کارشناسان در کنفرانس بررسی استاکس نت

تنها سلاح سایبری جهان نتوانست به سانتریفیوژهای شگفت انگیز ایران ضربه بزند

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، در اجلاس سالانه S4 که چندی پیش در میامی آمریکا برگزار شد، کارشناسان به بررسی ویروس استاکس نت که برای اختلال در برنامه هسته‌ای ایران طراحی شده، پرداختند.

ویروس رایانه‌ای استاکس نت که در سال ۲۰۱۰ برای نابود ساختن سیستم برنامه هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار گرفت، پدیدآور عصر جدید جنگ‌های سایبری در سطح جهان محسوب می‌شود.

مقاله‌ای که پل رابرتز Paul F. Roberts در سایت تکنولوژی ریوو technologyreview.com نوشته است، به همین موضوع می‌پردازد.

رابرتز معتقد است استاکس نت یک ویروس رایانه‌ای نیست، بلکه یک سلاح سایبری است. او تفاوت یک ویروس رایانه‌ای با سلاح سایبری را با ذکر این مثال توضیح می‌دهد که یک ویروس قدرت تخریب یک یا چند رایانه را دارد، اما یک سلاح سایبری می‌تواند یک نیروگاه اتمی را از کار بیندازد.

وی، عرضه استاکس‌ نت را به منزله آغاز عصر جدیدی در جنگ‌های جهانی می‌داند، عصری که باید آن را دوران جنگ‌های سایبری و استفاده از سلاح‌های سایبری نامید. در دوران جنگ‌های سایبری، حملات بی سر و صدای نرم‌افزاری جایگزین تسلیحات انفجاری، تانک‌ها و مسلسل‌ها می‌شود.

رابرتز، ویروس استاکس نت را اولین و تنها سلاح سایبری می‌داند که در جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

استاکس نت، اولین سلاح سایبری دنیا علیه برنامه هسته‌ای ایران

در این مقاله همچنین خبر داده شده که در اجلاس سالانه Digital Bond’s SCADA Security Scientific Symposium (S4)که هفته گذشته با حضور کارشناسان ارشد امنیت سیستم‌های کنترل صنعتی، نیروگاه‌ها و شبکه‌های انتقال برق در میامی آمریکا برگزار شد، کارشناسان سوالاتی درباره استاکس نت مطرح کردند.

در این اجلاس اعلام شد که با وجود گذشت ۴ سال از واقعه استاکس نت، همچنان پیشرفته‌ترین سیستم‌های کنترل صنعتی جهان در مقابل چنین ویروسی، آسیب‌پذیر هستند.

لورا گالانته Laura Galante تحلیلگر امنیت سابق وزارت دفاع آمریکا در این اجلاس اذعان کرد که آمریکا با ویروس استاکس ، تلاش کرده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را رصد کند. او روسیه، چین و سوریه را دیگر مقاصد اینگونه اقدامات آمریکا اعلام کرده است.

رالف لانگنر Ralph Langner که از او به عنوان برجسته‌ترین کارشناس استاکس نت در سطح جهان نام برده شده، نیز در این کنفرانس اعتراف کرده که ساختمان سانتریفیوژهای ایران از جنبه فیزیکی بسیار قدرتمند و شگفت‌انگیز است. او معتقد است سازندگان استاکس نت تلاش داشتند تا مطلع شوند که چه مقدار فشار و گشتاور نیاز است تا آرمیچرهای آلومینیومی درون سانتریفیوژهای ایران را صدمه بزند و بدین ترتیب فعالیت غنی‌سازی اورانیوم را مختل کند.

گفتنی است ویروس استاکس نت توسط کارشناسان سایبری ایران کشف و خنثی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا