سایه سنگین پاییز بر سینماها / فیلم گلزار به ۳ میلیارد فروش هم نرسید!

بصیر، اکران در سینماها حال و هوایی کاملا پاییزی دارد؛ پاییزی از آن جهت که تنور گیشه ها نه چندان گرم است و نه چندان سرد. یک دلیل این پاییزی بودن را باید در عدم اکران آثار مطرحی دانست که می توانند رونق بخش اکران باشند اما از زمانی که «فروشنده» اصغر فرهادی روی پرده رفته است شاید به دلیل تسهیل شرایط اکران برای فیلمی که رایت پخش اش با رقم بالایی خریداری شده و باید رکوردشکن گیشه ها باشد جز آثار متوسط و میانه، فیلمی که بتواند در فروش حداقل به اندازه نصف این فیلم باشد روی پرده نرفته است.

«فروشنده» اصغر فرهادی هرچند به طور رسمی اکران خود در تهران را پایان داده اما همچنان به واسطه پخش کننده قدرتمندی که دارد به صورت تک سانس به اکران خود در تهران ادامه می دهد و در حالی که هنوز بیشتر از ۵۰ سالن در اختیار دارد به رقم فروش ۱۵ میلیارد و نیم رسیده است؛ «فروشنده» حداقل نیاز به یک میلیارد فروش بیشتر دارد که بتواند رکورد «من سالوادور نیستم» را بزند.

*یک فیلم تازه وارد

تنها فیلم تازه اکران شده سینماها کمدی «مشکل گیتی» بهرام کاظمی است؛ فیلمی که به صورت غیرمترقبه و با حذف «سه بیگانه» از مسیر اکران روی پرده رفت اما مضمون فیلم که مشکلات فضای مجازی در جامعه امروزی را روایت می کند و البته حضور حمید فرخ نژاد، رویا نونهالی و یکتا ناصر در مرکزیت بازیگران باعث شد فیلم فقط در دو روز ابتدایی اکرانش رقم فروش ۴۰ میلیون را رد کند.

*بالانشین ها کدامند؟

بعد از «فروشنده» که صدرنشین بلامنازع گیشه هاست درام اقتباسی «خشکسالی و دروغ» ساخته پدرام علیزاده کارگردان جوان سینمای ایران توانسته بعد از بیشتر از دو ماه اکران به رقم ۲ میلیارد و نیم فروش برسد. این فیلم از حضور محمدرضا گلزار به عنوان بازیگر اصلی سود می برد و بسیاری گمان می کردند حضور گلزار بتواند خیلی زود اسباب رسیدن فروش فیلم به رقم ۵ میلیارد را موجب شود اما گویا دوران عوض شده است و دیگر به مانند حتی یک دهه قبلتر، چهره هایی مثل گلزار تضمین فروش نیستند.

فیلم سیاسی-تاریخی «سیانور» بهروز شعیبی که حمایتهای تبلیغاتی فراوانی داشته و از تبلیغات محیطی تا تلویزیونی خوبی شامل حالش شده است با داستانی پیرامون ماجرای انشعاب ایدئولوژیک در سازمان مجاهدین خلق و ترور مجید شریف واقفی بعد از ۵ هفته اکران حدودا دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون فروش داشته است.

فانتزی-موزیکال «آس و پاس» آرش معیریان تازه ترین محصول دفتر تولید پویافیلم است که برخلاف «سیانور» کمترین حمایت تبلیغی ندارد اما فضای سرگرم کننده اثر و تلاش کارگردان برای پناه بردن به نوعی تخیل گرایی برآمده از داستان اساطیری «غول و چراغ جادو» سبب ساز آن شده است که اقبال مخاطبان به آن مثبت باشد و تا اینجای کار که بیشتر از ۵ هفته از اکرانش گذشته نزدیک به ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان فروش داشته باشد!

«نیمه شب اتفاق افتاد» تینا پاکروان از آثار عاشقانه سینمای ایران در سالهای اخیر است که آرام و به تدریج مخاطب جذب کرده است. فیلم که از حضور حامد بهداد در نقش جوانی مبتلا به صرع سود می برد به مانند «سیانور» و «آس و پاس» ۵ هفته اکران خود را پشت سر گذاشته و در این مدت به رقم فروش ۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است.

*میانه های فروش کدامند؟

«متولد۶۵»، «یتیم خانه ایران» و «نفس» فیلمهای میانه جدول فروش هستند. «متولد ۶۵» مجید توکلی

یک فیلم آپارتمانی جمع و جور است که با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تهیه کنندگی محمدمهدی عسکرپور تولید شده و بعد از یک ماه نمایش به فروش ۸۲۰ میلیون تومان رسیده است. درام تاریخی «یتیم خانه ایران» ابوالقاسم طالبی که به لحاظ بصری جزو آثار خوش ساخت سینمای تاریخی ایران به شمار می رود در همین مدت ۴۶۵ میلیون تومان فروخته است که رقم زیادی نیست اما این را هم نباید از نظر دور داشت که معرفی آثار تاریخی به مخاطبان راه و رسم تبلیغاتی خاص خود را می خواهد و گویا سینمای ایران هنوز در این زمینه صاحب تجربه نشده است.

«نفس» نرگس آبیار با تبلیغات همه جانبه ای که در فضای مجازی و رسانه ملی شامل حالش شده است و البته پیوست کردن نظرات افراد مختلف از سیاستمدار گرفته تا شاعر به آن، بعد از دو هفته تازه به نیم میلیارد فروش رسیده که رقمی متوسط است آن هم برای محصولی که در تولید هم حمایت موسسه نورتابان وابسته به بنیاد مستضعفان را داشته و هم حمایت بنیاد سینمایی فارابی را.

*پایین نشین ها

«این زن حقش را می خواهد»، «ناسور»، «ابوزینب» و «فرار از اردو» قعرنشینان جدول فروش هستند. «این زن…» محسن توکلی که بیشتر ساختار تله‌فیلمها را دارد تا آثار سینمایی بعد از یک ماه و نیم اکران فقط ۲۸۰ میلیون تومان فروخته است که بعید است این رقم حتی دستمزد بازیگرانی مانند میترا حجار و لعیا زنگنه را پوشش دهد.

انیمیشن عاشورایی «ناسور» کیانوش دالوند که اخیرا تیزرهایش هم از شبکه های ماهواره ای پخش شده است بعد از یک ماه به فروش ۱۲۰ میلیون تومانی رسیده است.

«ابوزینب» علی غفاری بعد از یک ماه و نیم فقط ۶۰ میلیون تومان فروش داشته است که در این امر تعداد اندک سینماهای این فیلم نقشی موثر داشته است.

فیلم کودکانه «فرار از اردو» که از جمله آثار برگزیده جشنواره کودک بوده با فروشی بالغ بر ۳۳ میلیون قعرنشین جدول فروش است.

ردیف

نام فیلم

فروش کل(تومان)

مدت اکران(روز)

۱

فروشنده

۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون

۸۶

۲

خشکسالی و دروغ

۲ میلیارد و ۵۰۷ میلیون

۳۷

۳

سیانور

۲ میلیارد و ۲۹۰ میلیون

۳۷

۴

آس و پاس

میلیارد و ۲۵۰ میلیون

۳۷

۵

نیمه شب اتفاق افتاد

۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون

۳۷

۶

متولد ۶۵

۸۲۰ میلیون

۳۰

۷

یتیم خانه ایران

۴۶۵ میلیون

۳۰

۸

نفس

۵۴۰ میلیون

۱۶

۹

مشکل گیتی

۴۰ میلیون

۲

۱۰

این زن حقش را میخواهد

۲۸۰ میلیون

۴۱

۱۱

ناسور

۱۱۸ میلیون

۳۱

۱۲

ابوزینب

۶۱ میلیون

۴۱

۱۳

فرار از اردو

۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار

۱۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا