وقتی نه چرخ سانتریفیوژها می‌چرخد نه کارخانه‌ها؛

تعطیلی کارخانه‌ها ارمغان برجامی رییس جمهور/ روحانی از رونق کدام کارخانه سخن می‌گوید؟!

بصیر، روحانی در همایش قانون اساسی و حقوق ملت از منشور حقوق شهروندی رونمایی کرد و در آن مراسم به بیان وعده های خود که عملی شده است پرداخت.

رئیس جمهور در بحث اقتصادی گفت: «وعده من نجات کشور از سراشیبی سقوط بود وعده من این بود که سانتیریفیوژ‌ها می‌چرخد و کارخانه‌ها به حرکت خود ادامه می‌دهند. بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ کارگاه متوسط و کوچکی که راکد بوده تا پایان ماه آبان کاملا فعال شده‌اند؛ آن هم با تسهیلات بانکی. چرخ کارخانه‌های داخلی به حرکت درآمده است.»

روحانی در حالی این آمار را منتشر می کند که  واقعیت موجود در بازار چیز دیگری را ثابت می کند.

واقعیت امر این است که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم حدود ۶۰ درصد کارخانه ها تعطیل شدند بنابراین می توان گفت که این مسئله تشدید هم شده است و به عبارت دیگر در دوران دولت تدبیر و امید وضعیت تولید بسیار بدتر از دوران قبل شده است.

کارشناسان می گویند در دوران دولت یازدهم حدود ۶۰۰ هزار نفر تا یک میلیون کارگر، کار خود را از دست دادند و دولت تمام توان خود را به کار گرفت تا میزان حقوق کارگران کمتر از میزان تورم افزایش پیدا کند و عملا این اقدام برای این صورت گرفت تا از کارفرما حمایت کرده، هزینه های تولید کمتر شود و کارگران بیکار نشوند این در حالی است که کشورهای غربی برای حمایت از تولید به کارگرانشان یارانه می دهند.

دولت کنونی باید از فعالیت های غیرتولیدی مالیات دریافت کند تا کمر تولید کننده نشکند. همچنین این دولت باید در نظر داشته باشد که خام فروشی کمکی به کشور و تولید کنندگان ما نمی کند لذا باید از نسخه اقتصاد مقاومتی بهره گرفت و آن را پیاده سازی کرد و وضعیت تولید را در کشور اصلاح کرد.

دولت بخشی از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها را به بخش تولید اختصاص نداد، اگرچه دولت هر بار آمارهایی  را در زمینه پرداخت یارانه بخش تولید ارائه می دهد اما واقعیت امر این است که تولیدکنندگان یارانه ای دریافت نکردند بنابراین می توان از این مسئله به عنوان یکی از اقدامات ضد تولید دولت یازدهم نام برد و از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که دولت فعلی تمام تلاش و تمرکز خود را به مسئله مذاکرات هسته ای و برجام گره زد و وعده داد که همه مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی بعد از برداشته شدن تحریم ها و به ثمر نشستن مذاکرات هسته ای رفع می شود و این مسئله باعث شد تا سرمایه گذاری در بخش تولید صورت نگیرد و همه به دنبال باز شدن مسیر دلالی و ورود کالا باشند.

برای واضح تر شدن بحث چند نمونه از تعطیلی کارخانجات را بازخوانی می کنیم.

** تعطیلی کارخانه تصفیه قند ورامین

در تیرماه ۹۵ خبری مبنی بر تعطیلی کارخانه تصفیه قند ورامین که از قدیمی ترین کارخانه های استان تهران و کشور است منتشر شد.

کارخانه‌ای که بسیاری از مردم ورامین در آن کار کرده و هویت تاریخی خود را با فعالیت در این کارخانه گره زده بودند.

شنیده ها حاکی از آن است که این کارخانه، پس از واگذاری به بخش خصوصی در دولت اصلاحات، همواره با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده و تعطیلی چند باره آن، بسیاری از کارگران و خانواده آنان را با مشکل مواجه کرده است.

اما گویا این بار جدی تر است و از شواهد و حال و روز این کارخانه به نظر می‌رسد که این بار تعطیلی کامل آن که اوایل سال ۹۵ صورت گرفت، جدی‌تر از دفعات قبل است…

** تنها کارخانه تولید مواد اولیه چرم در خاورمیانه قربانی واردات شد

در جایی دیگر کارخانه پارس کروم خزر که به تولید املاح کروم می‌پردازد؛ تنها تولید کننده سولفات بازیک در خاورمیانه بوده که به‌عنوان مواد اولیه در صنایع چرم سازی استفاده می‌شود و کیفیت آن با محصولات آلمانی برابری می‌کند که از ابتدای خردادماه به‌دلیل فروش نرفتن محصول تولیدی شرکت کارخانه تعطیل شده است!

مدیر کارخانه پارس کرم خزر، با اشاره به اینکه از دهه ۶۰ تاکنون مشکل فروش نداشتیم و حتی محصول شرکت را پیش خرید می‌کردند، اظهار داشت: تنها کارخانه تولید مواد اولیه چرم در خاورمیانه قربانی واردات شد.

ولی‌ افتری افزود: امروز با واردات محصولات ارزان و بی‌کیفیت و با تعرفه بسیار کم به کشور باعث فروش نرفتن محصول کارخانه ما شدند.

وی تصریح کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام‌گذاری شده است هیچ مسئولی از این محصول منحصر به فرد سراغی نمی‌گیرد.

**تعطیلی کارخانه ارج از نتایج دوران پسابرجام است!

چندی پیش به دنبال تشدید مشکلات تولید در اولین کارخانه تولید لوزام خانگی کشور، ارج رسماً تعطیل و ماشین آلات کهنه این کارخانه هم به فروش گذاشته شد…
لازم به ذکر است که کارخانه ارج در سال ۱۳۱۶ در یک کارگاه کوچک واقع در خیابان سی متری تهران به اتفاق ۸ کارگر ساده فعالیت خود را آغاز کرد.

در سال ۱۳۴۸ با کارگاههای متعدد و ماشین‌های جدید در زمینی واقع در جاده مخصوص کرج با همراهی مهندسین و کارگران مبتکر و ماهر با تکنیکهای مدرن روز  فعالیت خود را ادامه داد.

همچنین این کارخانه از اول فروردین ماه ۱۳۵۲ به صورت شرکت سهامی عام درآمد و قسمتی از سهام آن در مرحله اول به کارکنان و سپس به مردم ارائه شد.در سال ۱۳۵۷ با ملی شدن کارخانجات، عمده سهام آن به صنایع ملی ایران واگذار گردید که تا سال ۱۳۷۴ تحت پوشش این سازمان بود و پس از آن در همین سال، بخشی از سهام سازمان صنایع ملی به کارکنان ارج و مردم و عمده سهام آن به بانک ملی ایران واگذار گردید.

**پسابرجام باعث مرگ کارخانه‌ای شد که در اوج تحریم‌ها زنده بود

در پی تعطیلی این کارخانه، متین منتظمی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: چگونه است که دولت ادعا می‌کند پیگیر اقتصاد مقاومتی است و به‌دنبال حمایت از تولید داخلی ولی از آن طرف یکی از کارخانه‌های با قدمت کشور تعطیل می‌شود؟ چگونه است که کارخانه‌ای که در دوران تحریم‌ها فعال بود در پسابرجام تعطیل می‌شود؟ آیا این نشانه بی‌اهمیت بودن برجام نیست؟ متاسفانه پسابرجام باعث مرگ کارخانه‌ای شد که در اوج تحریم‌ها زنده بود.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: می‌توان گفت تعطیلی کارخانه ارج از نتایج دوران پسابرجام است و البته ناکارآمدی مدیران اقتصادی؛ نگرانی مردم از این است که کارخانه‌های دیگر هم به چنین وضعیتی گرفتار شوند و نوبتی مجبور شوند کرکره‌های خود را پائین بکشند…

این ها چند نمونه کوچک از رکود دهشتناک موجود بربازار و تاثیرات آن در تولید ملی است. در این دولت بسیاری از واحدهای صنفی مجبور بر تعطیلی شغل خود شدند بسیاری از چک های خریداران پاس نشد دادسراها پرشد از انواع چک های برگشتی که کاسبان و مغازه داران به علت رکود قادر به پاس کردن آن ها نبودند و بسیاری از خانواده های ایرانی که گرفتار مسائل کیفری این چک ها و زندان و بازداشتگاه شدند و دغدغه های بیکاری، فقر، بیکاری مضاعف چند نفر در یک خانواده مردم را در غم و رنج گرفتار کرد.

ای کاش جناب رئیس جمهور اندکی نیز به این خانواده ها و جوانان بیکارشان اشاره می کرد و دولت یازدهم را موفق در وعده های اقتصادی ترسیم نمی کرد.

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا