نشست لوزان بدون نتیجه مشخصی پایان یافت؛

عقب نشینی ایران از سوریه هدف غرب از مذاکرات لوزان بود / دور بعدی مذاکرات نتیجه را معلوم می کند

بصیر، نشست روز گذشته وزرای خارجه کشورهای موثر در بحران سوریه در حالی پایان یافت که به نظر می رسد اهداف آن محقق نشده است، این نشست پس از بدعهدی طرف غربی در پایبندی به آتش بس و سپس اقدام موثر ارتش سوریه به آزادسازی مناطق تحت اشغال تروریست های برگزار شد.

این دور از مذاکرات در حالی برگزار شد که تقریباً تمام نشست های گذشته شکست خورده بودند و راهی برای حل بحران سوریه به دست نیاورده بودند.

تا قبل از این نشست شرط حضور در مذاکرات پذیرفتن و انجام آتش بس بود اما روز گذشته طرفین درگیری به خصوص ایران و روسیه هم زمان با درگیری و اقدامات میدانی مسیر دیپلماسی را طی کردند.

پیش بینی ها پیش از شروع مذاکرات فضای بد بینی نسبت به نتایج آن را گسترده کرد، مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز جمعه گفت: «از لوزان انتظار گشایش نداریم» و همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه با اشاره به جدی‌نبودن قدرت‌های غربی برای حل بحران سوریه، گفته بود: «از مذاکرات لوزان سوئیس هیچ انتظار خاصی ندارد، در این نشست می‌خواهیم به امور ملموس بپردازیم و ببینیم که آیا شرکای ما به قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه پایبند هستند یا خیر».

وزیر امور خارجه روسیه لاروف، پس از این نشست از پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران اجتناب کرد، او به خبرگزاری های روسی اعلام کرد کشورهای حاضر در جلسه توافق کردند برای پایان دادن به بحران سوریه درآینده با یکدیگر تعامل کنند، وی بدون توضیح درباره جزئیات مباحث مطرح شده در موضوعات مطروحه در نشست را جالب توصیف کرد.

با این حال وی بعد از نشست گفت طرفین بر سر حفظ ارتباط میان شرکت‌کنندگان و برگزاری دور بعدی نشست در آینده نزدیک توافق کرده‌اند.

یکی از مقامات غربی قبل از این نشست اعلام کرده بود که در صورت توافق درباره مسئله سوریه بین اعضا این نشست ، حملات هوایی و بمباران های سوریه قطع عقب نشینی نیروهای زمینی ایران از خاک سوریه را شاهد خواهیم بود.

در این نشست هیچ یک از سران کشورهای اروپایی حضور نداشتند وتنها نمایندگان کشورهای آمریکا، روسیه، ایران، عربستان، قطر، اردن، مصر، عراق و سوریه در این جلسه حضور داشتند.

پس از شکست آتش بس اخیر در سوریه، مقامات امریکایی بر روی گزینه های مختلفی جهت حل این مسئله کار کردند و اکنون به این نتیجه رسیدند که در پروسه جدید حل بحران سوریه، نقش منطقه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سفیر سابق آمریکا در سوریه به “رویترز ” گفت نمی فهمم چرا آمریکا از روسیه خواست تا دوباره به مذاکره بنشیند، آیا آمریکا فکر می کند مسکو بخاطر سیاست های اخیر آمریکا رفتارش را تغییر خواهد داد؟

پیش شرط ها و متن مذاکرات و توافقات این نشست به مانند مذاکرات قبلی کاملاً محرمانه است و معمولاً جزئیات آن منتشر نمی شود اما برخی گمانه زنی ها وجود دارد که نشان می دهد برنامه طرف غربی چندان جالب نیست، این مسئله که نیروهای ایران از خاک سوریه عقب نشینی کنند و حملات موشکی سوریه نیز متوقف شود و در مقابل تروریست ها برای مثال از حلب خارج شوند و آتش بس برقرار شود عملاً بحران سوریه را تشدید می کند و افق پایان آن را دور تر می کند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا