گزارش بصیر از بازار شب عید در فریدونکنار:

عموکریم: در بازاری که بسیاری مدگرا هستند، بی‌پول شدید، باختید/ میرمحمدی: عده‌ای در نمایشگاه بهاره به دنبال منافع خود هستند!

بصیر، در حالیکه تنها چند روز تا آغاز سال ۱۳۹۴ شمسی باقیمانده است، بازارهای فریدونکنار در تب و تاب خرید و فورش اجناس از سوی خریداران و فروشندگان قرار دارد.

خرید و فروشی که با توجه به این ایام شیرینی خاصی به خود گرفته است و پدران و مادران دستان فرزندان خود را به گرمی گرفته‌اند و با حضور در مرکز خرید، به دنبال ایجاد فضایی شاد و صمیمی و البته آماده شدن برای سالی جدید هستند.

در فریدونکنار علاوه بر مراکز خریدی که با نام پاساژ شناخته می‌شوند، مراکز تجاری بزرگتری همچون پرشیا و کتان‌تافته نیز در عرضه محصولات با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در این بین بازارچه‌های خودساخته‌ای از ابتدای پل ولیعصر(عج) تا مخابرات قدیم این شهرستان نیز به راه افتاده است.

البته این بازار ساختگی که ما از آن به نام معضل سدمعبر نام می‌بریم در تمام سال وجود دارد و مسئولان این شهرستان نتوانسته‌اند تا این لحظه با آن برخورد قاطع و مستمری داشته باشند.

نمایشگاه فروش بهاره هم با کیفیت نه چندان بالایی در حال عرضه محصولات خود به مشتریان است که البته با نارضایتی برخی غرفه‌داران به دلیل مراجعه کم و برخی خریداران به علت نداشتن کالاهای اساسی و در واقع فروش بارهای مانده از سال گذشته روبه‌رو شده است.

در بازارهای این شهرستان قدم می‌زنیم، برخی‌ها با شوق و ذوق تمام در حال خرید البسه، کیف و کفش برای فرزندان خود هستند و برخی نیز صدای فریاد و گریه فرزندان خود برای خرید یک وسیله بازی را برتمی‌تابند.

در سوی دیگر پدری که به نظر می‌رسد از کارمندان دولت به حساب می‌آید با خانواده خود برای خرید به بازار می‌آیند و بخش زیادی از پس‌انداز خود را در این بازار خرج می‌کنند.

با تعدادی از فروشندگان و خریداران به گفت‌و‌گو نشستیم که خواندن آن خالی از لطف نیست:

کنترل بر حاشیه خیابان‌ها به شدت کم شده است

حسن شجاع از فروشندگان پوشاک شهرستان فریدونکنار در بازار قائم(عج) است، وی با گلایه از رونق بازار در شب عید می‌گوید«وقتی حضور مردم را در بازار می‌بینید به آن فکر می‌کنید که قطعا امروز روز خوبی دارید، اما متاسفانه در این چند روز پایانی سال خریدها به دو شکل شده است، یا باید اجناس را نسیه بفروشید و یا اینکه خریدی در کار نیست.»

وی افزود: در این روزهای پایانی که متاسفانه کنترل بر حاشیه خیابان‌ها به شدت کم شده است، خریدار کالای بی‌کیفیت اما ارزان را بر جنس مرغوب ترجیح می‌دهد و از دست‌فروش و یا دوره‌گرد خرید می‌کند.

در بازاری که بسیاری مدگرا هستند، بی‌پول شدید، باختید!

مدیر یک مانتوسرا که متولد سال ۱۳۲۸ است سخنان عجیبی می‌گوید«تا به امسال چنین بازار راکدی را ندیده بودم، ماهانه ۶۸۰ هزارتومان اجاره مغازه می‌دهم اما در ماه بسیار کمتر از آن فروش می‌کنم و با این وضعیت نمی‌دانم آینده چه می‌شود؟»

وی را که «عموکریم» می‌نامند خاطرنشان می‌کند«در این بازار که بسیاری به دنبال لباس‌های مارک‌دار و مدگرا هستند اگر بی‌پول باشید عرصه رقابت را باخته‌اید و اگر هم در این دوره ببازید دیگر توان ایستادن ندارید.»

در ادامه به مکان اداره ورزش و جوانان، جائی که در حیاط ورودی این اداره نمایشگاه بهاره برپا شده است سری می‌زنیم و با برخی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه به گفت‌و‌گو می‌نشینیم:

فروشندگان در نمایشگاه بهاره به دنبال «پول‌درآودرن» هستند!

سیدمحمد حسینی با انتقاد از عملکرد مسئولان برپایی این نمایشگاه، می‌گوید: هیچ جنس با کیفیت و اساسی در این نمایشگاه به فروش نمی‌رسد و فروشندگان فقط به دنبال پول درآوردن هستند.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم نظارت مسئولان بر قیمت این اجناس، کالاهای عرضه شده در مقایسه با بازارهای این شهرستان علاوه بر اینکه تفاوتی ندارد بلکه گران‌تر نیز هستند.

عده‌ای در نمایشگاه بهاره به دنبال منافع خود بودند!

نازنین میرمحمدی در ادامه این سخنان به خبرنگار ما گفت: جنس‌ها گران و کیفیت اقلام بسیار پائین است، اگر به تعداد افراد بازدیدکننده از این نمایشگاه نگاهی بیاندازید به روشنی معلوم است که هیچ استقبالی صورت نگرفته و مردم از برپایی چنین نمایشگاه‌هایی راضی نیستند.

وی افزود: اگر به نمایشگاه‌های شهرستان‌های همجوار از جمله بابل بروید تفاوت آن را با این نمایشگاه مشاهده می‌کنید، به نظر می‌رسد عده‌ای در این نمایشگاه به دنبال منافع خود بودند و از روی ارائه گزارش عملکرد اقدام به برپایی آن کردند.

این نمایشگاه در شان مردم فریدونکنار نیست

علی گیلک نیز پس از خروج از نمایشگاه بهاره با انتقاد از عملکرد بد مسئولان در برپایی این مرکز فروش، اظهار داشت: اجناسی که در حاشیه خیابان‌ها از سوی دست‌فروشان به فروش می‌رسد بسیار با کیفیت‌تر از این اجناس هستند.

وی گفت: من نمی‌دانم چه کسانی این نمایشگاه را برپا کردند و از چه نهادی مجوز گرفتند اما آنها باید بدانند که این نمایشگاه در شان مردم فریدونکنار نیست.

به گزارش بصیر، به هر حال به نظر می‌رسد در سالی که در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌بریم و مردم به سختی اقدام به تهیه وسایل مورد نظر خود می‌کنند، بازار در فریدونکنار می‌تواند با تمهیدات ویژه و بهتر از سوی مسئولان رونق پیدا کند و تمامی مردم این شهرستان از آغاز سال جدید لذت ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا