یادداشت شهید هاشمی‌نژاد در زندان شهربانی

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد به تاریخ ۵ مرداد ۱۳۱۱ هجری شمسی در بهشهر استان مازندران متولد شد. وی دروس حوزوی را در حوزه علمیه آیت‌الله کوهستانی در روستای کوهستان در سطح دروس مقدماتی و مقداری از درس سطح فقه و اصول را به پایان رساند. سپس عازم حوزه علمیه قم شده و به ادامه تحصیل در زمینه فقه و اصول پرداخت.

وی از محضر اساتید بزرگی بهره برد و در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات عظام بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) شرکت کرد و از اساتید دیگر آیت‌الله صدوقی، سید رضا صدر، آیت‌الله مجاهدی و مرحوم داماد کسب علم نمود؛ وی در سال ۱۳۴۰ پس از رحلت آیت‌الله بروجردی به مشهد مقدس مشرف شد و در درس آیت‌الله میلانی و آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی به تحصیل پرداخت.

 

شهید هاشمی‌نژاد سال ۱۳۳۵ در ۲۵ سالگی با خواهر سید حسن ابطحی ازدواج کرد و خطبه عقد آنها در جوار حرم مطهر حضرت رضا(ع) با حضور آیت‌الله میلانی جاری شد.

 

وی از سال ۱۳۴۰ به سفرهای تبلیغی در شهرهای مختلف عازم می‌شد و در سال ۱۳۴۳ با همکاری سید حسن ابطحی کانون بحث و انتقاد دینی را جهت ارشاد نسل جوان بنا نهادند. این کانون دارای دو شعبه بود که شعبه مرکزی آن در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در فلکه صاحب الزمان (عج) قرار داشت. این کانون تا سال ۱۳۵۱ ادامه داشت تا اینکه ساواک سخنرانی و پاسخگویی به سؤالات جوانان را از ناحیه شهید هاشمی‌نژاد ممنوع کرد اما سید عبدالکریم همچنان به مبارزات سیاسی خود ادامه داد و آشکارا جنایات خاندان پهلوی را آشکار می‌کرد و بارها و بارها در این خصوص بازداشت و زندانی و مورد شکنجه قرار گرفته بود.

 

در سال ۱۳۴۲ در ایام دهه فاطمیه مجالسی در سطح شهر مقدس مشهد برپا شد؛ شهید هاشمی‌نژاد ابتدا در منزل اخوان فاطمی واقع در کوچه عباسقلی‌خان، جنب گرمابه اسلامی منبر می‌رفت و در شب‌های ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ سال ۱۳۴۲ در مسجد فیل واقع در پایین خیابان منبر داشتند و در آنجا درباره حقوق زن و انجمن‌های ایالتی و ولایتی و کاپیتولاسیون صحبت می‌کردند که در شب سوم روز سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۴۲ مأمورین شهربانی مسجد را محاصره کردند و قصد بردن شهید هاشمی‌نژاد را داشتند.

 

در همان شب‌ها رادیو بی‌بی‌سی اعلام کرد که در مشهد حادثه مسجد فیل را که از نادرترین حوادث است، شیر بچه‌ای در مشهد به وجود آورده است. بعد از آن شهید هاشمی‌نژاد بارها و بارها دستگیر و زندانی شدند تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ که از زندان آزاد شدند و در سنگر دبیر کل حزب جمهوری اسلامی مشهد جهت ارتقای سطح آگاهی‌های اعضا و حزب جوانان خدمات شایسته‌ای را انجام دادند. سپس وی با رأی قاطع مردم استان مازندران به مجلس خبرگان راه یافته و در تصویب قوانین حیاتی چون ولایت فقیه بیشترین نقش را ایفا کردند.

 

در قضایای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یکی دو بار به همراه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای به مناطق جنگی رفته و در افشای خیانت‌های بنی‌صدر ملعون و جبهه متحد لیبرال‌های سلطنت‌طلب و منافقین سهم بسزایی داشتند.

 

نقشه ترور شهید هاشمی‌نژاد از درون سازمان منافقین طرح‌ریزی شد و صبح روز هفتم مهر ماه ۱۳۶۰ همزمان با شهادت حضرت جواد الائمه (ع) طبق معمول در کلاس درس حضور یافته و ساعت ۸ صبح هنگامی که در حال خروج از حزب بودند در محل درب خروجی حزب جمهوری اسلامی به خیل شهدا پیوست و پیکر پاکش در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به خاک سپرده شد؛ مدت زندگی شهید هاشمی‌نژاد ۴۹ سال و ۲ ماه و ۲ روز بوده است.

 

آنچه مشاهده خواهید کرد گوشه‌ای است از دست نوشته‌های شهید هاشمی‌نژاد که در زندان شاهنشاهی به نگارش در آمده است.

 

                                                                   ***

 

 

 

 

فراز و نشیب زندگی گاهی موجبات سعادت انسان را آماده می‌کند و از آن جمله حوادثی که منجر بسر بردن اینجانب در خدمت جمعی از علماء و وعاظ و دانشمندان در زندان موقت شهربانی طهران گردید موجب موفقیت‌‌های فراوانی برای حقیر بوده است آشنایی با فاضل ارجمند جناب آقای سید ناصر صدری را باید یکی از موفقیت‌های زندگی خود قطعا به شمار آورم و امید است خداوند معظم له و نویسنده را همواره برای رسیدن به عالیترین مدارج کمال مدد و یاری فرماید.

 

تهران زندان موقت شهربانی-سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد

۱۴ صفر المظفر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا