ناجا: تکدی‌گری جرم است

بصیر ،رئیس پلیس پیشگیری ناجا با تأکید بر اینکه تکدی گری و کلاشی جرم محسوب می شود، گفت: مبارزه با تکدی گری از وظایف پلیس است اما ساماندهی آنها با حضور و مشارکت همه سازمان ها و نهاد های دیگر محقق خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی در پاسخ به این سئوال که «طرح ساماندهی و مبارزه با تکدی گری به کجا رسید؟» اظهار داشت: یکی از آسیب های اجتماعی جدی هر ساختار سیاسی، تکدی گری است که متاسفانه در ایران هم دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه تکدی گری در دو حوزه اتباع خارجی و ایرانی وجود دارد، گفت: ایده اجرای طرح مبارزه و ساماندهی با تکدی گری، از طرف پلیس پیشگیری مطرح شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تکدی گری و کلاشی جرم محسوب می شود و حل این معضل اجتماعی یکی از دغدغه های پلیس پیشگیری است، افزود: در راستای حل و پیگیری موضوع، نشستی با همه دستگاه ها و نهاد های ذیربط اعم از شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، قوه قضائیه و وزارت کشور برنامه‌ریزی شد تا هر دستگاهی به معرفی ظرفیت های خود در راستای حل معضل بپردازد.

وی با ابراز گلایه از برخی نهادها و عدم حضور و تعامل موثر آنها در این نشست، ادامه داد: محوریت این جلسه با طرح این سئوال تدوین شد که با جمع آوری متکدیان توسط پلیس، ظرفیت ها و سهم نهاد های مرتبط پس از جمع آوری در ساماندهی این آسیب اجتماعی چیست که اعلام ظرفیت دستگاه های مرتبط تا حداکثر یک ماه نتیجه این نشست بود.

رئیس پلیس پیشگیری با اشاره به اینکه علیرغم گذشت یک ماه از زمان تعیین شده برای دستگاه های ذیربط، هیچ نهادی ظرفیت خود را اعلام نکرد و عملا این طرح مسکوت ماند، تاکید کرد: قطعا این طرح با مشارکت سایر دستگاه ها به نتیجه خواهد رسید

وی گفت: ما به عنوان پلیس با جدیت پیگیر این مطالبه مردمی هستیم و امیدواریم سایر سازمان ها و دستگاه ها نیز با تعامل و همکاری در جهت رفع این معضل اجتماعی ما را یاری کنند.

اعلام آمادگی پلیس پیشگیری برای جمع آوری متکدیان خیابانی

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی بیان داشت: نیروی انتظامی آماده جمع آوری متکدیان و کلاشان خیابانی است اما موضوع حل این معضل اجتماعی با مشارکت و تعامل همه دستگاه ها و سازمان های مرتبط نتیجه بخش خواهد بود.

این مقام مسئول انتظامی با بیان اینکه مبارزه با تکدی گری از مطالبات به حق مردم است، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر ۲ هزار متکدی شناسایی و دستگیر شده و به مراجع قضایی معرفی شدند.

سردار شرفی با بیان اینکه اجرای این طرح تاکنون نتیجه بخش و موثر نبوده است، ضمن اینکه با برخی از مجرمان در این حوزه باید برخورد کیفری و قضایی بشود، گفت: برای رسیدن به نتیجه در این مبارزه، باید بخشی از این متکدیان، درمان یا حمایت یا عده ای توسط سازمان فنی و حرفه ای آموزش ببینند و باز توانی شوند، بخشی دیگر نیز به سازمان بهزیستی معرفی و عده ای همانند اتباع بیگانه که تکدی گری می کنند نیز باید از کشور طرد شوند.

وی با تاکید بر اینکه این طرح شامل دو بخش مبارزه و ساماندهی است، افزود: در بخش اول، مبارزه با تکدی گری از وظایف پلیس است اما بخش دوم ساماندهی با حضور و مشارکت همه سازمان ها و نهاد های دیگر محقق خواهد شد.

تمهیدات پلیس پیشگیری برای مراسم حج

رئیس پلیس پیشگیری در ادامه پیرامون تمهیدات پلیس پیشگیری برای مراسم حج سال ۹۴ گفت: امسال ۶۴ هزار و ۵۰۰ نفر از مردم ما توفیق زیارت خانه خدا را دارند که از این تعداد ۶۱ هزار نفر زائر و ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از عوامل اجرایی هستند و از ۱۹ ایستگاه فرودگاهی پروازها در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در استان های تهران، خراسان رضوی، ساری، گرگان و تبریز پرواز حج انجام گرفته، افزود: یکی از اقدامات پلیس پیشگیری، تدوین تمهیداتی برای اطلاع زائران از مقررات و قوانین سفر حج بود تا از وقوع هرگونه جرمی پیشگیری شود.

سردار شرفی ادامه داد: از دیگر اقدامات ما ایجاد تعامل با سایر دستگاه های ذیربط از جمله سازمان حج و اوقاف و … بود و در این راستا جلسات و نشست های مختلفی نیز برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در راستای هماهنگی اعزام زائران، نشستی مشترک با همکاران سپاه و نیروی انتظامی در تهران برگزار شد، گفت: این نشست در راستای تعامل و آگاه سازی عوامل اجرایی سپاه و نیروی انتظامی برای مراسم اعزام زائران خانه خدا بود.

این مقام مسئول، بیان داشت: یکی دیگر از برنامه ها، آموزش و آگاه سازی زائران با بایدها و نبایدهای این سفر معنوی بود تا با آگاهی کامل از قوانین و مقررات کشور مقصد، سفری امن داشته باشند.

سردار شرفی ادامه داد: این آموزش ها به شکل مختلف اعم از ارائه بروشور، کاتالوگ هشدار های پلیسی و آموزش های چهره به چهره صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در هر مکانی که عملیات اعزام زائران انجام می شود، فرماندهان و رؤسای پلیس فرودگاه در جهت تسهیل امور در کنار سایر عوامل اجرایی و انتظامی حضور داشتند، گفت: برآیند این اتفاق، رضایتمندی زائران و مسئولان بود.

این مقام مسئول تاکید کرد: از زائران انتظار می رود با عوامل اجرایی و انتظامی چه در کشور مبدا و چه در کشور مقصد، همکاری و هماهنگی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برابر ماده ۱۷ قانون اصلاح و مبارزه با مواد مخدر هر زائری که اقدام به حمل مواد مخدر، به هر شیوه و هر نوعی کند، ضمن توقیف گذرنامه، از سفر حج متخلف جلوگیری شده و یک تا ۵ سال ممنوعیت برای خروج از کشور و انجام این سفر معنوی برای بار اول در نظر گرفته خواهد شد، تاکید کرد: زائران از حمل هر گونه ماده ممنوعه اعم از مواد مخدر و غیره پرهیز کنند.

رئیس پلیس پیشگیری با اشاره به اینکه مجرمان، طعمه های خود را از میان زائران انتخاب می کنند، در تشریح شگرد متخلفان گفت: زائران باید هوشیار باشند و از پذیرش هرگونه محموله امانی خودداری کنند.

سردار شرفی ناجا لزوم مراقب از مدارک شخصی اعم از گذر نامه و کارت بهداشت و … را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: زائران در صورتی مجاز به حمل دارو هستند که نسخه پزشک را به همراه داشته باشند.

عصر ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا