پیامدهای سیاست خارجی اردوغان؛

ورشکستگی صنعت توریسم در ترکیه / دردسر سفرهای خارجی برای شهروندان ترکیه /لطفا برای تعطیلات جایی نروید

بصیر، به نقل از المانیتور، به دنبال رکود بی سابقه صنعت توریسم در ترکیه، اردوغان از شهروندانش خواست تا تعطیلات شان را در داخل کشور سپری کنند

صنعت توریسم ترکیه به دنبال تنش ها میان روسیه و ترکیه، درگیری ها در جنوب کشور و انفجار بمب ها در استانبول و آنکارا تحت فشار شدیدی قرار دارد. اکنون کاملا مشخص است که ۴ میلیون توریست همیشگی روسی امسال دیگر به ترکیه سفر نخواهند کرد. آماری که اخیرا مرکز آمار ترکیه منتشر نموده نشان می دهد که درآمدهای ناشی از توریسم در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴، ۳/۸% کاهش داشته و از ۳/۳۴ میلیارد دلار به ۵/۳۱ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که تعداد شهروندان ترکیه که به خارج سفر کرده اند، روند صعودی را طی کرده و از ۷۹۸۰۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۴ به ۸۷۵۰۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۵ رسیده است. از طرف دیگر مخارج مربوط به صنعت گردشگری نیز از ۵/۵ میلیارد دلار به ۷/۵ میلیارد دلار رسیده است.

بیشتر میزان کاهش درآمد ناشی از توریسم در نوامبر ۲۰۱۵ و بعد از سرنگونی جت روسی ثبت گردیده است. هتل داران که اکنون با ورشکستگی مواجه هستند، چشم امید به راه حل رییس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان مبنی بر درخواست او از ترک ها برای سفر نکردن به خارج از کشور و گذراندن تعطیلات در داخل کشور  بسته اند. او همچنین از مردم خواست که در هنگام خرید، تولیدات داخلی را به جای محصولات خارجی انتخاب کنند.

برخی از نمایندگان بخش توریسم ترکیه، به دنبال درخواست اردوغان از مردم این جسارت را یافته اند که خواهان ممنوعیت کامل سفر های خارجی شهروندان و مجازات برای کسانی که این کار را انجام می دهند، شده اند. اما بسیاری از رسانه ها بر چنین درخواست های افراط گونه ای برچسب ((حمله به فهم و منطق)) زده اند.

در این میان کمیل اوگورلو، مدیر اتحادیه سرمایه گذاران توریسم، خواهان برداشتن قدم هایی برای کاهش میزان جذابیت سفرهای خارجی شده است. او در سخنانی گفت: “باید یک سری محدودیت ها و افزایش مالیات برای سفرهای خارجی وضع گردد، تا مردم تشویق به گذراندن تعطیلات در داخل کشور خودشان شوند.” با وجود آن که چنین درخواست هایی کاملا غیر منطقی به نظر می آید، معصوم تورکر، وزیر اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۰۲، وضع مالیات بیشتر برای کشانی که به خارج سفر می کنند را راهی ممکن نام می برد. ” درخواست رییس جمهور از مردم می تواند افراد زیادی را ترغیب به درخواست قدم های مشابه نماید. دولت به خوبی می داند که چه کسانی دائما به سفر خارجی میروند، وقتی آنها استطاعت چنین سفرهایی را دارند پس می توانند مالیات بیشتری را نیز پرداخت کنند. این افراد حدود ۴ میلیون نفر را شامل می شوند. به یاد داشته باشید که ما پیش از این، مالیات بیشتر را بعد از زلزله مرمره در سال ۱۹۹۹ اعمال نموده بودیم. اکنون که درآمد مالیاتی دولت از توریسم به شدت تحت تاثیر شرایط کشور قرار گرفته، می توان دوباره این روند مالیات گیری را اعمال کرد.” تورکر در ادامه گفت: “بعضی کشورها به شهروندان شان به دلیل ناامنی توصیه کرده اند که به ترکیه سفر نکنند، از این رو، دولت ترکیه می تواند این کاهش درآمد خود را با افزایش مالیات کسانی که به خارج می روند، جبران کند.”

کارآفرین صنعت توریسم، بلنت اوکچی که صاحب هتل هایی در بدروم و استانبول می باشد و با آژانس های روسی کار می کرد، در مصاحبه ای با المانیتور گفت: ” با وجود آن که رزروها از سوی روس ها متوقف شده اما ما امیدوار به درخواست اردوغان از مردم هستیم. ما می دانیم که توریست های روس امسال به ترکیه سفر نخواهند کرد، در عوض پیشنهاد رییس جمهور تعداد مسافران داخلی ما را افزایش خواهد داد. حزب عدالت و توسعه ۵۰% آراء انتخابات گذشته را به خود اختصاص داد، اگر تعدادی از هواداران این حزب به پیشنهاد رییس جمهور عمل کنند و در ترکیه بمانند، ما تقریبا می توانیم ضرر ناشی از عدم سفر روس ها را جبران کنیم.”

اما احمت تن، وزیر توریسم سال های ۱۹۹۰ ترکیه در مصاحبه با المانیتور، ایجاد محدودیت برای سفر شهروندان را خلاف اصول دموکراسی می داند. ” دلسرد کردن مردم از سفر خارجی لزوما توریسم داخلی را بهبود نمی دهد. مردم ما ارز خارجی را خرج نمی کنند و ما نیازمند ارزهای خارجی از توریسم هستیم. به هرحال تعداد زیادی از مردم از فرمان رییس جمهور اطاعت نخواهند کرد. بیشتر افرادی که به سفرهای خارجی می روند، لیبرال هستند و متعلق به احزاب مخالف حزب عدالت و توسعه هستند. اگر آنها فکر کنند که این یک نیاز واقعی است و فشار سنگین خارجی وجود دارد، به صورت گزینشی به آن عمل خواهند کرد و نه بر اساس درخواست رییس جمهور. شاید اگر چنین درخواستی از سوی بانک مرکزی و نه اردوغان مطرح شده بود، تعداد کسانی که از آن تبعیت می کردند، بیشتر بود. به هرحال اگر بخواهیم بر رای دهندگان حزب عدالت و توسعه حساب کنیم، اکثر آنها از مناطق روستایی هستند و اصلا به سفر خارجی نمی روند.”

در این میان با وجود آن که دولت ترکیه در حال مذاکره با اتحادیه اروپا برای حذف ویزا برای سفر شهروندان ترکیه ای هستیم، اما محدودیت هایی را برای آزادی سفرهای خارجی شهروندان شان اعمال می کند. نکته ای که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۵ تعداد ترک هایی که به خارج سفر کردند به دلیل وضع نامناسب اقتصادی، ۴% کاهش یافته بود. هم زمان می بینیم که گزارش سالانه نشان می دهد که سفرهای خارجی شهروندان ۶/۹% افزایش داشته است. این امر نشان میدهد که شهروندان ترکیه خود بدون دخالت دولت نیز می توانند تصمیم بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا