فایننشال تایمز:

ایران و روسیه رقبای خود را در سوریه مات کردند

بصیر، فایننشال تایمز در گزارش روز پنجشنبه خود به قلم ‘دیوید گاردنر’ نوشت: وزرای خارجه و دفاع کشورهای روسیه، ایران و ترکیه در اوایل ماه جاری میلادی در نشست سه‌جانبه در مسکو بدون دعوت از همتایان آمریکایی خود، گرد هم آمدند و در مورد سوریه بعد از بازپس‌گیری حلب به گفت‌وگو پرداختند.

بازپس گیری حلب با حمایت ایران و روسیه
به نوشته فایننشال تایمز، این مذاکرات در زمانی برگزار شد که نیروهای سوری با حمایت روسیه و ایران توانستند که حلب را از دست معارضان گرفته و دولت دمشق را تحکیم بخشند.
این روزنامه نوشت: ترکیه نیز بیشتر از آنکه بر روی این پیروزی تمرکز داشته باشد بر روی سیاست عملی و واقع‌بینانه تمرکز داشت. دولت آنکارا که پیشتر از گروه‌های معارض سنی علیه دولت سوریه حمایت می‌کرد؛ به دلیل ترس از شکل‌گیری یک منطقه خودمختار کردنشین در مرز سوریه و ترکیه، به سمت مسکو و تهران گرایش پیدا کرده است.

روسیه اتحاد اروپایی ها را در هم شکست
به نوشته این روزنامه، روسیه در سال ۲۰۱۶ میلادی، موفق شد که اتحاد اروپایی‌ها را بر هم زده و شماری از رهبران خاورمیانه‌ای را نیز به سمت خودش جذب کند.
این روزنامه با اشاره به اتهام‌های وارده شده در مورد دخالت سایبری کرملین در انتخابات آمریکا، نوشت: روسیه توانست در سال ۲۰۱۶ میلادی با ایجاد شکاف در اروپا، ایجاد یک‌قطب لیبرال دمکرات در اتحادیه اروپا به برخی پیروزی‌ها دست یابد. ضمن اینکه پرزیدنت پوتین مورد علاقه شخص دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا است.
به گزارش ایرنا، فایننشال تایمز افزود: پرزیدنت اردوغان؛ عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر و فرمانده پیشین ارتش این کشور قبلاً از هواداران پوتین بوده‌اند و حتی بنیامین نتانیاهو نیز رهبر روسیه را ترویج می‌کرده است. محمد بن سلمان معاون ولیعهد عربستان سعودی نیز به دنبال روابط کارکردی با پوتین است.
ایران روی حلقه پیروزی

این روزنامه نوشت: ایران شیعی نیز که از سوی عربستان سعودی رقیب منطقه ای شمرده می شود؛ به نظر می‌رسد بر روی حلقه پیروزی است. پیروزی در حلب سبب تحکیم محور شیعی از بغداد تا بیروت شد. اما ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا تهران را در منظر نگاهش قرار داده است. او تهدید به پاره کردن توافق هسته‌ای میان ایران و گروه پنج به‌علاوه یک کرده است که تحقق این مساله می تواند سبب بروز بحران در منطقه شود.

پایان خلافت داعش در عراق و سوریه
فایننشال تایمز افزود: خلافت خود خوانده داعش در عراق و سوریه در سال ۲۰۱۷ میلادی برچیده خواهد شد. اما کوتاه شدن دست داعش از موصل و در نهایت رقه سبب می‌شود اعضای این گروه به سمت ایجاد شورش‌های محلی و تروریسم بین‌الملل روی بیاورند.

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا