بصیر گزارش می دهد

متن کامل گزارش آژانس از جزئیات اجرای توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵

به گزارش بصیر به نقل از فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران، اولین گزارش از جزئیات اجرای توافق اولیه هسته‌ای ایران که در ماه نوامبر بین ایران و ۱+۵ (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه، چین بعلاوه آلمان) در «ژنو» صورت گرفت، منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جزئیات اجرای توافق هسته‌ای ایران

وضعیت برنامه هسته‌ای ایران در ارتباط با برنامه اقدام مشترک

 

گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

۱٫همانطور که در گزارش مدیرکل در خصوص «نظارت و راستی‌آزمایی در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برنامه اقدام مشترک (GOV/2014/2)» پیش‌بینی می‌شد، هدف این گزارش، ارائه اطلاعات در خصوص وضعیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در رابطه با «اقدامات داوطلبانه‌ای» است که ایران متعهد به اجرای آن، از روز ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴، بعنوان بخشی از برنامه اقدام مشترک شده است.

۲٫آژانس تأیید می‌کند که از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴، ایران:

*غنی‌سازی اورانیوم ۲۳۵ با غنای پنج درصد را در دو آبشار نیروگاه غنی‌سازی سوخت پایلوت (PFEP) و چهار آبشار در نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو (FFEP) که پیشتر برای این هدف (غنی‌سازی) استفاده می‌شد، متوقف می‌کند.

*آبشارهای فعال را در پیکربندی پیوسته در PFEP و FFEP را متوقف کرده است.

*رقیق‌سازی هگزا فلوئورید اورانیوم (UF6) که در PFEP تا اورانیوم ۲۳۵ با غنای ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌شود، را آغاز می‌کند.

*به تبدیل هگزا فلوئورید اورانیوم (UF6) با درصد غنای ۲۰ به اکسید اورانیوم (U3O8) در نیروگاه ساخت صفحه سوخت (FPFP) ادامه می‌دهد.

*هیچ خط روندی برای تبدیل مجدد اکسید اورانیوم با درصد غنای ۲۰ به هگزافلوئورید اورانیوم با درصد غنای ۲۰ در FPFP ندارد.

*هیچ‌گونه پیشرفت‌های بیشتر در زمینه فعالیت‌هایش در نیروگاه غنی‌سازی سوخت نطنز، FFEP یا رأکتور اراک (IR-40) که شامل تولید یا آزمایش سوخت برای رأکتور IR-40 می‌شود، صورت نمی‌دهد.

*به ساخت نیروگاه اکسید اورانیوم (UO2) غنی‌شده برای تبدیل هگزا فلوئورید اورانیوم غنی‌شده تا ۵ درصد به اکسید ادامه می‌دهد.

*به عملیات‌های ایمنی تحقیق و توسعه در PFEP ادامه می‌دهد که شامل عملیات‌های تحقیق و توسعه کنونی غنی‌سازی می‌شود و به استفاده از آنها برای ذخیره اورانیوم غنی‌سازی ادامه نمی‌دهد.

*فعالیت‌های مرتبط با بازفراوری در رأکتور تحقیقاتی تهران و تأسیسات تولید مولیبدنوم، ید و اشعه زنون (MIX) را انجام نمی‌دهد.

۳٫ آژانس می‌تواند تأیید کند که ارتباطات کتبی از ایران در ارتباط با «اقدامات داوطلبانه‌ای» که متعهد شده است بعنوان بخشی از برنامه اقدام مشترک در اولین ۶ ماهه انجام دهد، دریافت کرده است.

* نامه‌‌ای ازجانب ایران که تاریخ آن به ۱۸ ژانویه ۲۰۱۴ بازمی‌گردد بیان می‌کند که برای اولین گام در بازه زمانی محدود (۶ ماهه)، هیچ‌گونه مکان جدیدی برای غنی‌سازی وجود نخواهد داشت، به جز آنهایی که از قبل در سایت‌های فردو و نطنز وجود داشته است.

*نامه‌‌ای ازجانب ایران که تاریخ آن به ۱۸ ژانویه ۲۰۱۴ بازمی‌گردد بیان می‌کند که برای اولین گام در بازه زمانی محدود (۶ ماهه)، ایران در مراحل فعالیت‌های بازفراوری یا ساخت تأسیسات با قابلیت بازفراوری شرکت نداشته است.

* نامه‌‌ای ازجانب ایران که تاریخ آن به ۱۸ ژانویه ۲۰۱۴ بازمی‌گردد بیان می‌کند که برای اولین گام در بازه زمانی محدود (۶ ماهه)، ایران اعلام می‌دارد که هیچ خط تبدیل مجدد برای تبدیل اکسید اورانیوم با درصد غنای بالای ۲۰ درصد به UF6 با درصد غنای بالای ۲۰ درصد وجود ندارد.

* نامه‌ای از جانب ایران به تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴، دربرگیرنده اطلاعاتی در خصوص کارگاه مونتاژ سانتریفیوژ، تأسیسات ذخیره‌سازی و کارگاههای تولید روتور سانتریفیوژ می‌باشد.

۴٫ آژانس و ایران همچنین در خصوص مقدمات افزایش دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای نطنز و فردو، توافق کرده‌اند که این دسترسی‌ها شامل آخرهفته‌ها و تعطیلات رسمی در ایران نیز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا