به چه کسی چاق می‌گویند؟

بصیر،  زهرا رئیسیان عضو فعال انجمن تحقیقات طب سنتی ایران, اظهار داشت: اضافه‌ وزن و چاقی فراتر از مسئله‌ ظاهر است. چربی بدنی زیاد، خطر ابتلا به مشکلاتی هم‌چون پُرفشاری خون،کلسترول خون بالا، بیماری‌های قلبی، دیابت، سنگ کیسه‌ صفرا، آرتریت، سرطان پستان، سرطان مجاری ادراری، سرطان پروستات و سرطان کولون را افزایش می‌دهد.

به گفته وی هرچه میزان اضافه ‌وزن و طول مدت ابتلا به آن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به مخاطرات سلامتی بیشتر خواهد بود. اضافه وزن، خطر عوارض بارداری و زایمان را نیز افزایش می‌دهد.

به چه فردی چاق می گوییم؟

عضو فعال انجمن تحقیقات طب سنتی ایران افزود: در طب نوین از نمایه توده بدنی برای تقسیم بندی افراد به گروه های وزنی مختلف استفاده می شود. نمایه توده بدنی یا همان BMI برابر است با وزن فرد به کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد او به متر. برای مثال فردی با وزن ۶۵ کیلوگرم و قد ۱۶۶ سانتی متر، نمایه توده بدنی برابر با ۲۴ خواهد داشت.

رئیسیان ادامه داد: اگر عدد محاسبه شده بین ۵/۱۸ تا ۹/۲۴ باشد، فرد در محدوده وزن طبیعی قرار دارد. در صورتیکه این عدد کمتر از ۵/۱۸ باشد، فرد دارای کمبود وزن و اگر بین ۲۵ تا ۲۹ باشد، فرد دارای اضافه وزن است. افراد با نمایه توده بدنی بالاتر از ۲۹ چاق هستند. البته این فرمول استثنائاتی نیز دارد؛ برای مثال ورزشکاران حرفه ای که وزن بالای بدن آنها بیشتر از عضله است. بنابراین متخصصان تغذیه از سایر روش‌ها برای ارزیابی وزن در کنار محاسبه نمایه توده بدنی، بهره می برند.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که لازم است به آن توجه شود، دور کمر افراد است. برای مثال امکان دارد فردی دارای وزن طبیعی اما دور کمر بزرگ باشد. این فرد دارای چاقی شکمی است که این نوع از چاقی به میزان زیادی خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی را افزایش می دهد.

این عضو فعال انجمن تحقیقات طب سنتی ایران خاطرنشان کرد: دور کمر در مردان باید کمتر از ۱۰۲ سانتی متر و در زنان کمتر از ۸۸ سانتی متر باشد.

 
 
بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا