به بهانه نهم اردیبهشت؛ روز شورا/ قسمت سوم؛

نگاهی گذرا به عملکرد عمرانی شورای شهر فریدونکنار در سه سال گذشته

بصیر، بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا یکی از ارکان نظام و یکی از ویژگی‌های خاص شهرداری‌ها، حضور شورای شهر با امکاناتی در کنار شهرداری‌ها است.
تأکید قانون به شکلی است که از آن، اجبار به وجود شورای شهر را می‌توان یافت، هر چند وزارت کشور در زمانی که شورای شهر وجود ندارد به قائم مقامی از آن مسئولیت دارد اما بنابر تاکیدها و فهم از اصل ۱۰۳ قانون اساسی، ماده ۴۱ و دستور ماده ۴۲ و ۴۳ و ۴۴ همان قانون، نوعی مخالفت با دائمی بودن قائم مقامی وزارت کشور را می‌توان یافت.
بصیرنیوز در حالیکه فرارسیدن این روز را پیشاپیش به اعضای شورای شهر فریدونکنار تبریک می‌گوید و از زحمات آنها در این مدت قدردانی می‌کند اما لازم می‌بیند تا با نقد عملکرد در این حوزه، مسئولان این دپارتمان شهری برای مدت باقیمانده به طور صحیح برنامه‌ریزی کنند.
شاید بتوان گفت که یکی از پرکارترین و مهم‌ترین کمیسیون شورای شهر فریدونکنار در مدتی که از عمر این دوره گذشت، کمیسیون عمرانی بوده است.
کمیسیونی که به نظر می‌رسد نسبت به سال‌های گذشته از تحرک بیشتری برخوردار بوده است و در مباحث عمرانی تا حدودی خوب عمل کرده است اما نقاط ضعف فراوانی نیز در این میان دیده شد که نیاز به رفع آن بیش از پیش احساس می‌شود.
حضور یک جوان در راس این کمیسیون با توجه به حضور در بخش تخصصی‌اش در یک اداره دیگر را شاید بتوان یکی از دلایل موفقیت محدود این شورا در بخش عمرانی دانست اما بسیاری از کارشناسان با ارائه دلایل مستند، بسیاری از عملکردهای عمرانی فریدونکنار را نامطلوب می‌دانند.
برخی از کارشناسان معتقدند که اعضای شورای شهر سابق نتوانسته بودند به خوبی در زمینه عمرانی فعالیت کنند و به همین دلیل یکی از حربه‌های شورای جدید محثی باشد که بیشتر به چشم مردم این منطقه بیاید، این در واقع به این معنی است که اگر مردم بتوانند حضور شورا در سطح خیابان‌ها را ببینند و در هر شرایطی به ساخت و سازهای شهری اقدام کنند، می‌توانند خود را نسبت به دوره گذشته فعال‌تر و بهتر جلوه دهند در حالیکه این خلاف واقع است.
این کارشناسان معتقدند که بسیاری از فعالیت‌های عمرانی شورای شهر فریدونکنار جنبه سیاه‌نمایی و سرگرمی داشته و هدف اصلی آن زیبایی و مدیریت شهری نیست.
عده‌ای نیز بر این باور هستند که عدم اولویت‌بندی در فعالیت‌های عمرانی این دوره از شورا کاملا مشهود است، بسیاری از فعالیت‌های عمرانی در مناطقی از این شهر صورت می‌گیرد که به هیچ عنوان نیاز به این فعالیت‌ها ندارد و به جای آن بسیاری از محله‌های این شهر تشنه خدمات‌دهی هستند.
خیابان‌های همت‌آباد، فیروزآباد، حمزه‌کبیری، ولیعصر، بهداری و غیره از آن دست از مناطقی است که به فعالیت‌های عمرانی نیازمند هستند.
برخی دیگر نیز بر این امر اعتقاد دارند که سلیقه‌های شخصی برخی از اعضای شورا، موجب شده است تا فعالیت‌های عمرانی در مناطقی در این شهر صورت بپذیرد که نیاز به این امر وجود نداشت.
هرچند نباید از فعالیت‌های زیرساختی عمرانی که شورا در حال پیگیری است، گذشت، اما آنچه به نظر می‌رسد باید صورت می‌پذیرفت اولویت‌بندی این موارد است.
به عنوان مثال در این دوره از شورا نیز با وجود فعالیت‌های گسترده عمرانی که در خیابان‌های شهر صورت گرفت و شاید نیاز به این امر نیز احساس نمی‌شد، توجه به خیابان مقابل پارک لاله و یا میدان درنا در هنگام بارندگی بیش از پیش نیاز بود، هرچند در یک دوره کوتاه فعالیتی صورت پذیرفت، اما به دلیل آنکه بر اساس اصول و کار کارشناسی صورت نگرفت نتوانست مشکلی از مردم آن مناطق برطرف کند.
بارش باران در مناطقی چون فیروزآباد و ولیعصر به بحران شبیه شده است اما به دلیل اینکه آنجا از دید مردم پنهان است مورد توجه این اعضا قرار نمی‌گیرد و شنیده‌ها از آن حکایت می‌کند که به جای ترمیم و آسفالت سایر کوچه‌های این مناطق، کوچه‌ای که آسفالت شده است را دوباره شکسته و ترمیم می‌کنند.
بر اساس این گزارش، تمامی این موراد عمرانی در یک بخش قرار می‌گیرد اما موضوع مهم‌تر برخی از فعالیت‌های صورت گرفته و تعدادی از فعالیت‌های مورد نیاز است، به عنوان مثال در حالیکه شهر فریدونکنار حداقل به شدت به یک سرویس بهداشتی عمومی نیازمند است، این سرویس در مکانی با هزینه میلیونی ایجاد می‌شود که حتی برای ۱۰ روز نیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اینها در صورتی است که اگر شیرآلات در آن مکان به سرقت نرود و نگهبانی حضور داشته باشد.
نداشتن پارکینگ از دیگر معضل‌های این شهر است، هرچند در یک اقدام نادرست و شاید بتوان گفت رفع تکلیف مکانی را برای این امر در ولیعصر اختصاص دادند اما این پارکینگ هنوز رنگ یک ماشین را به خود ندیده است.

به نظر می‌رسد لزوم توجه به این امر نیز می‌تواند ضروری و مهم باشد، چرا که فریدونکنار یک شهر توریستی است و نیاز به یک پارکینگ در دل شهر از موارد ضروری محسوب می‌شود.
به گزارش بصیرنیوز، شاید بتوان گفت افزایش میلیاردی درآمد شورای شهر در این دوره موجب رشد فعالیت‌های عمرانی شده است، اما نیاز به اولویت‌بندی، توجه به مناطق محروم‌تر، دوری از برخی منافع شخصی، ایجاد پارکینگ در مکانی مناسب و کار کارشناسی بر روی طرح‌های عمرانی از نیازهای اساسی برای مدت باقیمانده عمر شورای شهر به ویژه در بحث‌های عمرانی محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. چرا بی انصافی میکنید…
    یعنی چی سیاهنمایی میکنید
    شما میگین فیروزآباد ، همین
    خیابان اصلی فیروزآباد رو مگه
    اگو نگذاشتن و آسفال نکردن؟
    شما میگین حمزه کبیری مگه
    خیابان اصلی حمزه کبیری رو
    آسفالت نکردن ، پشت حمزه
    کبیری نظر آباد رو آباد رو تا
    آخرش آسفالت نکردن،
    میگین کوچه بهداری مگه خیابان
    اصلی کوچه بهداری و اداره برق
    رو آسفالت نکردن و مهمتر از همه
    در منطقه ولیعصر شما برین پشت
    مسجد ترکها و کوچه مسجد ولیعصر
    به اون چهار راهی که میخوره به کوچه
    شهید محمدعلیپور رو نگاه کنید
    کوچه شهید نسیانی و پلش که تو
    منطقه ولیعصر هست رو ببینید
    و اکثر کوچه های اصلی که میخورن
    به خیابان شهدا رو نگاه کنید بعد حرف
    بزنید و با آبروی مردم بازی کنید
    به اندازه کل این چند دوره کار عمرانی
    شد همه جارو حداقل یک کار عمرانی
    انجام دادند این حرفاتون منو یاد یه
    قضیه لقمان و خرش انداخت که هر
    کاری هم بکنند باز شما یه حرفی
    میزنید اون از کوبیدن کمیسیون ورزشی
    که این همه کار انجام داد و جلوی آدمهایی
    که پول ورزش این شهر رو میمکیدن رو گرفت
    و این هم از کمیسیون عمرانی حالا شما میگین
    فرهنگی قبول داریم آدم باید منطقی باشه
    ولی اصلا کمیسون عمرانی و ورزشی رو
    قبول نداریم خواهشا با انصاف و عدل صحبت
    کنید نه سلیقه ای و خصومت های شخصی رو
    رسانه ای کنید اگه به شما پول و باج میدادن
    خیلی خوب بودن نه؟؟؟

    1. اون چیزی که معلومه به شورای شهر این مطلب خوش نیومده که اینجوری به تب و تاب افتادن…همه اون کوچه هایی که گفتین و درست کرده شده رو فقط یکبار برین نگاه کنین…واقعا اگه آدم منصفی هستید به خودتون چه نمره ای رو میدین….باز دم سایت بصیرنیوز گرم که داره درد مردم رو پیگیری میکنه…شما که ماهی بیش از ۲ میلیون تومان پول مردم رو میخورین و یه آب هم روش چیکار کردین…پشت حمزه کبیری رو آسفالت میکنین…تو محدوده شهری نیست…اشکال نداره، برین حسن آباد رو هم درست کنید…چی میشه؟ اونجا منافعتون به خطر می افته؟؟؟سایت بصیرنیوز که اونطوری که معلومه داره در راه رضای خدا کار میکنه نیازی به باج و پول نداره..حالا خبرنگارای دیگه که با رابطه بعضی از دوستان شما تو شورای شهر واسه خودشون سفره پهن کردند و نمیدونم..اگر شما تو این دوره از شورا بیشتر از تمام شوراهای دیگه کارکردین به خاطر این بود که ۱۰ برابر شوراهای قبل پول داشتین…ضمن اینکه این همه تخلف داره انجام میشه و شما برای اینکه پول دربیارین دارین چشم پوشی می کنین…شما به صورت علنی دارین از دستفروشان باج میگیرین…سایت بصیرنیوز بیاد اونا رو خبری کنه میشه آدم بده…تو این گزارش اومده بود که اولویت بندی کنین…شما کدوم کارتون اولویت بندی شدست…؟؟؟ نذارین ما جوانان این شهر به سایت بصیرنیوز کمک کنیم و اشکالات دیگه این شورا رو بگیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا