سرنوشت نافرجام برجام

دهن کجی های پی در پی یانکی ها به برجام/ از ممنوعیت فروش هواپیما به ایران تا پافشاری دولت یازدهم برای خرید

بصیر، در روزهای گذشته اقدامات ایالات متحده آمریکا در راستای نقض برجام چهره جدی تری به خود گرفته است و هر روز اخبار جدیدی از این حوزه به گوش می رسد.

بر اساس این گزارش بامداد روز چهارشنبه به وقت ایران بود که مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن، قانون تحریم های ایران تمدید می شود.

هدف از تصویب این قانون این خواهد بود که زیر بنای تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران برای استفاده در زمان لغو برجام حفظ شود تا بر همین اساس تحریم ها فوری بازگردد. این در حالی است که پیش تر اعلام هم شده بود که رئیس جمهور آمریکا به تنهایی می تواند که اگر برجام لغو شود تحریم ها را بازگرداند.

این طرح به نوعی دهن کجی به یکی از اهداف برجام یعنی لغو تحریم ها بود. با این وجود آمریکایی ها در اقدامی جدید بررسی قانون ممنوعیت فروش هواپیما به ایران را در دستور کار خود قرار دادند.

بر همین اساس پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا خبر داده است که طرح پیشنهادی مجلس نمایندگان آمریکا برای منع فروش هواپیما به ایران با ۲۳۱ رای موافق در برابر ۱۸۱ رای مخالف به تصویب رسید(۱).

نمایندگان آمریکایی با ادامه بررسی طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران و ممنوعیت اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در صدور مجوز نقل و انتقالات مالی برای شرکت های آمریکایی جهت صادرات یا صادرات مجدد هواپیما به ایران موافقت کردند.

این طرح درصورت تصویب مانع از اقدام دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در تسهیل فروش هواپیماهای آمریکایی به ایران می شود.

مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این نیز به اتفاق آراء به قانون تمدید تحریم های آمریکا علیه ایران به مدت ۱۰ سال رأی داده بود.

ادامه بررسی این طرح با ۲۰۱ رای موافق در برابر ۱۸۱ رای مخالف به تصویب رسید.

اقدام آمریکایی ها در حالی صورت می گیرد که اعضای دولت یازدهم سکوتی عجیب را در برابر این اقدامات آمریکایی ها پیشه کرده اند.

روند اقدام نامناسب در برابر بد عهدی آمریکایی ها در حالی ادامه دارد که دولتی ها حتی هنوز از برجام حمایت کرده و سعی در تطهیر آن دارند. روحانی چندی پیش گفته بود: برجام یعنی فضا و تنفس جدید، یعنی هوای آزاد آمده که باید از این فضا به خوبی استفاده کرد.(۲)

به گزارش مرصاد، اقدام آمریکایی ها برای جلوگیری از فروش هواپیما به ایران در حالی صورت می گیرد که بسیاری از از کارشناسان بارها تاکید کرده اند که نیاز اصلی کشور حمل و نقل زمینی است اما دولتی ها بر روی خرید هواپیما پافشاری کردند.

روحانی گفته بود: اگر هواپیما نخریم، می‌گویند، نتایج برجام چه شد و اگر بخریم، می‌گویند که لوکس و ساخت جدید است. مشخص نیست برخی ها در چه وادی سیر می‌کنند و یا اینکه عمرشان خیلی طولانی است ما خبر نداریم.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا