عقب‌نشینی گام به گام ترامپ از مواضع جنجالی

بصیرنیوز، روزنامه کیهان: در دوران کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شماری از کارشناسان با اشاره به مواضع تند ترامپ در سیاست داخلی و خارجی معتقد بودند فرقی نمی‌کند در آمریکا چه کسی رئیس‌جمهور شود و ساختار سیاسی آمریکا افراد را مجبور می‌کند در چارچوب مشخصی فکر و عمل کنند.حال بعد از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به نظر می‌رسد این تحلیل در حال تحقق است.

ترامپ طی چند ماه گذشته شدیدترین مواضع را در سیاست داخلی و خارجی از کشیدن سیفون در کاخ سفید و محاکمه کلینتون گرفته تا همکاری با دولت سوریه برای مقابله با تروریسم اتخاذ کرده بود اما بعد از پیروزی در انتخابات ۱۸ آبان ماه در شماری از این مواضع خود تجدید نظر کرده است.

در همین ارتباط ترامپ در دفتر روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز و در گفت‌و‌گو با کارکنان و خبرنگاران این روزنامه اظهاراتی کرده که به نوشته «نیویورک تایمز» نشان از تغییر و تحول در برخی از مواضع جنجالی وی در دوران تبلیغات انتخاباتی وی دارد.

ترامپ پیش از این نیز روزنامه نیویورک تایمز را «دروغ‌گو» خطاب کرده بود!

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از اجرای برخی از تندترین مواضع خود که در کمپین انتخاباتی اش مطرح کرده بود دست کشید. ترامپ قول داده بود تا «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات خود را پس از انتخابات و به دلیل ارسال ایمیل‌های محرمانه از طریق سرورهای شخصی به زندان بیندازد. بر اساس گزارش این روزنامه «ترامپ طی دیگر وعده‌های انتخاباتی خود گفته بود اگر لازم باشد تروریست‌ها را هم شکنجه خواهد کرد ولی رئیس‌جمهور منتخب حالا نظر دیگری دارد!»

ترامپ اما در جریان دیدارش با مسئولان این روزنامه و در مورد زندانی کردن کلینتون گفت، برای او هیچ منافعی وجود ندارد تا این کار را انجام دهد و قصد ندارد به کلینتون آسیب برساند.دونالد ترامپ در مورد شکنجه تروریست‌ها هم گفت که نظرش تغییر کرده است و هرگز فکر نمی‌کرده این کار مفید باشد!
هرچند به نوشته نیویورک تایمز به نظر می‌رسد که ترامپ پیش و پس از انتخابات تغییر زیادی کرده است اما او هنوز روی برخی از مواضع خود در سیاست خارجی مثل لزوم همکاری با دولت سوریه برای مبارزه با تروریست‌ها‌ ایستاده است.

ترامپ در همین رابطه و در گفت‌و‌گو با نیویورک تایمز با بیان اینکه دیدگاه او در قبال بحران سوریه با همه تفاوت دارد، گفت: «باید مسئله سوریه را حل کنیم… باید به جنونی که در سوریه در جریان است پایان دهیم». ترامپ جنگ آمریکا در عراق را نیز مجددا یک «اشتباه بزرگ» خواند و گفت واشنگتن نباید به دنبال «ملت‌سازی» در جهان باشد.اشاره ترامپ به عقیده گروهی از کارشناسان و سیاستمداران آمریکایی است که می‌گویند واشنگتن باید برای گسترش دموکراسی و ایجاد ساختار دولت- ملت در کشورهای مختلف تلاش کند.

خبر دیگر از آمریکا اینکه روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در خبری از افزایش جنایات مرتبط با نفرت‌های مذهبی به ویژه علیه مسلمانان بعد از پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خبر داد و نوشت که شدت وقوع این جرایم با پیروزی ترامپ به شدت دوران بعد از وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا رسیده است.کشور آمریکا بعد از پیروزی ترامپ شاهد وقوع بیش از ۷۰۰ مورد «جنایت‌های نفرت‌انگیز نژادپرستانه» بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا