ناگفته هایی از پشت پرده حضور کلمن در ایران/ راد و عباسپور در “تیتر” شبکه خبر

بصیر،

کلمن با قراردادی ۱۰ هزار دلاری به ایران آمده، اما ادعا کردند ۱۵۰ هزار دلار داده اند تا قیمت هر بلیت را به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار برسانند. چرا رئیس فدراسیون بجای میدان دادن به ورزشکاران، به سینماگران سود می رساند؟ دعوت از اسطوره ها باید به سود ورزش باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، یزدان راد، قهرمان و مربی سابق تیم ملی که از منتقدان اصلی عملکرد فدراسیون پرورش اندام در زمینه دعوت از رونی کلمن، قهرمان افسانه ای پرورش اندام جهان به کشور است، باوجود مفید دانستن حضور کلمن و قهرمانان همپای او در ایران، علت نارضایتی اش را چگونگی حضور کلمن و نیز عملکرد رئیس فدراسیون عنوان کرد.

بیت الله عباسپور قهرمان ایرانی پرورش اندام نیز، به عنوان یکی از موافقان حضور کلمن در ایران در برنامه “تیتر” پنجشنبه شب شبکه خبر حضور یافت و جالب آنکه وی نیز باوجود همکاری نسبی با میزبانان کلمن، نسبت به برنامه ریزی ها و سودجویی صرف از این “پروژه تجاری” انتقاد داشت.

در ابتدای برنامه “تیتر” رونی کلمن، اسطوره پرورش اندام جهان و رکوردار قهرمانی این رشته در جهان، به سوالات داود عابدی، مجری برنامه پاسخ داد.

رونی کلمن

پس از گفتگوی داود عابدی با رونی کلمن، یزدان راد و بیت الله عباسپور، دو تن از قهرمانان نامدار پرورش اندام کشور درباره حواشی بوجود آمده توضیحاتی ارائه کردند که بخشی از آنها پیش از این در رسانه ها مطرح نشده بود و شنیدن آنها می تواند اطلاعات علاقمندان این ورزش درباره چگونگی حضور کلمن در ایران و علت حواشی بوجود آمده را بیشتر کند.
یزدان راد در ابتدای سخنانش تصریح کرد: من صحبت های آقای کلمن را شنیدم. عالی بود. آرزوی هر بدنسازی بوده و هست که به درجات ورزشی کلمن برسند. من در چندین نوبت با او در کشورهای مختلف و مسابقات مختلف ملاقات داشتم و خیلی چیزها از او یاد گرفتم. از این فرصت گرانبهای حضور او در ایران هم می توانستیم خیلی بهتر بهره برداری کنیم در جهت پیشبرد بدنسازی.

یزدان راد در شبکه خبر

راد که از منتقدان حضور کلمن در ایران است، افزود: موضوع اصلا حضور کلمن نیست، چون همه با او موافقند. موضوع این است که سیاست های فدراسیون مشکل دارد و شفاف نیست. نه با رسانه ها، نه با مردم و نه با قهرمانان. همه این ها نادیده گرفته شدند و این کار به چند هنرپیشه که کار اصلی شان در سینماست سپرده شد. می توانید سایت ها و خبرگزاری ها را ببینید که مدام از درآمد میلیونی خانم هنرپیشه از حضور رونی کلمن در ایران می نویسند.

عباسپور: اینکه چه کسی و چقدر درآمد کسب کند به خودش مربوط است و دیگران نمی توانند سوال کنند، چون شرکت خصوصی است. اما موضوع این است که چرا باید یک شرکت خصوصی این کار را انجام دهد وقتی فدراسیون وجود دارد. چرا فدراسیون بجای اینکه خودش چنین کاری بکند، به آنها میدان داده و تائید کرده کار آنها را.

مجری: پس انتقادها درباره حضور بازیگران و نحوه برنامه ریزی است.

عباسپور: ایراداتی هست که باید بررسی شود. نتوانستیم درست استفاده کنیم از کلمن. او در همین برنامه حرف های خیلی خوبی زد. در سمینار هم باید همین حرف ها را می زد، نه اینکه برنامه غذایی بدهد. این حرف ها و راهکارهای اصلی و سبک زندگی مهم است.
از طرف دیگر، با آمدن کلمن و امثال او ابهت و دست نیافتنی بودن مسابقات و چهره های افسانه ای می شکند. ما زمانی آرزو داشتیم عکس های این قهرمانان را ببینیم، ولی حالا با آنها رقابت می کنیم. با آوردن اینها اولین اتفاقی که می افتد عظمت دست نیافتنی آنها در ذهن جوانان می شکند. از سوی دیگر ما هم می توانیم مثل وزنه برداری که با آوردن یک مربی نامدار (ایوانف) متحول شد، در پرورش اندام نیز از این گونه افراد استفاده کنیم. سمینارها بجای خود، ولی باید چنین قراردادهایی نیز بسته شود تا عملا پرورش اندام ایران تقویت شود.

راد: هدف اصلی ما زمانی که برای تاسیس فدراسیون تلاش می کردیم، عمل به شعار “عظمت و تعالی روح و سلامت جسم” بود. همین آقای عباسپور نمونه بوده در تمام دوران ورزشی و همیشه در اوج تمرین و اخلاق گرایی بوده. اما انتقاد من به کارهایی است که در این میزبانی صورت گرفت. در مصاحبه مطبوعاتی ۱۶ فروردین در فدراسیون ۳ نفر برگزار کننده این پروژه بدون حضور اعضای فدراسیون یک منو گرانقیمت ارائه کردند برای گرفتن عکس یادگاری با کلمن و گفتند این کار برای ارتقا سطح دانش مربیان است. همانجا نماینده آن شرکت خصوصی گفت ما هرچه می کشیم از بی دانشی مربیان است.

منتقدان حضور رونی کلمن در شبکه خبر

راد افزود: این درصورتی است که ما هرچه داریم از مربیان است، اما مشکلات و دردسرها بخاطر مربیان بی دانشی است که  ۶۰۰ دلار می فرستند فلان دفتر در شرق تهران و حکم مربیگری با پیک موتوری به در منزلشان فرستاده می شود. این بی دانشی ها مشکل درست می کنند. ما و مربیان با تجربه بی دانش نبودیم که بچه های کلمن (شاگردان کلمن) بیایند و دانش ما را اینگونه اضافه کنند.

مجری: درباره نحوه حضور علاقمندان در سمینار و پول گرفتن برای عکس یادگاری هم حاشیه های وجود داشت.

عباسپور: عکس یادگاری با کلمن و سایر قهرمانان برای جوانان آن رشته آرزو است. من حتی سر مسابقه هم با اسطوره های پرورش اندام عکس می گرفتم و خیلی ها هم با من عکس می گیرند. این یک موضوع عاشقانه و هواداری است و بچه ها به قهرمانانشان عشق می ورزند. این قیمت ها هم بخاطر این است که وقتی یک شرکت خصوصی کار را انجام می دهد، می خواهد درامد کسب کند و دنبال سودش است. اما منظور ما این است که ما با سیستمی این کار را بکنیم که هم قیمت ها کمتر باشد و هم دستمان باز باشد قهرمان های بیشتری بیاریم. ولی وقتی شرکت های خصوصی اینگونه به میدان می آیند دست ما بسته است.

مجری: موافق قیمت ها بودید؟
راد: اجازه بدهید کمی از ابتدا توضیح بدهم. سرمربی تیم ملی که خودش قهرمان جهان است نامه تنظیم می کند با شرکت خصوصی و به رئیس فدراسیون می دهد و بلافاصله با آنها موافقت می شود و شرایط حضور فراهم می شود. حدود ۱۱۰ میلیون تومان در همان زمان به رئیس فدراسیون داده می شود در بهمن ماه. از همون موقع در شبکه های اجتماعی تبلیغ شد که بشتابید تا ۲۵ اسفند بیشتر فرصت نیست. پکیج ها یا بسته هایی ارائه کردند که قیمت های آنها در شان و شرایط کشورما نیست. پکیج یا بسته اول با قیمت ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای نشستن در صندلی ردیف اول، عکس یادگاری، تی شرت و امضا و اهدا گواهینامه با مهر فدراسیون.
بسته دوم : با قیمت ۸۵۰ هزار تومان برای حضور در صندلی دوم و سوم، عکس و اهدا گواهینامه.
بسته سوم: قیمت ۶۵۰ هزار تومان برای صندلی های ردیف وسط سالن، عکس ، تی شرت و گواهینامه.
بسته چهارم: قیمت ۵۵۰  هزار تومان برای صندلی های ردیف انتهایی، تی شرت و گواهینامه.

با این مبلغ شاگردهای پرورش اندام و سایر باشگاه ها که دوست داشتند بروند، نمی توانند بروند.

راد افزود: من با همه قهرمانان مطرح عکس گرفته ام که مبلغ آن ۵ دلار است. ۵ تا نهایتا ۱۰ دلار و برای حضور در آن کشورها هم قهرمانان ده هزار دلار می گیرند. با کلمن هم ده هزار دلار بسته بودند و ۲۰ میلیون تومان هم برای مخارج داخل ایران. اما به مردم دروغ گفتند و اعلام کردند که ما ۱۵۰ هزار دلار باید به رونی کلمن بدهیم.

مجری: البته تکذیب کردند..
راد: بلکه تکذیب کردند، ولی فقط دو روز است که تکذیب کردند. از زمانی که انتقادها شروع شد. در حالی که دو ماه اعلام کردند که ۱۵۰ هزار دلار باید به کلمن بدهیم. او با ده هزار دلار آمده و اصلا هم پولکی نیست. ده الی ۱۵ هزار دلار گرفته اما در ایران بارها گفتند که ۱۵۰ هزار دلار باید بدهیم. تا الان ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان پول گرفته اند که اغلب آن هم در دست افرادی در فدراسیون است و این درحالی است که بچه های پرورش اندام و تیم های ما معطل آب معدنی هم می مانند. این پول ها معلوم نیست چه می شود.

عباسپور: من از همون اول می دانستم ده هزار دلار بسته اند و نمی دانم چه زمانی گفتند ۱۵۰ هزار دلار.
راد: در مصاحبه ۱۷ فروردین گفتند ۱۵۰ هزار دلار.
بیت الله عباسپور در شبکه خبر

عباسپور: من نمی دانم این ۱۵۰ هزار دلار کی مطرح شده. احتمال دارد سایت ها اشتباهی زده باشند. شاید خواسته بگوید ۱۵ شده ۱۵۰٫ به هر حال، هرشرکت خصوصی که می خواهد بیزینس کند باید برنامه ریزی کند و کارش سود مادی و معنوی داشته باشد. این اولین تجربه بوده و ممکن بود حتی هزار مشکل دیگر پیش بیاید. ولی نیامدند با بزرگان و باتجربه ها مشورت کنند اگر می آمدند من خودم یک قیمت می گذاشتم. هرکسی زودتر ثبت نام کرد صندلی جلوتر. با این احوال اینقدر جوانان علاقه دارند همین حالا ۲۰۰ و خورده ای ثبت نام کردند و می خواستند هر طور شده کلمن را ببینند.

راد: بکن باوئر و مالدینی هم در سال های قبل به ایران آمدند. مگر می شد برای آنها بلیت استادیوم آزادی را بکنند ۵۰ هزار تومان. همان ۵ تومان بود.

مجری: نمیشه که کلمن را مفت آورد
راد: ما اگر بخواهیم بالاترین گلزن جهان را بیاوریم باید علی دایی را بیاوریم، بالاترین جایگاه کشتی فرنگی باید حمید سوریان و قوی ترین وزنه بردار هم حسین رضازاده. در پروش اندام همین عباسپور قهرمان جهان است اما کلمن استثنایی است و همه دوست دارند او را ببینند، اما این ۱۵۰ هزار دلار را خودش هم خبر ندارد که به اسمش گرفته اند. او با ده الی ۱۵ هزار دلار قرارداد بسته.

راد افزود: اینجا برخی از افراد از اصل ۴۴ و خصوصی سازی سو استفاده می کنند و اخلاق و ورزش را فدا می کنند. دنبال سود هستند و در همین پروژه، کمیته آموزش ما نادیده گرفته شده. شب عید رافائل را آوردند از هرنفر یک میلیون صد هزار تومان گرفتند. آنجا هم میلیاردی گرفتند و فدراسیون دیگر به میلیون راضی نیست. گفتند درآمدزایی کنید، اما از ناحیه اسپانسر نه این کارها. فدراسیون وظیفه اش کشف استعدادها و آموزش آنهاست، اما فدراسیون همین دو کار اصلی را انجام نمی دهد و سپرده به بخش خصوصی. اگر باز ورزشکار بودند و به عنوان مثال آقای عباسپور این شرکت را می زد ما کمکش می کردیم. اما سینماگر آمده و مشکل ما همین است. چلوکبابی آمده باشگاه زده می گوییم حکم و گواهینامه ات کو؟ می گوید  ۶۰۰ دلار دادم دفتر شرق تهران و حکم گرفتم.

مجری: جای آقای پورعلی فرد، رئیس فدراسیون خالی است و اگر امکان دارد ارتباط بگیرند..

راد: ایشان چند سال است که جایش خالی است و جوابگو نیست. او به تنهایی تصمیم می گیرد. فدراسیون و ارکان مختلفش و هیات رئیسه از موضوع به این مهمی بی خبرند و چیزی درباره اش تصویب نکرده اند. رئیس فدراسیون شخصا تصویب کرده قرار گذاشته و زیر میزی و رو میزی انجام شده و بقیه بی خبر یا ناراحتند و درگوشی اعتراض می کنند.

عباسپور: ایشون (راد) دورانی را گذراندند که ما می گوئیم نسل سوخته. در آن زمان فدراسیونی وجود نداشت و ما آرزو داشتیم فدراسیون داشته باشیم . حالاکه هست باید کمک کنیم.

مجری: در صورت امکان بزودی با حضور مدیران و مسئولان فدراسیون این موضوع را پیگیری می کنیم.

 

شبکه خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا