وضعیت حریفان ایران در انتخابی جام جهانی

بصیر، بر اساس قرعه‌کشی انجام شده که در کوالالامپور مالزی برگزار شد، تیم ملی فوتبال ایران در گروه A این مسابقه‌ها با تیم‌های کره جنوبی، ازبکستان، چین، قطر و سوریه همگروه شد. در گروه B نیز تیم‌های استرالیا، ژاپن، عربستان، امارات، عراق و تایلند قرار گرفتند.

در زیر به بررسی تیم‌های هر دو گروه و نحوه صعودشان پرداخته شده است.

گروه A
ایران

در مرحله قبلی انتخابی،‌ ایران صدرنشین گروه D شد و عمان در رده دوم قرار دارد. ایران تاکنون سه بار قهرمان آسیا شده است. این تیم ابتدا دو مساوی یک بر یک داشت اما از میانه راه قدرتمند عمل کرد و توانست در چهار برد خود به ۱۵ گل دست یابد و تنها یک گل دریافت کند.

ایران در سال ۱۹۷۸ برای اولین بار به جا‌م جها‌نی راه یافت. بعد از آن سال ایران سه بار دیگر نیز توانست به این موفقیت دست پیدا کند. در مرتبه دوم، ایران در سال ۱۹۹۸ به جا‌م جها‌نی راه یافت که در آن سال توانست در اولین برد خود در جا‌م جها‌نی آمریکا را شکست دهد. بعد از آن ایران به جا‌م جها‌نی ۲۰۰۶ آلمان و ۲۰۱۴ برزیل نیز راه پیدا کرد.

کره جنوبی
کره در مرحله نخست گروهی مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی ۲۰۱۸، ۲۴ گل زد و گلی هم دریافت نکرد. این تیم هفت برد پیاپی داشت و توانست به عنوان صدرنشین گروه G صعود کند. کره تنها تیمی بود که با بدست آوردن ۱۰۰ درصد امتیازات صعود کرد.

این تیم از سال ۱۹۵۴ به جا‌م جها‌نی راه پیدا کرده است. کره جنوبی سه دهه صبر کرد تا دوباره به جا‌م جها‌نی راه یابد. با این حال این تیم از سال ۱۹۸۶ تاکنون هر دوره به جا‌م جها‌نی راه پیدا می‌کند و این یک رکورد در آسیا به حساب می‌آید.

این تیم همچنین در جا‌م جها‌نی ۲۰۰۲ به مرحله نیمه نهایی جا‌م جها‌نی رسید.

ازبکستان
این تیم در مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی ۲۰۱۸ توانست کره شمالی را با نتیجه‌ چهار بر دو شکست دهد. آنها هفت پیروزی کسب کردند که پرگل‌ترین آنها، پیروزی پنج بر یک مقابل فیلیپین و پیروزی چهار بر صفر مقابل بحرین بود. ازبکستان توانست به عنوان صدرنشین گروه H راهی مرحله بعد شود.

ازبکستان از سال ۱۹۹۲ تاکنون سه بار در بازی‌های انتخابی جا‌م جها‌نی حضور داشته و تاکنون دو بار به بازی‌های پلی‌آف آسیا رسیده است. در انتخابی جا‌م جها‌نی ۲۰۰۶، ازبکستان به بحرین باخت و در انتخابی جا‌م جها‌نی ۲۰۱۴ برزیل نیز در ضربات پنا‌لتی‌ از اردن شکست خورد.

چین
تیم سرزمین اژدهای زرد توانست در مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی ۲۰۱۸ مالدیو را شکست دهد و بعد از قطر، به رتبه دوم در گروه C برسد. چین تاکنون ۱۰ بار تلاش کرده تا به جا‌م جها‌نی راه یابد اما تنها یک بار موفق بوده است. این تیم در سال ۲۰۰۲ یعنی تنها باری که آسیا میزبان جا‌م جها‌نی بود توانست به این تورنمنت راه یابد اما در این مسابقات باخت مقابل کاستاریکا، برزیل و ترکیه در مرحله گروهی حذف شد.

قطر
کشور میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ با پیروزی مقابل مالدیو توانست به مرحله بعدی انتخابی جا‌م جها‌نی روسیه ۲۰۱۸ برسد. عنابی‌ها توانستند با پیروزی‌های پیاپی به عنوان صدرنشین گروه C صعود کنند. این آخرین فرصت برای میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ است که بتواند برای اولین بار به جا‌م جها‌نی راه یابد. این تیم از جا‌م جها‌نی ۱۹۷۸ آرژانتین تاکنون تلاش کرده است تا به جا‌م جها‌نی برسد.

سوریه
با وجود مشکلات و جنگ در سوریه، تیم فو‌تبا‌ل این کشور نمایش خوبی را در مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی ۲۰۱۸ داشت. بازی‌های تیم سوریه در عمان برگزار شدند. این تیم توانست مقابل افغانستان، کامبوج و سنگاپور به پیروزی برسد و در گروه E رتبه دوم را کسب کند.

این اولین بار است که سوریه به مرحله نهایی انتخابی جا‌م جها‌نی می‌رسد. این تیم در سال ۱۹۸۶، سه بر یک مقابل عراق شکست خورد و نتوانست به مرحله نهایی انتخابی جا‌م جها‌نی برسد.

در مسابقات انتخابی جا‌م جها‌نی ۲۰۱۴ برزیل نیز سوریه با نتیجه‌ ۶ بر یک مقابل تاجیکستان پیروز شد اما به دلیل استفاده از یک بازیکن محروم نتوانست به مرحله نهایی برسد.

خبرنامه دانشجویان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا