشت چوب را کاهش دهیم طرح‌های جنگل‌داری به تعطیلی کشیده می‌شوند و در اراضی که طرح اجرا می‌شود کمترین آتش‌سوزی و قاچاق چوب را داریم.

وی با بیان اینکه چرا طرح صیانت از جنگل‌های شمال تعطیل شد، گفت: طرح صیانت از جنگل‌های شمال بسیار قوی‌تر از مصوبه فعلی دولت است.

*نگاه به جنگل، نگاه سنتی است

نماینده مردم قائم‌شهر، سیمرغ، جویبار و سوادکوه در مجلس، اظهار کرد: با تنفس جنگل مخالف هستیم چون این سفارش قرآن است و می‌فرماید زمین و جنگل و دریا را فرستادیم تا از آن استفاده کنید و اگر کسی استفاده نکند خسران کرده است.

سیدهادی حسینی با بیان اینکه نباید مرتکب خسران شویم، افزود: متولیان این حوزه هم طرحی برای جنگل ندارند و نگاه به جنگل، نگاه سنتی است و از جنگل بهره‌برداری درستی صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه نقطه اشکال فعالان این حوزه این است که نگاه کارشناسی درباره مسائل مطرح شده حوزه جنگل نداریم و سوء برداشت‌ها اصلاح نشده است.

این مسئول با بیان اینکه شرکت چوب فریم مشغول به بهره‌برداری و خام‌فروشی است و دیگر شرکت‌ها هم اغلب چنین وضعیتی دارند، تصریح کرد: مراکزی که تعطیل شدند در حد نگهبان و بهره‌بردار باقی مانده و حتی پروانه فعالیت می‌فروشند و برنامه‌ای نداریم که این بهره‌برداری‌ها تبدیل به اشتغال شود.

حسینی با اشاره به اینکه این سؤال را باید مطرح کنم که برای ۹۱۰ هزار هکتار که مجری طرح ندارد، چه برنامه‌ای وجود دارد و آیا می‌توان از جنگل استفاده دیگری کرد که برای جوانان اشتغال ایجاد کند، خاطرنشان کرد: عدد کسانی که در مجلس شورای اسلامی، اطلاعاتی درباره جنگل ندارند بسیار زیاد است و تعداد افراد آگاه در این حوزه به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد.

نماینده مردم قائم‌شهر، سیمرغ، جویبار و سوادکوه در مجلس با اشاره به اینکه تقاضا دارم راجع به حوزه جنگل، به نمایندگان مجلس اطلاعات دهید تا بتوانیم از شما دفاع کنیم، گفت: مجمع نمایندگان مازندران و شمال کشور این آمادگی را دارد که اطلاعات کافی را از سوی کارشناسان این حوزه دریافت کند و آرزو دارم جنگل به عنوان منبع تجدید‌شونده، اشتغال جوانان را تجدید کند.

*نباید یک شبه تصمیم به توقف برداشت چوب از جنگل گرفته شود

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در این مراسم اظهار کرد: سه محصول کاغذ تحریر، کاغذ روزنامه و فلوتینگ در این شرکت تولید می‌شود.

ابوالفضل روغنی با بیان اینکه نیاز کشور به کاغذ در سال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که از این میزان ۷۰۰ هزار تن در کشور تولید می‌شود، افزود: در کشور درباره بهره‌برداری از جنگل شاهد تصمیمات غلط هستیم که احتمالا توقف برداشت از جنگل غیرکارشناسی است.

وی با اشاره به اینکه باید قانون رفع موانع و حمایت از تولید در کشور مصوب شود، گفت: دولت نباید با تصمیمات آنی به کشور ضربه وارد کند در شرایطی که توسعه کشور در حال رقم خوردن است.

روغنی با بیان اینکه تصمیم غلط باید اصلاح شود و نباید یک شبه تصمیم به توقف برداشت چوب از جنگل گرفته شود، اظهار کرد: این تصمیم آنی و دفعی موجب می‌شود در یک کارخانه به عنوان نمونه صنایع چوب و کاغذ مازندران هزار نفر بیکار شوند.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه در همه جای دنیا مجریان طرح‌ها جنگل‌داری و بهره‌برداری از جنگل وجود دارد، تصریح کرد: به عنوان نمونه در این بخش با ایجاد کارخانه OCC مصرف چوب برای تولید کاغذ حدود ۳۰ درصد کم شده است.

وی با بیان اینکه برای تصمیم‌گیری در مورد عدم برداشت از جنگل باید یک فرصت پنج تا ۱۰ ساله برای تغییر وضعیت داده شود، گفت: یک‌ شبه نمی‌توان در این باره تصمیم‌گیری کرد.در این زمینه تاکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد از برداشت چوب توسط شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران کم شده است.

روغنی با بیان اینکه این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده کاغذ در کشور و به عنوان یک بنگاه تولیدی مهم است، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح ممنوعیت برداشت چوب از جنگل دست‌کم ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از کار بیکار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ماهانه ۴ میلیارد تومان حقوق و دستمزد نیروهای این شرکت است، اضافه کرد: با دست بسته نمی‌توان تولید داشت و به جای جلوگیری از برداشت چوب از جنگل باید جلوی واردات چوب گرفته شود.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران خطاب به نمایندگان حاضر در این نشست متذکر شد: نگذارید کارخانه دیگری در مازندران به سرنوشت صنعت نساجی استان دچار شود.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور امروز در استان گلستان از طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها به صورت مشترک با سازمان جنگل‌داری به مدت ۱۰ سال خبر داد.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا