نیویورک تایمز:

سعودی‌ها کوچک‌تر ازآنند که حریف ایران شوند

بصیر، موضوع روابط آمریکا و عربستان با توجه به سفر اخیر «باراک اوباما» به ریاض از یک‌سو و مسئله لایحه پیشنهادی در کنگره با محتوای ارتباط سعودی‌ها با حملات ۱۱ سپتامبر از سوی دیگر، دست مایه تحلیل‌های رسانه‌ها و تحلیلگران آمریکایی شده است.

در این ارتباط روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی با عنوان «سعودی‌هایی که ما بهتر می‌شناسیم»، اعلام کرده از نظر سعودی‌ها، «باراک اوباما» به منافع عربستان خیانت کرده و اغلب به نفع ایران، دشمن آن‌ها عمل کرده است. به همین دلیل ریاض تصمیم گرفته به تنهایی و بدون اتکا به آمریکا، به سمت تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ای حرکت کند!

این روزنامه آمریکایی، اقدام عربستان در مقابله با ایران و همچنین حرکت ریاض در مسیر اصلاحات بنیادین اقتصادی داخلی را «محکوم به شکست» دانسته و نوشته است: «در هر دوی این موارد، پادشاهی سعودی دارد بیش از حدِ خود بازی می‌کند. در عالم واقعیت، سعودی‌ها نمی‌توانند در مقابل ایران بایستند و یا اصلاحات داخلی خودشان را پیش ببرند.»

نیویورک تایمز در ادامه تصریح کرده که «عربستان سعودی قادر نخواهد بود از لحاظ نظامی بر ایران مسلط شده و غلبه کند چرا که این کشور نه نیروی انسانی، ‌ نه خبرگی و نه شبکه گسترده نیروهای نیابتی که ایرانی‌ها دارند را در اختیار ندارد.»

اشاره این روزنامه آمریکایی به تبلیغات رسانه‌ای و تحرکات سیاسی عربستان علیه ایران است.

عربستان در ۳ سال اخیر با توجه به اینکه توان رویارویی مستقیم با ایران را نداشته اقدام به راه انداختن موج ایران هراسی و تشکیل ائتلاف‌های نمایشی با مشارکت برخی کشورهای فقیر و با هدف ارسال پیام به تهران کرده است که به اذعان غربی‌ها این اقدامات هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

از سوی دیگر، «فرید زکریا» چهره‌ شناخته شده رسانه‌ای آمریکا نیز طی یادداشتی در واشنگتن پست با عنوان «عربستان، شیطانی که ما می‌شناسیم» نوشت: «من بر این باورم که عربستان، مسئولیت قابل توجهی در گسترش تفسیر بیرحمانه، متعصبانه و افراطی از دین اسلام دارد، چیزی که مستقیما منبع تغذیه تفکر افراطی است. در دهه ۱۹۵۰، رویکرد افراطی در عربستان که محصول فرهنگ بیابانی و قبیله‌ای بود از سوی یک گروه اقلیت- شاید متشکل از یک یا دو درصد از مسلمانان- ارائه شد. بعد از آن دوران رونق نفتی آغاز شد و عربستان مملو از پول به ترویج این ایده در سراسر جهان اسلام پرداخت. وهابیت جهانی، تنوع مذاهب را از بین برد و برداشت‌های متعصبانه را رواج داد.»

تحلیلگر ارشد آمریکایی با اشاره به موضع متناقض ریاض در قبال حملات تروریستی سال ۲۰۰۱ در آمریکا نیز نوشت: «امروزه شاید سازمان اطلاعات عربستان یکی از متحدان اصلی آمریکا در مبارزه ضد القاعده و داعش باشد، با وجود این نمی‌توان گفت که حمایت مالی عربستان از گروه‌های تندرو پایان یافته است و ما شاهد اثرات کشنده آن از پاکستان تا اندونزی هستیم. برخی از این حمایت‌های مالی از سوی افراد حقیقی انجام می‌شود و دولت عربستان هم از این موضوع مطلع است». «فرید زکریا» بدون آنکه سخنی از حمایت آمریکا از رشد تروریست‌های داعش به میان بیاورد تاکید کرد: ‌ «عربستان هیولایی را در جهان اسلام به وجود آورده است که این هیولا امروز‌‌ همان اندازه که عربستان را تهدید می‌کند، غرب را هم تهدید می‌کند».

مشرق نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا