حاشیه‌سازی‌های حامیان دولت

دوقطبی‌های حاشیه‌ای برای جذب آراء خاکستری/ تخلفات پی در پی مطهری از وظایف نمایندگی خود

بصیر، در روز اربعین حسینی ۲ موضوع خبرساز و حاشیه‌ای در صدر مهم‌ترین اخبار رسانه‌های حامی دولت قرار گرفت؛ نخست سفر یک‌روزه احمدی‌نژاد به خوزستان و دوم لغو سخنرانی علی مطهری در خراسان رضوی. هرچند با تدبیر مقام معظم رهبری و توصیه ایشان به محمود احمدی‌نژاد مبنی بر کاندیدا نشدن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و اعلام رسمی رئیس دولت‌های نهم و دهم حضور احمدی‌نژاد در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری منتفی شد اما بازهم دولتی‌ها به دنبال ایجاد فضای سیاسی دوقطبی هستند.

رسانه‌های حامی دولت بدون توجه به عدم حضور احمدی‌نژاد در انتخابات سال آینده مدعی هستند که رئیس‌جمهور سابق در خوزستان تجمع انتخاباتی برگزار کرده است. هرچند دولتی‌ها معتقدند که باید اجازه سخنرانی به احمدی‌نژاد داده نمی‌شد اما به این موضوع که اگر دولت معتقد به انتخاباتی بودن این سفر بود، می‌توانست از طریق شورای تأمین مانع از این سخنرانی می‌شد.

اما موضوع علی مطهری همچنان مبهم است. مطهری در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور می‌نویسد: همان‌طور که مستحضر هستید برنامه سخنرانی این‌جانب در مشهد در روز اربعین تحت عنوان «تحلیل واقعه کربلا» به دستور دادستان مشهد و به قول خودش بر اساس نامه‌ای که به او رسیده است لغو شد. امیدوارم این نامه از آقای علم الهدی امام‌جمعه مشهد نباشد. ارتباط این موضوع با دادستان و احیاناً امام‌جمعه برای من روشن نیست. آن‌که در این موارد مسئولیت دارد استاندار و شورای تأمین است که ظاهراً مسلوب الاختیارند. لطفاً برای ما روشن فرمایید که حاکم در استان خراسان رضوی استاندار است یا دادستان و امام‌جمعه؟ نیروی انتظامی تحت فرمان استاندار است یا دادستان؟ و اساساً ورود دادستان در این‌گونه موارد بر چه اساسی است؟ آیا این‌ها با خود اندیشیده‌اند که این قانون‌شکنی چه تأثیری بر جوانانی که از راه دور برای شرکت در این جلسه آمده بودند خواهد داشت؟ تردید دارم که این قبیل اقدامات داعش‌گونه عالما عامدا علیه انقلاب اسلامی انجام می‌شود یا از روی سهو و نادانی؟ اخیراً در استان خوزستان نیز شبیه این ماجرا برای فرد دیگری پیش آمد. این وضعیت زیبنده دولت جناب‌عالی نیست؛ گرچه قبول دارم که تلاش برای محدودسازی آزادی بیان از سوی برخی نهادهای حکومتی معمولاً در زمان دولت‌هایی که گرایش اصلاح‌طلبی دارند بیشتر است. چنانچه اقدام مؤثری در این خصوص مبذول نفرمایید مجلس چاره‌ای جز استفاده از اختیارات قانونی خود نخواهد داشت.

بنزین روی آتش ریختن

علی مطهری در این نامه اقدامات دادستانی را به خشونت‌های گروهک تکفیری داعش تشبیه می‌کند و تلویحاً رئیس‌جمهور را تهدید می‌کند. هرچند این ادبیات گفتاری در شأن نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور نیست اما اتهامی که نماینده تهران به نماینده ولی‌فقیه در خراسان می‌زند جای تأمل دارد.

علی مطهری با نوشتن این نکته که امیدوارم این نامه از طرف آقای علم الهدی نباشد و از ارتباط این موضوع با امام‌جمعه اطلاعی ندارم، خوراک خبری رسانه‌های حامی دولت، حامی فتنه و رسانه‌های معاند را فراهم می‌کند تا شمشیرهای خود را علیه آیت‌الله علم‌الهدی تیز کنند.

اشاره علی مطهری به موضوع سخنرانی در خوزستان هم حاوی نکته‌ای پنهان است. بنا بر ادعای برخی اشخاص اخیراً یکی از حامیان فتنه در اهواز قصد سخنرانی داشت اما با استفاده از یک لابی توانست سخنرانی خود را با دستور شورای تأمین لغو کند تا با استفاده از این موضوع به دولت و استاندار خوزستان فشار بیاورد و مهره‌های خود را وارد استانداری کند.

سابقه حاشیه‌سازی‌های علی مطهری

خردادماه سال گذشته، همایشی با عنوان «دولت، ملت، همدلی و هم‌زبانی» که قرار بود با سخنرانی علی مطهری و چند تن دیگر در تالار شهیدان نژاد فلاح شهر کرج برگزار شود، به دلیل رزرو قبلی تالار جهت اجرای یک برنامه فرهنگی، لغو گردید و از طرف مسئولین شهری، از متولیان برگزاری آن همایش خواسته شد زمان آن را تغییر دهند یا محل دیگری را برای این مراسم انتخاب کنند.

به دلیل عدم موافقت برگزارکنندگان این مراسم با تغییر محل و اطلاع‌رسانی نامناسب به میهمانان از جمله علی مطهری، وی طی یک نامه سرگشاده به رئیس‌جمهور، نسبت به مسئولین استانی و در رأس آن‌ها نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، اقدام به اعتراض و اتهام کرد و دلیل لغو این همایش را سخنرانی خویش و اعتراض امام‌جمعه کرج و بعضی افراد دیگر به این سخنرانی دانست. نامه علی مطهری مطابق معمول مورد بهره‌برداری و فضاسازی رسانه‌های مخالف نظام قرار گرفت.

هرچند آیت‌الله حسینی همدانی نماینده ولی‌فقیه در استان البرز موضع رسانه‌ای در این باب اتخاذ نکرد اما برای دفاع از جایگاه حقوقی نمایندگی ولی‌فقیه و امامت جمعه، به شکل رسمی نسبت به نامه توهین‌آمیز علی مطهری اقامه دعوی کرد تا از طریق مراجع قانونی به اتهامات مطرح‌شده از سوی وی رسیدگی شود.

در پی این اقدام و نظر هیئت نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر تخلف مطهری از وظایف نمایندگی و لزوم معرفی وی به محاکم قضایی، این نماینده طی تماس تلفنی و نیز با ارسال نامه‌ای خطاب به حسینی همدانی، ضمن تائید بر ناصواب بودن ادعای اولیه خود، از امام‌جمعه کرج عذرخواهی کرد.

دولت در سال منتهی به انتخابات با چالش عدم اقبال مردم به دلیل عدم کارآمدی سیاست‌های اقتصادی و بدون نتیجه ماندن سیاست خارجی دولت در برجام مواجه شده است. دولت برای جبران این کاهش محبوبیت به‌ناچار به دنبال ایجاد فضاهای دوقطبی است تا با ملتهب کردن فضای سیاسی کشور در روزهای نزدیک به انتخابات بتواند آراء خاکستری را جذب کند.

ایجاد فضای سیاسی با محمود احمدی‌نژاد از ابتدای فعالیت‌های انتخاباتی او تا ادامه این فضاسازی‌ها تا امروز، ایجاد دوقطبی با ائمه جمعه و برخی از علما، دوقطبی‌های فرهنگی در موضوع کنسرت و تغییر ۳ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش و ورزش و جوانان ازجمله دوقطبی‌هایی است که دولت یازدهم در طول ۸ ماه گذشته آن‌ها را دنبال کرده است.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا