نگاهی به کمپین های مردمی

سریع ترین راه حل مشکلات مردم اینجاست +عکس/ راه اندازی کمپین های مردمی را جدی تر بگیریم

بصیر،

بی توجهی و بی قانونی منجر به بروز حوادثی می شود که گاه جبران کردن آن امری دشوار می باشد. حوادث رانندگی، بی توجهی به اخلاق مداری در فضای مجازی، فاصله گرفتن از زیباترین جلوه های انسانی همچون مهرورزی و دستگیری از ضعفا، توجه به موضوعاتی همچون درختکاری و شاید موارد متعدد دیگری مورد توجه فضای فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه  باشد . موضوعاتی که بارها برای رفع آن مسئولین مورد اتهام قرار گرفته اند که شاید حق مطلب نیز همین باشد.

اما اخیراً با گشترش فضای مجازی و توجه بیش از اندازه به این فضا، شرایط برای تغییر در فرهنگ و آداب و رسوم نیز ایجاد شده است. همان اندازه که خطرات بالقوه ای با دردست داشتن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در اختیار است به همان میزان این فضا  می تواند به بستری مناسب برای آگاهی سازی و برنامه ریزی های منسجم و هماهنگی در این فضا مبدل گردد.

با گسترش شبکه های مجازی مهمترین اتفاقی که می توانست رخ دهد نیز همین موضوع بود. هماهنگی و برنامه ریزی های متحدی که به دلیل همرنگی در آن و همگام شدن جمع کثیری از مردم در مقطعی خاص از زمان اثرات مطلوبی را در فرهنگ جامعه تزریق نمود. اتفاقی که از آن با نام کمپین یاد می شود.

کمپین هایی برای حمایت از حیوانات، بزرگداشت مقام پدر، توجه و احترام به سالمند، توجه به موضوع درختکاری، احترام گذاشتن به مخاطب و هزاران کمپین دیگری که با موضوعات و مخاطبین مختلف در این فضا منتشر می شود نمونه هایی از شکل گیری فرهنگ جدیدی در جامعه می باشد.

درختکاری شهاب مرادی و ترویج آن با هشتک من_درخت_ کاشتم در فضای مجازی

پیش از سال جدید کمپینی توسط هلال احمر برای ترویج رانندگی ایمن در کشور ایجاد شد تا از این طریق بتوان از شدت صدمات رانندگی را کاهش داد. در یادداشتی درروزهای آغازین سال جدید نیز فرهنگ نیوز ضمن معرفی چنین کمپینی بهترین راه حل و نزدیکترین راه برای حل مشکلاتی این چنینی را نیز همین مسیر معرفی نمود.

ناگفته پیداست که توجه مسئولین به حل معضلات( که گاه به دلیل بی توجهی به بحران تبدیل می شود) امری ضروری است. اما ذکراین نکته نیز ضروری است که گاه به دلیل اشکالات مختلف ( از قبیل سیاسی کاری ها، برنامه ریزی های دراز مدت و هزاران موضوع دیگر) روند حل مشکل به درازا می انجامد. لذا نزدیکترین راه حل توجه فردی می باشد که از مهمترین مصادیق اطلاع رسانی در این زمینه و هماهنگی جمعی در این موضوعات نیر فضای مجازی می باشد که به آن پرداخته شد.

به عنوان نمونه ای دیگر، اخیراً کمپینی تحت عنوان کمپین خط رواج یافته است که رانندگی بین خطوط و لزوم آن را به مردم یادآور می شود. اتفاقی که به شرط تحقق به گفته کارناسان تا ۶۰ درصد از بار ترافیکی شهر را کاهش می دهد.

کمپین خط – به منظور احترام به خط سفید و رانندگی بین خطوط که

تا حد زیادی ضمن کاهش تصادفات از ترافیک شهری جلوگیری می کند

در عین حال ذکر این نکته نیز ضروری است که با رعایت تعداد زیادی از این قوانین و توجه همگانی و به دور از کلیشه و یکنواختی همیشگی تا حد زیادی از این مشکلات دیگر  کاسته خواهد شد. به عنوان مثال توجه به موضوع رانندگی بین خطوط،  می تواند نقش سازنده ای در کاهش ترافیک و به تبع آن کاهش آلودگی هوا ایجاد کند.

به نظر می رسد توجه ویژه هنرمندان، بازیگران، روحانیون، مداحان  و سایر اقشاری که مورد توجه ویژه مردمی هستند در راه اندازی و حمایت از چنین کمپینهایی سریعترین اقدامی باشد که برای رسیدن به هدف می توان متصور شد. البته ناگفته نماند که در کنار برنامه ریزی های زیرساختی اداری، شاید حمایت آنها از چنین فعالیتهایی شرایط را برای پیشرفت و توسعه روز افزون نماید.

کمپین نیاز نداری بذار.. نیاز نداری بردار از کمپین های موفقی

که بعدها تحت عنوان دیوار مهربانی شهرت یافت

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا