کدی که تمام داده‌ها و اطلاعات را پاک می‌کند

بصیر، “ما شرمنده‌ایم اما باید به اطلاع شما برسانیم که شرکت شما نابود شده است!”؛ این متن پیغامی بود که «مارکو مارسالا»(Marco Marsala) صاحب یک شرکت فنی و مهندسی طبق برنامه و زمانی که می‌خواست وارد سایت شرکت خود شود با آن مواجه شد.

«مارسالا» شب قبل به طور تصادفی با فشار دادن یک دکمه تمام اطلاعات شرکت خود اعم از اطلاعات پایه‌ای، اطلاعات مشتریان و سایر داده‌های شرکت را از بین برده است.

کدی که تمام داده‌ها و اطلاعات را پاک می‌کند

مراجعه این رئیس شرکت بخت‌برگشته به کارشناسان سیستم اما او را متوجه اشتباهی که به طور تصادفی مرتکب شده بود، کرد.

«rm -rf»، دستوری بود که در واقع بخش اساسی از کدی است که همه چیز را از سیستم حذف می‌کند؛ «RM» به سیستم فرمان می‌دهد که همه داده‌ها و اطلاعات را پاک کند و «RF» مخفف فرمان هشداری است که به رایانه‌ می‌گوید که از ارسال پیام هشدار قبل از اجرایی کردن یک دستور خودداری کند.

این دو فرمان تمام آن چیزی بود که همه اطلاعات موجود روی سیستم این شرکت از جمله اطلاعات مربوط به مشتریان را از بین برده است.

کدی که «مارسالا» استفاده کرده کدی معروف است که اغلب هکرها برای اذیت کردن و سرکار گذاشتن و دریافت باج از مراکز محاسباتی  استفاده می‌کنند.

به طور معمول، این کد تمام قطعات آن سیستم رایانه‌ای خاص را از بین می‌برد اما به دلیل خطای پیش آمده در اجرای این دستور که مشخص نیست چه چیزی بوده است، فقط به پاک کردن اطلاعات سیستم بسنده کرده است و به رایانه آسیبی نرسیده است.

یک مهندس پردازش اطلاعات که در این رابطه مورد پرسش قرار گرفته است، گفت: “ممکن است شانس بسیار اندکی برای بهبود و بازگشت اطلاعات وجود داشته باشد آنهم در صورتی است که شما در حال حاضر سیستم را خاموش کنید و هارد را برای بازیابی به مرکز پردازش و بازیابی اطلاعات ببرید”.

این مهندس بازیابی اطلاعات افزود:”انجام این کار بسیار پرهزینه است و هنوز احتمال بسیار اندکی وجود دارد که شما بتوانید تمام سیستم را بهبود ببخشید و اطلاعات از دست رفته را بازگردانید و این نکته را هم باید بگویم که زمان بسیار زیادی برای بازیابی این اطلاعات نیاز است”.

«مایکل همپتون» (Michael Hampton) با اشاره به مطالب فوق خطاب به «مارسالا» گفت:”به نظر من شما نیاز به مشاوره فنی ندارید و در حال حاضر باید با وکیل خود تماس بگیرید”.

مشکلی که «مارکو مارسالا» با آن مواجه شده است نخستین مورد در نوع خودش نیست و پیش از این نیز موارد بسیاری از این دست اتفاقات رخ داده است که حتی بزرگترین شرکت‌ها با آن مواجه شدند و میلیون‌ها دلار خسارت دیدند.

شفاف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا