رویت رمز کارت‌های بانکی با استفاده از دوربین‌های پیشرفته

بصیر، هفته گذشته رییس پلیس فتا ناجا از موضوع برداشت های غیر قانونی از حساب مشتریان بانک ها از سوی کلاهبرداران و هکرها و … پرده برداشت.

بررسی‌های پلیس در برخی پرونده‌ها نشان می‌دهد که قصور بانک‌ها باعث متضرر شدن مشتریان بانک شده و از این رو پلیس با فراخواندن و احضار مسئولان بانکی کشور و حتی مدیران عامل برخی از بانک‌ها، آن‌ها را موظف به پرداخت خسارت به مشتریان بانک کرده است.

به گفته سردار هادیانفر، پلیس فتا موفق به شناسایی ۱۱ حفره امنیتی در درگاه‌های بانک‌های خصوصی کشور در سال ۹۴ شده و بر اساس تحقیقات پلیس میزان قصور بانک‌های خصوصی در تامین امنیت مالی مشتریان این بانک‌ها بیش از بانک‌های دولتی بوده است.

این در حالی است که بانک های خصوصی در مورد مواجهه با برداشت های غیر قانونی از حساب ها، معمولا مشتریان را متهم به حفظ نکردن رمز و موارد ایمنی می کنند و بر این باورند که بانک ها هیچ گاه قصوری در زمینه بروز سوء استفاده مالی و برداشت های غیر قانونی از حساب مشتریان نداشته اند.

معمولا یکی از روش هایی که این روزها سبب شده تا برخی از مشتریان بانک ها متضرر شوند، کپی شدن کارت های عابر و اطلاعات حساب هاست هرچند بانک ها برای امنیت پایین خدمات خود، مساله را تقصیر مشتری می دانند و می گویند آنها یا رمز خود را با صدای بلند به فروشنده و … اعلام کرده اند و یا خود رمز کارت را وارد دستگاه پوز نکرده اند.

به اعتقاد کارشناسان بانک های خصوصی ادعای مشتریان مبنی بر خواندن و رویت رمز کارت های عابر از سوی فروشندگان و متصدیان دستگاه های پوز با استفاده از دوربین و … امکان پذیر نیست زیرا کیفیت تصاویر دوربین ها بسیار پایین بوده و افراد سودجو به راحتی نمی توانند رمز وارد شده از سوی مشتریان را مشاهده کنند.

این در حالی است که میلاد حسینی نسب، کارشناس حوزه تکنولوژی در این باره می گوید: اکنون در برخی صنوف مانند طلا و جواهر فروشی ها که حساسی بالایی دارند معمولا روی ترازو و بالای سر فروشنده دوربین هایی نصب شده که قابلیت نشان دادن اعداد مندرج بر روی ترازو وی ا روی ماشین حساب را دارا هستند  و به دلیل اینکه دستگاه های پوز معمولا  در نزدیکی ترازو نصب شده، رمز وارد شده از سوی مشتری نیز قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: حوزه دروبین های مداربسته و … آنچنان پیشرفت داشته که اکنون دروبین هایی در بازار وجود دارند که در ابعاد ۱*۲، ۱*۳، ۱*۱ و … بوده و با نصب لنزهای مخصوص به راحتی می توان فاصله های ۳-۴ متری را کاهش داد و به ۵۰ سانت تا یک متر رساند.

وی افزود: اکنون دوربین های مخفی در بازار وجود دارد که بر روی دیوار،تابلو، گل و… نصب می شود بدون اینکه کسی بتواند آن را ببیند و کیفیت فیلم ضبط شده HD بوده و این دوربین ها می توانند تا ۲ ساعت فیلم را نیز ضبط کنند.

حسینی نسب گفت: تکنولوژی ،آنچنان پیشرفت کرده که دوربین های بسیار کوچک با کیفیت ۲ تا ۴ مگاپیکسل در بازار موجود است و سودجویان با نصب لنزهای مخصوص می توانند با استفاده از لنزهای ۲٫۸ به ۱۲ فاصله ۳ متری را از ۷۰درجه به ۲۰درجه رسانده به فاصله ۵۰ سانت تا یک متر کاهش داده و روی اعداد وارد شده بر روی دستگاه پوز زوم کرده و اطلاعات را کپی کنند.

این کارشناس حوزه تکنولوژی بیان کرد: اکنون در بازار جمهوری دوربین هایی وجود دارد که بر روی خودکار نصب شده و کیفیتی برابر ۱ تا ۲ مگاپیکسل دارد و سودجویان می توانند آن را همانند سایر لوازم تحریر کنار دستگاه پوز قرار داده و به رمز مشتریان دست یابند.

وی توضیح داد: این که مسوولان بانک های می گویند درز اطلاعات رمز کارت از طریق دوربین ها و … وجود ندارد، صحیح نیست بلکه بسیاری از مشاغل و صنوف بالای سر فروشنده، دخل و… دوربین نصب کرده اند که نه تنها داخل صندوق  بلکه صفحه کلید دستگاه پوز، ماشین حساب و … نیز با آن قابل مشاهده است.

با توجه به اطلاعات بالا می تواند نتیجه گرفت که کارشناسان بانک ها یا از تکنولوژی روز خبر نداشته و نمی دانند که دوربین ها و لنزهای تخصصی اکنون در بازار به راحتی عرضه می شود و یا با این کار و چنین اظهاراتی می خواهند از زیر بار مسوولیت خود شانه خالی کرده و وجود باگ ها و حفره های امنیتی و همچنین نقاط ضعف خود را در لوای قصور مشتری در لو دادن اطلاعات پنهان کنند.

فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا