انگلیسی ها از ترویج "ایران هراسی" چه سودی می برند؟

تور روباه پیر برای صید کشورهای عربی پهن شد!

بصیر، نخست وزیر انگلیس در نشست پایانی اجلاس  شورای همکاری خلیج فارس که در منامه بحرین برگزار شد، ایران را به عنوان تهدیدی جدی  برای منطقه معرفی کرد و خطاب به کشورهای عربی حاضر در این اجلاس خاطر نشان کردکه، از هیچ گونه اقدام تهاجمی  برای عقب راندن نفوذ ایران بر خاورمیانه دریغ نخواهد کرد!

به نظر می رسد، این ادبیات وقیحانه “ترزا می” بیش از این که رنگ و بوی تهدید آمیز داشته باشد در دنباله سیاست های کهنه تفرقه افکنانه انگلیس است ، چرا که وی در میان کشورهایی که دشمنی آشکاری با ایران دارند از خطر افزایش قدرت و نفوذ ایران اسلامی سخن گفته و همسو با آنان بارها نیز نام خلیج فارس را “خلیج” عنوان کرده است.

حال باید دید چه طور شده است که دولت مکارِ پیر دوباره  در این برهه از زمان  دست به دامان سیاست “ایران هراسی ” شده است.

در پاسخ باید گفت،  حمایت دولت آمریکا از دولت های عربی ضد ایران و در راس آن عربستان سعودی بر کسی پوشیده نیست و به گواه تاریخ ، این کشور نیز با بهره از سیاست تکراری وحشت افکنی  در دل کشورهای عربی از افزایش قدرت ایران،  توانسته از طریق فروش سلاح سرمایه و نفوذ خود را در منطقه غرب آسیا بیشتر کند،  تا جایی که در سال ٢٠١٤ شش میلیارد دلار  از فروش سلاح به کشورهای عربی منطقه درآمد داشته است.

بدیهی است، در حال حاضر که سخنان ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا نشان از تغییر مسیر حمایتی این کشور  نسبت به دولت های  عربی دارد، روباه پیر زوزه کشان تورش را برای شکار کشورهای عربی پهن کند و با سو استفاده از پیشینه ساده لوحی سران این کشورها خلا به وجود آمده از استمرار حمایت و تسلط آمریکا در خاورمیانه را جبران کند.

به همین خاطر است که نخست وزیر انگلیس جسورانه  در این نشست خاورمیانه را نیازمند رهبری واحد و خودش را تنها منجی برای چالش امنیتی منطقه  معرفی می کند.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که، رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا دولت این کشور را  با چالش سیاسی بزرگی روبرو کرده است و به همین دلیل دولت انگلیس با تمام توان  درپی یافتن کشوری برای پیشبرد اهداف خود در  حوزه نظامی و اقتصادی برآمده و در این بین چه منطقه ای متزلزل تر و مستعد تر از کشورهای حوزه خلیج فارس برای اجرای اهداف نظامی و اقتصادی این دولت مکاره خواهد بود؟

تبدیل انگلیس به پایتخت سرمایه گذاری اسلامی و تقویت روابط اقتصادی و همچنین برپایی دوره های آموزش نظامی و دفاعی در دو کشور بحرین و اردن از جمله پیشنهاداتی بود که در همین راستا به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ارائه شد.

با این وجود، اکنون که سیاست های مرموز و تفرقه افکن انگلیس علیه ایران بیش از پیش آشکار شده است به نظر می رسد بهترین راهکار در قبال این جسارت، تنزل دوباره سطح روابط با انگلستان و تقویت همکاری با همپیمانان عضو شورای همکاری خلیج فارس باشد.

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا