ادعای عجیب سخنگوی سازمان انرژی اتمی

بصیر، بهروز کمالوندی سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی روز گذشته (شنبه) در اختتامیه هفتمین دوره مجلس دانش آموزی طی سخنانی رمز پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را آموزه حضرت امام (ره) در دمیدن روحیه خودباوری در جوانان دانست و اظهار داشت: خودباوری موجب توانایی می شود و هنگامی که با خواست قوی همراه باشد توانایی ها را بالا می برد به همین دلیل است که معجزاتی همانند پیروزی در جنگ تحمیلی هشت ساله با وجود اجماع قدرت های جهانی و منطقه ای علیه کشورمان محقق شد.

وی با بیان اینکه امروز کشور در مسیری افتاده که می­ توان گفت در یک جاده مسطح قرار گرفته­ ایم، جاده هایی که می توان در آن به سرعت جلو رفت، افزود: صنعت هسته­ ای یک صنعت میان رشته­ ای است. مانند علم سیاست که مجموعه­ ای از همه علوم نظری مانند جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخ، اقتصاد، حقوق و… را در برمی گیرد، علم هسته­ ای هم در حوزه علوم تجربی رشته­ ای است که شامل فیزیک، شیمی، مهندسی مواد و مهندسی مکانیک و… می­ شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: البته در طول دهه های بعد از انقلاب به برکت سرمایه گذاری صدها میلیارد دلاری در زمینه آموزش و پرورش و آموزش عالی و رشد بالای جمعیتی، توانستیم نیروی انسانی ارزشمند جوان و تحصیلکرده داشته باشیم که باعث پیشرفت در همه زمینه های علوم و فناوری شده و از همین روست که ما توانسته­ ایم این افتخار را داشته باشیم که جزو ۱۰ کشور قدرتمند دنیا قرار بگیریم که قدرت غنی­ سازی را دارد.

کمالوندی با اشاره به چرخه سوخت هسته­ ای، گفت: این چرخه از اکتشاف یعنی استخراج اورانیوم و تبدیل آن به گاز UF6 و سپس تبدیل آن به سوخت تشکیل می­ شود. مدیریت پسماند نیز که کار بسیار دشواری است باید صورت گیرد. چرا که بعضاً این مواد تا نزدیک به هزار سال فعال می­ مانند. پنج­شنبه ۱۹ فروردین از سایت پسمان گور انارک رونمایی شد و باید بگویم هر یک از دانشمندانی که در این زمینه کار کرده­ اند و شاید بسیار هم جوان هستند، با انگیزه بالایی خواستار پیشرفت و ارتقای کشورشان هستند.

وی با اشاره به رونمایی از ۱۲ دستاورد هسته­ ای در ۱۹ فروردین ماه، عنوان کرد: در حوزه پزشکی، سوخت، صنعت، انواع لیزر ، وسایل دقیق اندازه گیری ارتفاع، چگالی، نشت یاب و شبیه سازی نیروگاه که نیازمند تکنولوژی بسیار بالایی است دستاوردهایی رونمایی شد. یکی از آن ها سانتریفیوژ زونال است که برای واکسن سازی استفاده می­ شود و بین ۴۰ تا ۵۰ هزار دور می­ چرخد. ما در این مسیر توانسته­ ایم به پیشرفت خوبی برسیم و به دنبال آنیم که بتوانیم ماشینی تولید کنیم که ۱۵۰ هزار دور در دقیقه بچرخد.

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی به تشریح عملکرد ماشین زونال پرداخت و افزود: این ماشین برای تولید هر گرم از خروجی، ۳ میلیارد تومان ارزشگذاری می­ شود. واکسن هپاتیت توسط همین ماشین تولید می­ شود و ما امروز به اندازه ۲۰ گرم از این فرآورده در سال نیاز داریم و نیازمان را با واردات در این زمینه برطرف خواهیم کرد.
کمالوندی با اشاره به عملکرد ماشین اولترا گفت: ذراتی که در دل مایع وجود دارند، توسط این ماشین مورد جداسازی قرار می­ گیرد و در صنعت به ویژه نفت کاربرد دارد. همچنین سوخت به صورت پروتایپ، یا آزمایشی، هم برای استفاده نیروگاهی و هم راکتور تحقیقاتی ارائه شد.

وی در خصوص ضرورت­ پیگیری مذاکرات هسته­ ای به فشار سیاسی و اقتصادی وارد شده بر ایران اشاره و تصریح کرد: این فشارها در سال ۸۵ که ما به غنی­ سازی رسیدیم به صورت سیاسی و اقتصادی بر کشور وارد و سبب شد تا در اواخر دولت گذشته هم مذاکراتی را در زمینه هسته­ ای داشته باشیم. اما تفاوت مذاکرات قبل و فعلی در این بود که در آن دوره مذاکرات با محوریت سیاسی صورت نمی­ گرفت. درست است که سازمان های بین المللی مانند آژانس صنعتی هستند، اما در یک بستر سیاسی فعالیت می­ کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تأکید بر این که مسئله هسته­ ای موضوعی سیاسی بود و بر این اساس باید با کلید سیاسی حل می­ شد، خاطرنشان کرد: در اواخر دولت قبل، آقای صالحی که آن زمان وزیر امور خارجه کشورمان بود، از مقام معظم رهبری اذن مذاکره در سطح متوسط با آمریکا را گرفته بودند و حضرت آقا اجازه دادند که در سطح معاونان وزارت امور خارجه مذاکراتی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اگر تا ۱۰۰ سال دیگر هم می­ خواستیم مذاکره و کار با آژانس را ادامه دهیم، تا زمانی که آمریکا را که تصمیم گیرنده اصلی در مذاکره بود دخیل نمی­ کردیم، نمی توانستیم به نتیجه برسیم. بحث اصلی این بود که فشارها برداشته و دستاوردها حفظ شود و همه تلاش­ ما در محقق کردن این مسئله بود.

کمالوندی با بیان اینکه برای بازطراحی راکتور آب سنگین اراک ۵۰ طرح مختلف ارائه شد، گفت: در فرآیند تولید آب سنگین به طور معمول ۸ کیلوگرم پلوتونیوم از محصولات جانبی راکتور آب سنگین بود که با این بازطراحی کاهش عمده ای پیدا کرده است. هدف ما این بود که ضمن تولید آب سنگین، پلوتونیوم را که از جمله موارد نگران کننده برای طرف دیگر مذاکره بود کاهش دهیم که این طرح ها توسط جوانان با متوسط سن ۳۰ و چند ساله کشورمان تهیه شده که در جای خود موجب شگفتی دیگر کشورها از جمله آمریکایی­ ها شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ۱۳۰ تن آب سنگین نگهداری می­ کنیم، اظهار داشت: ما برای راکتور اراک به ۶۵ تن آب سنگین نیاز داریم که ۶۵ تن دیگر را به عنوان جایگزین و ذخیره نگهداری می­ کنیم و مازاد آن را می­ توانیم به کشورهای دیگر صادر کنیم. امروز بسیاری از کشورها به دنبال خرید آب سنگین از ما هستند، اما به دلیل مسئولیت پذیری بین­ المللی نمی­ توانیم آن را به هر کشوری بفروشیم.
کمالوندی با بیان اینکه کشور به لحاظ محیط زیستی نیاز دارد به سمت انرژی پاک و قابل اتکا برود، عنوان کرد: اکنون تنها راهی که داریم انرژی هسته­ ای است. ما باید بین ۸ تا ۱۲ درصد استفاده از برقمان از طریق انرژی اتمی تولید کنیم که امیدواریم بتوانیم در قالب برنامه ۲۰ ساله بخش زیادی از آن را محقق کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه کشور ما از لحاظ اورانیوم، غنی نیست، خاطرنشان کرد: ما ۷۵ درصد کشور را با اکتشاف از طریق اسکن هوایی انجام داده ایم و با توجه به اینکه کشور از این بابت غنی نیست، نمی­ توانیم در انزوا باشیم و در عین حال صنعت تولید سوخت هسته­ ای داشته باشیم، بر این اساس مذاکرات اهمیت زیادی در پیشبرد اهداف هسته ای ما داشته است.

جهان نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا